tommib
P pennybridge skrev:
Lite frågor:

* Vilka skenor har du valt?
* Vilka Keystone Kontaktdon (CAT 6a UTP?)
* Uttag att ha i rummen? Funkar dessa? [länk]
Skenor från Thomann (thomann.de, en av de bästa/billigaste/största leverantörerna av ljud/ljusutrustning i Europa). Jag köpte färdigkapade 12 U (och 8U, på ett annat ställe). Thomann har enhetsfrakt 15€ så det lönar sig att handla mycket vid ett tillfälle.
Keystone från kjelle (välj de dyrare, de är mycket lättare att montera)
Lexcom uttag i vinklade elko RS centrumlock i rummen. Infälld installation.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Tanken är att ha en switch för att fördela signalen, men sedan även ha en bra router med bra brandvägg innan switchen. Routern har inte tillräckligt många portar.

Kommer i nuläget ha 1000/1000. Men vill bygga något som är lite framtidssäkrat också, 10,000/10,000 är ingen omöjlighet i hyfsad närtid :)
1000/1000, hur många är ni? visst kan det vara kul bara för att men de 250/250 jag toppar kanske en gång i veckan och då i 2-3 sekunder när grabben laddar ned något spel, hade jag haft 100/100 hade han fått vänta 3-4 sekunder till den gången.

Men med et sagt så, USG Pro 4 är nog valet då, den kan tom vara för liten om du siktar på 10 Gbit fiber, den är även för liten om du slår på IPS, då maxar USG Pro 4 ca 250Mbit/s, du kan tom behöva kliva upp till en USG-XG.

se https://help.ubnt.com/hc/en-us/arti...ntrusion-Prevention-Detection-System-IPS-IDS-
 
Klart man gör gigabitfart! Och bra med det är ju också att det inte är krångligt eller dyrt att få det att funka i hemma nätet, 10G är ju lite knepigare.....och mycket dyrare.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
1000/1000, hur många är ni? visst kan det vara kul bara för att men de 250/250 jag toppar kanske en gång i veckan och då i 2-3 sekunder när grabben laddar ned något spel, hade jag haft 100/100 hade han fått vänta 3-4 sekunder till den gången.

Men med et sagt så, USG Pro 4 är nog valet då, den kan tom vara för liten om du siktar på 10 Gbit fiber, den är även för liten om du slår på IPS, då maxar USG Pro 4 ca 250Mbit/s, du kan tom behöva kliva upp till en USG-XG.

se [länk]
Skyfflar stora filer i jobbet så all bandbredd jag kan få uppskattas. Sedan för själva villan så handlar det till stor del om att göra det så framtidssäkert jag kan nu när jag ändå håller på.

Tack för infon om IPS. Ska kolla lite mer kring det :)
 
Att ett privat hushåll idag kör 1000/1000 förstår jag verkligen inte. Vad är det som är så häftigt med att ha lite större bandbredd?
Kör samma hushåll 35A huvudsäkring också? Häftigt att ha effekt till julgransbelysningen.
 
X xLnT skrev:
Att ett privat hushåll idag kör 1000/1000 förstår jag verkligen inte. Vad är det som är så häftigt med att ha lite större bandbredd?
Kör samma hushåll 35A huvudsäkring också? Häftigt att ha effekt till julgransbelysningen.
Nu var ju inte denna tråden till för att du skulle tänka högt om huvudsäkringar och diverse julbelysning dock :)
 
P pennybridge skrev:
Nu var ju inte denna tråden till för att du skulle tänka högt om huvudsäkringar och diverse julbelysning dock :)
Nä, men jag bjöd på det ändå :p
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Att ett privat hushåll idag kör 1000/1000 förstår jag verkligen inte. Vad är det som är så häftigt med att ha lite större bandbredd?
Kör samma hushåll 35A huvudsäkring också? Häftigt att ha effekt till julgransbelysningen.
Det var billigare än 100/100 hos förra leverantören, räcker det som motiv för dig?

Det går jättejättefort att slanga ner en film från Piratebay när jag är filmsugen en fredag 20:00.

Och sista skälet....."för att jag kan".

Om du tycker att något av ovanstående klassas in som "häftigt" har du kanske fått svar på frågan. Häftigt tycker nog inte jag att det är men dessa är mina skäl.
 
Designa inte ditt nät utifrån IPS, det ger dig ingenting.
Bygg inte in dina saker i ett köksskåp, köp då ett vägghängt rackskåp, där du kan ta av sidorna.
Unifi produkterna kommer göra vad du vill, om du förstår deras grafiska gränssnitt (vlan segmenteringen mm).
Placera inte dina AP instängda, sätt dom i taket i en fri yta, har du fler än 3st och kör 2,4Ghz får du tänka på placering och frekvens.
Kör alltid trådat till alla APs.

Lycka till.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det var billigare än 100/100 hos förra leverantören, räcker det som motiv för dig?

Det går jättejättefort att slanga ner en film från Piratebay när jag är filmsugen en fredag 20:00.

Och sista skälet....."för att jag kan".

Om du tycker att något av ovanstående klassas in som "häftigt" har du kanske fått svar på frågan. Häftigt tycker nog inte jag att det är men dessa är mina skäl.
Du får såklart göra precis vad du känner för.
Låter ologiskt att mer bandbredd kostar mindre, var det i ett stadsnät låter det ännu mer ologiskt.
Gäller kostnadsbilden fortfarande?
 
X xLnT skrev:
Designa inte ditt nät utifrån IPS, det ger dig ingenting.
Bygg inte in dina saker i ett köksskåp, köp då ett vägghängt rackskåp, där du kan ta av sidorna.
Unifi produkterna kommer göra vad du vill, om du förstår deras grafiska gränssnitt (vlan segmenteringen mm).
Placera inte dina AP instängda, sätt dom i taket i en fri yta, har du fler än 3st och kör 2,4Ghz får du tänka på placering och frekvens.
Kör alltid trådat till alla APs.

Lycka till.
Tack
Ja jag kommer montera ett rack inne i ett ventilerat skåp är tanken. Har beställt alla saker så nu är det bara att vänta på leverans :)
 
P pennybridge skrev:
Tack
Ja jag kommer montera ett rack inne i ett ventilerat skåp är tanken. Har beställt alla saker så nu är det bara att vänta på leverans :)
Släng upp en bild när du är klar så vi kan syna din installation :devilish:
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
tommib
X xLnT skrev:
Bygg inte in dina saker i ett köksskåp, köp då ett vägghängt rackskåp, där du kan ta av sidorna.
Av nyfikenhet, varför då? Att accesspunkterna inte ska vara inbyggda är självklart men de övriga grejerna kan jag inte se något problem med att bygga in i ett välventilerat skåp. WAF är också avsevärt mycket högre på ett modifierat köksskåp, speciellt om det ska sitta i t.ex. tvättstugan. En ytterligare fördel är att de flesta standardrackskåp är väldigt djupa (600 mm) vilket i de flesta fall är helt onödigt och i mitt tycke väldigt fult.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du får såklart göra precis vad du känner för.
Låter ologiskt att mer bandbredd kostar mindre, var det i ett stadsnät låter det ännu mer ologiskt.
Gäller kostnadsbilden fortfarande?
Det var en kombination av att byta operatör (lämnade Telia Öppen fiber) och ett kampanjpris från Bahnhof. Det första kan du alltid göra och spara några kronor, det andra var just en kampanj.
 
tommib tommib skrev:
Av nyfikenhet, varför då? Att accesspunkterna inte ska vara inbyggda är självklart men de övriga grejerna kan jag inte se något problem med att bygga in i ett välventilerat skåp. WAF är också avsevärt mycket högre på ett modifierat köksskåp, speciellt om det ska sitta i t.ex. tvättstugan. En ytterligare fördel är att de flesta standardrackskåp är väldigt djupa (600 mm) vilket i de flesta fall är helt onödigt och i mitt tycke väldigt fult.
Därför att ska man dra in och terminera ny kabel eller lossa något baktill så vill man kunna komma in från sidan.
Men det finns många självplågare på forumet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.