Hej Allihopa.
Som rubriken står,"mäklare vill att jag ska mejla lånelöfte till henne". Vi var på ett visning av ett radhus, 118 kvm, utgångspris 2.390.000 som priset är lite högre än de andra hus som såldes y samma område, men detta spela ingen roll. Det som låter konstig för mig är att efter jag har varit på flera andra visningar med andra "mäklarfirmor" som räckte det att säga att vi har ett lånelöfte med "x" bank, nu med "bostadsbutiken" i Uddevalla händer något helt annorlunda. Mäklare vill att jag ska mejla lånelöfte till henne och att någon från banken ska mejla till henne och säga att vi har en godkänd lånelöfte. Jag har inte svarat än mäklarens sms, men jag läste att man behöver inte visa till mäklare hur mycket man har att spendera på ett hus.
Ni som har mer erfarenhet om sådana situationer kan ni tipsa mig vad kan jag säga till henne. Vi sms:ade till henne att vi vill ge ett bud för 2.200.000 kr. men det ser att hon vill inte lägga upp våran bud i hemnet eller i deras webbsidan innan vi är färdiga med hennes krav. Tack

Mvh. Antonio
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mäklaren har väl blivit blåst tidigare av någon som bluffat.

Protte
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hon måste ändå meddela säljaren att budet finns.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Säg att du inte har ett lånelöfte utan du har cash (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Spitzie och 21 till
  • Laddar…
Tror som Daniel 109 men har som du aldrig varit med om att de velat se lånelöftet.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
De måste framföra alla bud. Men det kan ju komma tillsammans med ”det verkar vara en oseriös budgivare som inte visar något lånelöfte”.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hej

Vad är problemet med att visa det för mäklaren om du vill ha huset? Visar du lånelöftet så vet mäklaren att du är seriös och klarar av affären och kan göra en snabb affär som kan vara till din fördel om andra krånglar.

Mitt förra hus jag köpte för 13 år sen för 2 miljoner var vi på visningen med 30 andra och jag höll mig kvar till slutet av visnigen och såg att 6 skrev upp sig på intresselistan. Detta skulle vi bara ha, det var lite panik... Sen skrev jag upp mig och gav mäklaren en kopia på lånelöftet på 4 miljoner i handen och mitt visitkort och sa ring mig i morgon! Han ringde dagen efter och frågade om jag ville börja budgivnigen, men jag sa lite iskallt nä, men vi tar det för utsatt pris om vi skriver samma dag, 3 timmar senare hade vi skrivit, och det hade inte gått utan lånelöftet hos mäklaren, för han sa efter att de övriga på listan kunde inte uppvisa lånelöfte och skulle skaffa det osv och besikta osv. Hade ett grymt flyt här, men det var ett högt lånelöfte som var det som gjorde att vi fick det utan budgivning.

Min poäng är att mäklaren vill nog bara veta att ditt bud är något du klarar av för hen har nog varit med om budgivare som inte har ekonomin klar, Du har nog inget att förlora på att visa att du har löfte på mer, det visar bara att du är en säker kund.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Så borde det alltid vara tycker jag så man slipper folk som budar upp priset men som när det kommer till kritan inte kan slutföra affären.
 
  • Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
Är det ett problem i realiteten?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ni tänker inte pp det faktum att även om mäklaren ska vara opartisk då är han eller hon inte det. Mäklaren representerar säljaren och med kunskap om lånelöfte vet mäklaren i princip hur långt en budgivare är beredd att gå. Det är användbar information för mäklaren som placerar köparen i ett sämre läge. Det är just därför jag aldrig fått frågan trots att jag gått på många visningar.
 
  • Gilla
Hustrollet och 17 till
  • Laddar…
Nä, bara för att du har ett högt lånelöfte är det ju inte säkert att du tycker att det huset är värt de pengarna.
 
  • Gilla
Antonio75
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nä, bara för att du har ett högt lånelöfte är det ju inte säkert att du tycker att det huset är värt de pengarna.
Håller inte med. Lånelöfte är ofta knutet till ett specifikt hus och många tar höjd på utgångspriset och tänker att ”dit men inte längre”.
 
  • Gilla
eshus
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Håller inte med. Lånelöfte är ofta knutet till ett specifikt hus och många tar höjd på utgångspriset och tänker att ”dit men inte längre”.
Lånelöfte är aldrig (kanske finns undantag) knutet till ett objekt gällande privatbostäder!
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Lånelöfte är aldrig (kanske finns undantag) knutet till ett objekt gällande privatbostäder!
Ehh... asså? Vår bankman frågade alltid. Det är ju en stor skillnad att få låna 2M till lgh med en avgift på 1500kr/mån kontra en lgh med avgift på 10000kr/mån.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ni tänker inte pp det faktum att även om mäklaren ska vara opartisk då är han eller hon inte det. Mäklaren representerar säljaren och med kunskap om lånelöfte vet mäklaren i princip hur långt en budgivare är beredd att gå. Det är användbar information för mäklaren som placerar köparen i ett sämre läge. Det är just därför jag aldrig fått frågan trots att jag gått på många visningar.
Om jag vore mäklare så skulle jag gärna se ett lånelöfte så att hen kan avgöra om det är en säker kund, för dom har säkerligen haft folk som har budat och inte kunnat slutföra affären.

Sålde en bostadsrätt för länge sen och då var det en ful fisk som budade och vann, men hade sen inte stålarna och då var det krångligt att gå åter till personen med näst bästa budet, för vederbörande trodde då att det var en bluffbudgivning eller att något fel på BR och då rök även hennes högsta bud.

Hade dom haft högvis med andra spekulanter som budat mer hade dom inte frågat om lånelöfte, dom ser dig nog som seriös om du bara visar att du kan står för ditt bud. Sen måste ditt bud föras fram hur som helst, men mäklaren har nog en mapp med solida köpare och en med de tveksamma. Nu ligger du nog i den tveksamma mappen om du inte vill visa löftet.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.