T tompaah7503 skrev:
Om det är brukad mark så gör det varken till eller från om man drar den tvärs över åkern eller i kanten av åkern, den hamnar på samma djup långt under plogsulan ändå. Ska den så långt utanför på kanten att man inte brukar marken där är marken oftare stenig eller full med träd i dessa delar. Där vill man helst inte förlägga fibern. Det som kan ställa till är förekomsten av dränering men om markägaren vet var dräneringen är förlagd ska det inte vara något problem.
Är man bara tydlig med vad man har för planer och användning av marken så är det inget problem med att lägga fibern så den inte stör. Det handlar bara om att kommunicera om det.

Tyvärr är min erfarenhet av trilskande markägare att de tror att de kan pressa upp ersättningen med sitt trilskande.
Klart det har åverkan, både på befintliga grödor men även i framtiden. Jag hade aldrig någonsin släppt igenom ett servitut på min mark utan att få skälig ersättning för det.
 
X xLnT skrev:
Så, då var snart IP-Only till salu som jag förutspådde, de kommer aldrig ha råd att ordna access till alla sina öar med fibernät.
[länk]

Om det är bra eller dåligt, ingen aning :)
Hur mycket pengar skickar man med för att någon ska ta över affären;)
Men seriöst, vem har muskler att ta hand om affären och reda ut härvan man satt sig i, finns väl bara en operatör som skulle klara det.............
 
A AndersS skrev:
Hur mycket pengar skickar man med för att någon ska ta över affären;)
Men seriöst, vem har muskler att ta hand om affären och reda ut härvan man satt sig i, finns väl bara en operatör som skulle klara det.............
Interoute var intresserade för några år sedan har jag för mig. Men jag misstänker att det bolaget övervärderas nått fruktansvärt.
 
Stickan56
X xLnT skrev:
Så, då var snart IP-Only till salu som jag förutspådde, de kommer aldrig ha råd att ordna access till alla sina öar med fibernät.
[länk]

Om det är bra eller dåligt, ingen aning :)
Kan inte vara så svårt att förutse.
Det ligger ju i EQT och andra riskkapitalbolags affärside att öka värdet på sina bolag
och sedan sälja vidare och inte vara någon långsiktig ägare.

Stickan
 
Inte för att det lär hända, men det skulle ju vara ett utmärkt tillfälle att få ett offentligt ägande.
 
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Inte för att det lär hända, men det skulle ju vara ett utmärkt tillfälle att få ett offentligt ägande.
Vem skulle äga då?

Stickan
 
X xLnT skrev:
Interoute var intresserade för några år sedan har jag för mig. Men jag misstänker att det bolaget övervärderas nått fruktansvärt.
Men det var före IP Only rusade in i fiber på landsbygden, får väl kolla med några gamla kollegor på Interoute om de vill ha In IP Only :D
Men det kan ju vara betydligt allvarligare om de har stora kapital upparbetade och inte får in intäkter/bidrag som kalkylerats.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vem skulle äga då?

Stickan
Han menar med största sannolikhet Telia Company!
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Kan inte vara så svårt att förutse.
Det ligger ju i EQT och andra riskkapitalbolags affärside att öka värdet på sina bolag
och sedan sälja vidare och inte vara någon långsiktig ägare.

Stickan
Tror du de väljer att sälja för att de ligger i ett gynnsamt läge att göra så?
Jag skrev om att detta förmodligen skulle bli resultatet av deras framfart för ett bra tag sedan.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vem skulle äga då?

Stickan
En variant är statligt typ svenska kraftnät eller snarare som telia var. Men sannolikt med driften mer på entreprenad. Effektiviteten innom televerket var inte imponerande.

Men komunalt som vatten och avlopp skulle också funka. Sannolikt är det en bättre lösning i lokalnät i alla fall.
 
D Daniel 109 skrev:
En variant är statligt typ svenska kraftnät eller snarare som telia var. Men sannolikt med driften mer på entreprenad. Effektiviteten innom televerket var inte imponerande.

Men komunalt som vatten och avlopp skulle också funka. Sannolikt är det en bättre lösning i lokalnät i alla fall.
Effektiviteten hos Telia Company är fortfarande inte imponerande :)
 
Enda gången staten på nytt skulle gå in på området är att EQT hotar att sätta företaget i konkurs, men endast som kortsiktig ägare. Ungefär som när de räddade Nordea i början av 90-talet.
 
Ang. statens innehav/intresse i Telia så finns det nu ett sk tillkännagivande som säger att regeringen ska se över hur statens del i Telia ska kunna säljas. Inkluderat i detta ska en analys göras för att att undersöka vilka åtgärder som behövs för att skydda viktiga installationer.
 
Stickan56
E etompau skrev:
Ang. statens innehav/intresse i Telia så finns det nu ett sk tillkännagivande som säger att regeringen ska se över hur statens del i Telia ska kunna säljas. Inkluderat i detta ska en analys göras för att att undersöka vilka åtgärder som behövs för att skydda viktiga installationer.
https://www.dn.se/nyheter/politik/majoritet-vill-salja-delar-av-telia/
Det vore bra om man säljer innan Telia köper TV4.

Stickan
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.