J john.h skrev:
Något roligt denna vecka? :)
Nå, en mutterknackare med 1/2” fyrkantsfäste, på 20V, 4Ah, vilken påstår sig kunna ge allt mellan 100nm till 400nm, ställbart dessutom. Precis som slag/varvtalet också är inställbart.

De förutsättningarna, inklusive väska och 4 medföljande krafthylsor..

Det får väl betraktas som roligt? :)

Iaf som ”intressant” för 799:-
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag funderade mest på om en maskin som används två ggr per år får ett batteri som håller mer än garantin ut? Känns som om att sladd eller tryckluft är att föredra?
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jag funderade mest på om en maskin som används två ggr per år får ett batteri som håller mer än garantin ut? Känns som om att sladd eller tryckluft är att föredra?
Sladd är ju helt klart det säkrare alternativet. Är också skeptisk i grunden till batteridrivna verktyg av kraftigare typ, men har börjat omvärdera.

Detta pga Litium-jon tekniken, som hänger med bra i sig.

Helt beroende på vad tillverkaren har tryckt in för celler i batteriet så kan det ”hålla” bra länge, eller inte alls länge om det är undermåliga celler eller dåligt djupurladdningskrets.

Har faktiskt inte kollat själva batterigarantin, den brukar många snåla på. Men 3 år på knackaren. Hänger såklart även på hur användaren hanterar batteriet och inte minst vilken spänning man lagrar det på när maskinen inte används.

Är inte helt orolig för batteriet, är man händig nog att byta däck och bromsbelägg, så är man händig nog att byta de slitna cellerna inne i batteriet ;) Skulle tro att de har tryckt in 10 st 18650 celler i batteriet.

Hur är dragaren då? :) För 799:- så blev jag faktiskt imponerad. Jag skrattade när den lekande lätt lossade hjulbultarna på vinterbilens plåtfälg, vilken gått 1000 saltiga mil.

Fransk träskruv, 10x80 inga problem in i träpall. Montageskruv, 8mm x 230, heller inga problem. Dragaren drog hylsan rätt ner i träet.

Maskinen känns robust och välbyggd. Borde hålla för att tappas från normalkost inga höjder.

Inbyggt motorstopp och jag hoppas även innerligt att den har anti-handledsbrott skyddsfunktion, för den drar bra hårt alltså.

Åtdragningsmomentet ställs elektroniskt, något som ev. kan vara en svag punkt. Jag hade hellre sett en ”ratt”.

Det ska bli roligt att följa knackarens liv framöver, för att se om det är möjligt att köpa/sälja verktyg som faktiskt duger till något, för detta låga pris. Den kommer att få slita :)

Det var min lilla recension, än så länge positiv. Någon får gärna citera mig om ett år eller två, så får vi se om den lever ;)

Hade gärna läst en recension från någon med stor erfarenhet av mutterknackare, och ett par-tre svindyra proffsknackare att jämföra med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet om cirkelsågen är någorlunda användbar för lite sporadiska kapningar?
 
Kläm o styrskenan verkar intressant som anhåll till batteri cirkeln.
 
Spännvidden på den är bara 100 cm.
 
Mazen Mazen skrev:
Kläm o styrskenan verkar intressant som anhåll till batteri cirkeln.
Har en sådan, den fungerar, men är lite kinkig med inställningen kan jag tycka. Vinkeln bör dubbelkollas i ”bägge sidor” efter man satt vinkeln. Har också låg spännvid på 100cm.

Noterade att de säljer sådana batteripaket som diskuterades lite i tråden tidigare. 199:- är löjligt billigt. Obs att det bara är 20V 2Ah, inte 4Ah som följde med mutterknackaren.

Ska se om jag kan riva upp 4Ah-batteriet och se om man kan lista ut vad de använt för celler. Gissar på 10st 18650 IMR, men kul om man kan få reda på tillverkaren :)
 
V Vardagsrum skrev:
Har en sådan, den fungerar, men är lite kinkig med inställningen kan jag tycka. Vinkeln bör dubbelkollas i ”bägge sidor” efter man satt vinkeln. Har också låg spännvid på 100cm.
Bra att veta, vinkeln är ju det man vill få till. Bra input Ang spännvidden min tanke var att använda vid kap av tex lite bredare hyllplan och skivor... Hur funkar den som "limknekt" ?
 
Mazen Mazen skrev:
Hur funkar den som "limknekt" ?
Den funkar, men inte mycket mer..man får inte direkt något "Daniel-tryck" med den.
 
  • Gilla
  • Haha
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Någon med erfarenhet av "dykertpistolen"?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Den funkar, men inte mycket mer..man får inte direkt något "Daniel-tryck" med den.
Nej den spänner ju verkligen inte hårt. Jag har en sån där och kan ge bort den gratis om nån har vägarna förbi Vällingby, jag tycker den är rätt värdelös. Behöver man limknekt - köp en limknekt. Behöver man styrskena - köp en sån. Vill man ha något som kan funka lite halvdåligt som båda, köp Lidl-skenan.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tokas85 Tokas85 skrev:
Någon som vet några direkta fördelar kontra nackdelar jämfört med Lidl's cirkelsåg:
[länk]
samt Julas dito:
[länk]

Jag har redan batterier från Meec-serien, finns det någon fördel med att köpa Lidl's cirkelsåg inkl batteri?
Om den här bilden stämmer så kapar den metall ... Det gör inte Julas variant .... :) :crysmile::seenoevil:
 
  • Handsåg med en person som kapar metall på en arbetsbänk, i närbild med fokus på sågens blad och metallbiten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.