Ska dra trådat nätverk hemma enligt nedan:

Vardagsrum - Dubbeluttag
* 1x uttag patchat till TV
* 1x patchat WAN

Sovrum - Dubbeluttag
* 1x uttag patchat till TV
* 1x patchat WAN

Kontor - Dubbeluttag
* 2x uttag patchat WAN

Hall - Dubbeluttag
* 1x uttag (patchat WAN - för Ubiquiti UniFi AP-AC Pro)
* 1x uttag patchat WAN (förberett för annat)

Allrum - Dubbeluttag
* 1x uttag förberett patchat till TV
* 1x patchat WAN

Sovrum 2 - Dubbeluttag
* 1x uttag förberett patchat till TV
* 1x patchat WAN

Kablage
Jag tänkte dra CAT6 UTP från 12 portars patchpanel i tvättstugan upp på vinden och distribuera ner i befintliga rör. Kabeldragningen får jag hjälp med av en installatörfirma.

Kopplingscentral
Jag har fiberswitchen (öppet fiber) sitter i tvättstugan.
Denna switchen har 5x RJ45 portar varav 1x av dessa är avsedd för IPTV.

Från fiberswitchen tänkte jag sedan patcha in mig på nedan patchpanel beroende på hur jag vill fördela ut IPTV och WAN i husets nya uttag:
> https://www.dustinhome.se/product/5010999643/patchpanel

Jag kommer även ha en switch (se bild) och ev en hårdvarubrandvägg med för all utgående WAN.


Vad tror ni om att:

1) Köra UTP CAT6 i huset?
2) Använda föreslagen patchpanel för fast montering i ett skåp (typ köksskåp i tvättstuga)


Något jag bör tänka på?


Update: Lade till info om switch och hårdvarubrandvägg.
 
Redigerat:
du lär behöva en switch också (eller 2 (TV) om du inte har router så du kan styra VLAN).

edit: var ska du ha din(a) AP?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Som föregående talare behöver du förmodligen en switch också.

Edit: missade att där fanns switch med på ritningen.

Men ett tips är att du tar en större patchpanel från början. Om du får plats alltså.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för snabba svar @leby och @JLyck

Det framgick visst inte i texten, men jag ska ha en switch samt även en hårdvarubrandvägg där i skåpet med.
Jag ska ha en AP i närhet till inkommande fibret för att sprida trådlöst i ena delen av huset, samt ytterligare en i hallen för att täcka resterande del av huset. Förmodligen blir det någon repeater på utsidan av huset (altan?) framöver med.

Nu när jag tänker efter så kanske man skulle dra trådat ut på altan med och ha för tillgång till accesspunkt där med? Är det overkill kanske?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
kan du dra en tråd till en utomhus AP så är det bara bra. Routern och switchen, är de "managerade" så du kan styra VLAN så har du nog en bra lösning.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
En variant som jag själv nog skulle överväga är att skippa patchen helt och använda en större switch istället.
 
S Slottsherren skrev:
En variant som jag själv nog skulle överväga är att skippa patchen helt och använda en större switch istället.
Hur kan jag då skifta om uttagen i huset om jag inte patchar dem?
 
S Slottsherren skrev:
En variant som jag själv nog skulle överväga är att skippa patchen helt och använda en större switch istället.
Fast varför? Han kommer ju dra installationstråd. Då är patchpanel perfekt. Rj45 kontakter på solid kabel är inte att rekommendera.
 
leby leby skrev:
kan du dra en tråd till en utomhus AP så är det bara bra. Routern och switchen, är de "managerade" så du kan styra VLAN så har du nog en bra lösning.
Kan du förklara mer vad du menar med att styra VLAN? Jag har inte köpt switchen ännu. Det enda jag har i min ägo just nu är fiberswitchen och en trådlös AP. Resten måste inhandlas.
 
Jag tänker på att du skall ha en switch och har olika VLAN för internet och för TV. Du måste endera ha 2 switchar (kan vara "dumma") eller kunna styra VLAN på portarna i switchen.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Hur kan jag då skifta om uttagen i huset om jag inte patchar dem?
Du skriver att du har en enda port i routern som är dedikerat för TV, men i listan finns flera TV-uttag. Då lär du ju behöva en switch till den fördelningen, oavsett. Samtidigt har du flera uttag för internet än routern tillåter, så det krävs en switch för det också. Alltså två switchar hur som helst, är de bara tillräckligt stora så kan ju allt vara anslutet samtidigt. Eller missade jag något?
 
Du behöver troligen flera uttag bredvid din TV (receiver, bd spelare ,spel .eller annat som är uppkopplat). Du löser det enkelt med en liten switch tex 5 portar i tvbänken.

Ta till patchpanel och switch så att du kan bygga ut lite i framtiden.
 
tommib
Mitt tips blir att använda en keystonepanel istället. Jag har kört med patchpaneler med fasta plintar tidigare och lyckats ha sönder en eller två vilket blir väldigt irriterande. Med keystone byter man bara ut den trasiga modulen. Välj också hellre ett 19" rack/panel, det är mycket vanligare och därmed billigare komponenter.

Installerar du ett 19" rack, eller rackskenor, så kan du dessutom köpa en switch som är förberedd för detta och montera in direkt. Du kan också köpa hyllplan som du kan ha mindre grejer på, t.ex. injektorn för passiv POE för din AP.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Funderar på om jag bör köpa ett rackskåp och montera allt i? Det kanske blir snyggare installation än att montera allt i IKEA skåpet löst?

Kanske blir det bättre med ett 19" rackskåp som jag hänger inne i IKEA skåpet?

Exempel:

* https://www.dustinhome.se/product/5011089096/wall-mounted-19-rack-6u

Det skulle kunna kombineras med följande patchpanel:

Alt 1
* https://www.dustinhome.se/product/5010946978/patchpanel

Alt 2
* https://www.dustinhome.se/product/5011069756/patchpanel

Kommentarer på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.