Det fixar vi ;)
 
Ja jag skulle oxå vilja veta varför jordfelsbrytaren inte är 100% med tanke på jordfel :)

Sedan skulle jag oxå vilja tillägga det här med att dela upp jordfelsbrytaren är rätt passe nu när de jordfelsbrytarna på marknaden enbart löser för klara fel, o är man ej hemma så är det mindre troligt att jfb´n skulle lösa för sammanlagt värde.
 
Detta inslaget ovan skulle någon helt annanstans :))
 
fooney skrev:
Sedan skulle jag oxå vilja tillägga det här med att dela upp jordfelsbrytaren är rätt passe nu när de jordfelsbrytarna på marknaden enbart löser för klara fel, o är man ej hemma så är det mindre troligt att jfb´n skulle lösa för sammanlagt värde.
Det är inte alls passe!
Det beror på hur anläggningen ser ut.
I princip alla elektriska apparater läcker lite ström till jord.
Enligt standard är detta helt godkänt!

Alla läckströmmar summeras och tillslut kommer du så nära utlösningsströmmen (som inte heller är EXAKT det stämplade värdet, en viss spridning åt bägge håll tillåts även här) att jordfelsbrytaren löser tillsynes utan anledning.
Då måste man dela isär det.
Sedan kanske man helt enkelt vill ha sektionerat för att man inte vill att hela huset ska bli svart på en gång!
 
sverre skrev:
Det är inte alls passe!
Det beror på hur anläggningen ser ut.
I princip alla elektriska apparater läcker lite ström till jord.
Enligt standard är detta helt godkänt!

Alla läckströmmar summeras och tillslut kommer du så nära utlösningsströmmen (som inte heller är EXAKT det stämplade värdet, en viss spridning åt bägge håll tillåts även här) att jordfelsbrytaren löser tillsynes utan anledning.
Då måste man dela isär det.
Sedan kanske man helt enkelt vill ha sektionerat för att man inte vill att hela huset ska bli svart på en gång!

Fast om det är ett trefassystem med lika mycket fel på varje fas så summeras ju läckströmmarna till en nollsumma, och då löser inte brytaren, så länge felströmmarna är symetriska över alla tre faserna.


Sektionering är bra av många anledningar, jag skulle INTE vilja ha mina datorer på samma jordfelsbrytare som köksutristningen!

"Oj, det rann ut lite pannkakssmet på fel ställe, korrupt filsystem på C:" (okej, jag kör journalfilsystem på burkarna som är påslagna hela tiden, men principen framgår nog).
 
yxis skrev:
Fast om det är ett trefassystem med lika mycket fel på varje fas så summeras ju läckströmmarna till en nollsumma, och då löser inte brytaren, så länge felströmmarna är symetriska över alla tre faserna.
Om impedansen är lika till alla jordfel + att alla sker samtidigt (att kyl, frys spis tvättmaskin torktumlare, panna VVB etc. slår till exkat samtidigt).
Detta har vi diskuterat innan och risken för det är obefintlig!

Det är endast ett teoretisk resonemang som inte har någon verklighetsanknytning!

Gör en enkät och se om någon har lyckats få en JFB som löser att sluta lösa genom att sprida felströmkällorna till olika faser!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.