H Herrn123 skrev:
Varför ihelvete ska hantverkare eller andra som erbjuder sina tjänster ”skjorta upp” sina kunder? Tänkte lämna in båtkapellet för enkel lagning och sömmerskan skulle ha 4000kr. När jag frontade och diskutterade tidsåtgång så sa han ”jag arbetar bara 3 månader om året och måste dra in alla pengarna under den tiden” vilken idiot, vemfan skulle inte vilja arbeta 3 månader och spendera resten av tiden vid medelhavet. Nä någon jävla moral måste finnas, ta bort rut& rot och sparka snickarna i röven. Inte en spänn mer än 450kr timmen ska dom ha vid aktivt arbete, som föregående säger 2 timmar max för ett dörrmontage.
varför syr du inte själv om det är så dyrt och inte tar så lång tid ?
 
  • Gilla
daVinci och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
varför syr du inte själv om det är så dyrt och inte tar så lång tid ?
Gillar du inte låtarna i mello? Varför sjunger du inte själv?
 
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Herrn123!
Vilket jädra gnäll, lös problemet själv om du inte vill betala!
Som du beskriver det ... "enkel lagning"

Problem solved :)
eller ....................... ehhhhhhhhhh du kanske inte fixar det själv ... "enkel lagning"
:geek::sleep::giggle::crysmile:;):D:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
elpaco elpaco skrev:
Gillar du inte låtarna i mello? Varför sjunger du inte själv?
Hur ska det gå till menar du? Osaklig jämförelse.
 
garvin garvin skrev:
Varför tar inte folk in pris? Om dom ska anlita någon dom inte känner till.
Därför att hantverkare vägrar ge ett pris, jag har fått betala 8000kr efter rot för att sätta upp väv i ett litet sovrum , målat med färg jag köpt, en liten toalett med rördragning kostade 20000kr, för rörmockarens tjänster.
 
Z zsimpey skrev:
Hur ska det gå till menar du? Osaklig jämförelse.
Jag menar att man skall få ha åsikter om att man tycker något är dåligt, utan man direkt får i ansiktet att man då får göra det bättre själv. Dvs det är rimligt att få klaga på dyra hantverkare utan att själv först bli hantverkare.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag menar att man skall få ha åsikter om att man tycker något är dåligt, utan man direkt får i ansiktet att man då får göra det bättre själv. Dvs det är rimligt att få klaga på dyra hantverkare utan att själv först bli hantverkare.
inte bättre. billigare.
 
T
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
varför syr du inte själv om det är så dyrt och inte tar så lång tid ?
Jättebra idé. Tror inte han tänkte på det! Tur att vi har dig som ger så bra tips.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
inte bättre. billigare.
Snurre sprätt, läs diskussionen ovan. Mitt exempel handlade om dåliga mellolåtar.
 
  • Gilla
  • Haha
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nu är vi där igen.
Att det ska vara så j-la svårt att förstå att timpenningen inte går rakt ned i fickan på hantverkaren. Precis som t ex erik_malare beskrivit på ett mycket bra sätt ovan.
Och då har han inte ens nämnt försäkringar samt det faktum att ett företag oftast vill gå med åtminstone en liten vinst.
Fast i exemplet jag citerade var hantverkarens månadslön 30 kkr i månaden. Du borde kanske kolla vad jag citerar istället för att anta dumheter.
 
Staffan_V Staffan_V skrev:
Fast i exemplet jag citerade var hantverkarens månadslön 30 kkr i månaden. Du borde kanske kolla vad jag citerar istället för att anta dumheter.
Det här är en lång citatkedja, vilket kanske gör det hela svårbegripligt. Men ursprunget (som vidareciterats i ett antal inlägg) är följande:

”30k är 48000 kr som det kostar för företaget och ger en tim kostnad för företaget på 285 kr i tim.”

Ovanstående är helt enkelt en felaktig kalkyl, vilket jag påvisat i andra inlägg. För att betala en månadslön på 30 000 kr och även täcka företagets kostnader så krävs en timpenning på åtminstone 375 kr exkl moms vid en rimlig beläggningsgrad på 85%. Och då har jag räknat med mycket låga kostnader.

Jag säger alltså inte att 30 000 kr är en orimlig lön, utan att sambandet mellan fakturerad timpenning och möjlig lön verkar vara väldigt svårt för många på detta forum.

Så jag får be om ursäkt om du tycker citatet ryckts ur sitt sammanhang.
 
Jag och en lika oerfaren kompis satte in ny dörr på ca 1 timme och då fick såga bort lite med tigersåg då gamla dörren var lite smalare.
2 man 6.5 timme? 1 man satten in värme pump, bytte alla kallvattenrör och båda toaletterna på ungefär samma tid hos mig. Lägg till 2 timmar för allt material han hämtade också.

Gör enkla jobb själv.
 
J jocke31 skrev:
Jag säger alltså inte att 30 000 kr är en orimlig lön, utan att sambandet mellan fakturerad timpenning och möjlig lön verkar vara väldigt svårt för många på detta forum.
OK, för enligt http://www.hantverkarlöner.se/snickare-lon
Medianlönen för en snickare ligger på 29.000 kronor/månad. 10% har den lägsta månadslönen – en summa om 23.500 kronor/månad. 35 000 kronor/månad är den högsta månadslönen och här ligger 90% av alla snickare (eller högre). Jobbar man som snickare inom den offentliga sektorn så är snittlönen 25.000 kronor i månaden.
Inom den privata sektorn så är snittlönen 29.100 kr/månad
Så det där om 30 kkr/mån lät som rätt normal månadslön för yrket. Det kan även jämföras med lönen för en erfaren programmerare som ligger på ungefär samma nivå. https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Programmerare-1001
 
Ja, och för att kunna betala en månadslön på 30 000 kr då krävs alltså en fakturerad tmpenning på runt 470 kr inkl moms.
 
B Brita Cissi skrev:
Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.
Och så pratar folk om att nyproducerade bostäder är för dyra. Då har dom inte sett vad det kostar att anlita folk.

Var det någon komplikation?
Jag har bytt innerdörrar hemma. Och för mig tog det många timmar per dörr. Men då fanns det svårartade komplikationer i att få bort det befintliga dörrfodret. Avsikten hos de som byggde en gång för länge sedan var nog att även om huset rivs så ska dörrkarmen sitta fast i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.