B badtastex skrev:
Mycket fint skåp! Är det massivträ eller MDF?
Tack så mycket. Tycker själv att det blev ett av mina snyggare projekt om man nu ska skryta lite.
MDF har jag använt mig av. Till lukorna har jag kört med en tätare MDF som jag köpta av det lokala snickeriet.
 
Mekat färdigt badrumshyllan och ikväll flyttade den in. Massiv ek och hyllplan i laminerad björkplywood. Ganska höga ställbara fötter för att framtidssäkra hyllan för en eventuell översvämning (eller snarare stopp i golvbrunnen...).

En egenbyggd badrumshylla i massiv ek med vitlaminerade björkplywoodhyllplan och höga ställbara fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumshylla i massiv ek med laminerade björkplywood hyllplan, höga ställbara fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähylla av massiv ek och björkplywood över en tvättmaskin i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 32 till
  • Laddar…
Snyggt bygge (y)
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Smart och snygg lösning och imponerande genomförande — som alltid!

//Ronnie
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Hur har du kantat hyllplanen? Skitsnyggt!
 
Fadai
F Fredrik_N skrev:
Jag får skryta med vårt egenbyggda bokskåp. Dörrar är byggda med min hobbyfräs. Även egentillverkat elementskydd.
Så snygga elementskydd!!! Det andra oxå.
 
M mlkjhr skrev:
Hur har du kantat hyllplanen? Skitsnyggt!
Tack, är själv lite förtjust i den kantningslooken. Ska försöka dokumentera nästa gång jag gör det men så länge kommer här en skiss och turordning.

1. Börja kantlista sidorna som kommer vara minst synliga, detta för att slippa listskarven på mest synliga sidan. Listtjockleken är lite beroende på hur stora hörnradier man vill ha, på denna hyllan har jag för mig det var ca 15mm lister. Brukar göra listerna ca 2mm tjockare än basmaterialet (1mm utstick per sida) de limmas mot och i limningen ser jag till att listen sticker aningen utanför basen på både fram och baksida. Listerna gör jag nån mm korta för att behålla basens referenser senare.

2. Trimmar listerna kant i kant med basen. Kör skivorna stående på fräsbordet och använder mitt "curtain type" anhåll där yttre delen är skjutbar i höjdled. Finns andra sätt, man kan fräsa med skivorna liggandes på platten och man kan hyvla o sickla. Hittar ingen bild på mitt fräsbordsanhåll men i detta inlägget är det en länk till min youtubefilm. Där ser man principen med skjutbart anhåll.

3. Sågar till rätt bredd på bordsågen. Här har jag fördel av att listerna gjorts aningen korta, referensytan från basen (snarare än en utstickande liststump) körs mot anhållet. Man kan såklart också ha listerna aningen långa och såga av utsticket + limrester innan man sågar till rätt mått på bordsågen.

4. På med kantlister på mest synliga sidorna. 5. Ny vända på fräsbordet.

6. Grovkapa hörnen så det blir lättare att fräsa...

7...hörnradierna. Här kör jag med mall och kullagerstål. Radierna kan såklart också göras efter laminatet är på plats men jag gillar att göra det innan av flera anledningar. Enklare att se hur mycket massivträ man har att spela med är väl den främsta.

8. Limma laminat på båda sidor, brukar ha laminatet ca 2mm överhäng. Kör en sandwich med styv skiva över och under och sen clamping cauls för att få tryck. Har fått bra resultat upp till ca 130*70cm som är det största jag laminerat. Rollar ut limmet med skumgummiroller, vill inte ha lim rinnande ner på sidorna....

9...som är min referens vid nästa kopierfräsning med kullagerstål. En sida åt gången.

10. Fritt fram att välja profil på listen. I just mitt fall ovan är det radiestål från båda håll, här får man se till att man inte kör för djupt då kullagret i fräsning 2 isåfall inte har nån rak yta att följa. Puts för att få till en jämn rundning i fallet med min hylla.

Kanske lät klyddigt men det är rätt enkelt och som sagt, ska ta lite bilder nästa gång så klarnar det nog om något va oklart. Här är en snittbild på skivan längst bak som bara är listad på två sidor.

Handritade skisser som visar steg-för-steg processen för kantlistning och montering av laminat på en hyllskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
henkepenk och 17 till
  • Laddar…
Microkatten
Tack för en bra förklaring över processen, och dina små teckningar är superfina, @Ola C! Liksom din hylla förstås! :D
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Finurligt!
 
Lärlingen hade ingen smygvinkel.....

Min lärling Jesper går till vardags första året på finsnickerilinjen på Rönnowska skolan i Helsingborg.

Om de har brist på verktyg eller brist på uppgifter åt honom är aningen oklart, men resultatet blev i alla fall en egenhändigt tillverkad liten smygvinkel med excenterspännare för låsningen. Mycket väl utfört Jesper!

Handhållen hemmagjord smygvinkel i trä med excenterspännare mot en suddig verkstad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
kungfuu och 30 till
  • Laddar…
Var trött på våra runda köpe-underlägg så gjorde nya utav ceder. Inte speciellt nöjd men de gjords utav lite spill jag hade samt med endast ett biltema stämjärn, lite 120 slipppapper, en hultafors handjagare och Ikea olja...
 
  • Hemmagjorda underlägg i cederträ med rutigt mönster och verktyg på dagstidningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgjorda cederträunderlägg med rutigt mönster på ett vitt bord med en spelkontroll i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Lärlingen hade ingen smygvinkel.....

Min lärling Jesper går till vardags första året på finsnickerilinjen på Rönnowska skolan i Helsingborg.

Om de har brist på verktyg eller brist på uppgifter åt honom är aningen oklart, men resultatet blev i alla fall en egenhändigt tillverkad liten smygvinkel med excenterspännare för låsningen. Mycket väl utfört Jesper!

[bild]
Jag är — återigen — otroligt imponerad men samtidigt inte ett smack förvånad.
Det där är ju Jesper i ett nötskal!

//Ronnie

PS Den där excenterspännaren ska jag be honom dema för mig när han har möjlighet, har flera användningsområden för dylika men hittills inte sett någon lika snygg variant. DS
 
  • Gilla
VedbyMats och 1 till
  • Laddar…
Snickrade ihop två sängbord i furu, målade i samma kulör som väggen:) Svårt att få alla geringar att lira vilket också syns, men lärde mig väldigt mycket av den enkla designen.

Hemmasnickrat sängbord i furu målat i väggens kulör, monterat bredvid en säng med textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjodden och 3 till
  • Laddar…
Handgjord gunghest i trä med pälsdetalj och rosa band som doppresent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fruns systerdotter skulle döpas, och då ska man tydligen ha med en doppresent.
Tog sin lilla tid men jag blev tämligen nöjd med resultatet.
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
På toppen ska det vara en svart 20mm granitskiva
Så nånting, 5 år senare så fick skänken äntligen en toppskiva. Snålade in på graniten, blev istället svart matt Formica infiniti (ja det stavas så, i istället för y) och asklister. Skivan tycker jag blev skitsnygg o kombin mattsvart och ask e riktigt najs men tycker inte den passa så bra ihop med skänken. Jaja, så blev det iaf.

Skänk med svart matt Formica infiniti toppskiva och asklister mot en vägg med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en ny svart matt Formica infiniti toppskiva med asklister på en träskänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.