Hej allihoppa,

förlåt om jag låter lite konstigt, men jag kommer från tyskland och min Svenska är ännu inte alls perfekt. Vi just köpte en tomt på Sotenäs där vi planerar bygga i år. Tomten ligger utanför detaljplanerat område. Positivt förhandsbesked finns.

Vi tänker att bygga en så kallad "A-Frame hus" från ett estländsk företag (www.avrame.com). På företagets webbplats finns bilder.

Vi ställde en förfrågan vid byggnämnden och fick som svar att
"byggnaden tycks ha en något ovanlig utformning.
Utanför tätorterna är det viktigt att bebyggelse och byggnader anpassas till landskapsbilden. Det kan vara en god idé att titta på hur omgivande byggnader är utformade."

Det stämmer att utformningen är ovanlig, men det är ju ganska subjektiv om man gillar det eller inte. Bebyggelsen i närheten är inte alls enhetlig. Det finns en stor loge med vinterförvaring för båtar, en hästgård, ett litet bostadshus...

Ytterligare bedömning kan vi inte få innan vi "officiellt" ansöker om bygglov: "Prövningen av byggnadens utformning och placering görs dock i bygglovet."
Är det ovanligt eller något fel med att kontakta byggnämnden innan man ansöker om bygglov? Om vi ansöker och får ett avslag kostar det tid och pengar...

Visst vil jag inte klaga, förmodligen är byråkratin mycket sämre här i tyskland... men vi vet inte så mycket om Svenska bestämmelser som gäller i samband med bygglov. Så är det ganska svårt för oss att uppskatta om vår ansökan kunde vara framgångsrik.

Vi är mycket tacksam för era tips!
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
optimum
Jag tror du kan glömma den typen av hus i de områdena. Där är det mer traditionella hus som gäller.
Vilket område i Sotenäs är det?
 
  • Gilla
Flomi och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vilket område i Sotenäs är det?
Strax öster om Hunnebostrand.
 
optimum
Har du varit där och sett dig omkring och hur husen ser ut i Hunnebostrand?
Även hur nybyggda hus brukar se ut.

Glömde en sak förut, Välkommen till forumet. :)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
F Flomi skrev:
Vi ställde en förfrågan vid byggnämnden och fick som svar att
"byggnaden tycks ha en något ovanlig utformning.
Utanför tätorterna är det viktigt att bebyggelse och byggnader anpassas till landskapsbilden. Det kan vara en god idé att titta på hur omgivande byggnader är utformade."

Det stämmer att utformningen är ovanlig, men det är ju ganska subjektiv om man gillar det eller inte. Bebyggelsen i närheten är inte alls enhetlig. Det finns en stor loge med vinterförvaring för båtar, en hästgård, ett litet bostadshus...
Deras svar innebär med stor sannolikhet att de bara kommer att acceptera något som ser ut som det brukar göra på bohuslänsk landsbygd, inte något helt avvikande som A-frame, oavsett om de gillar husets utseende eller inte.
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
optimum
Vi har goda vänner som bor i Hunnebostrand i eget hus som är byggt för drygt 10 år sedan och relativt normalt hus.
Grå träfasad med rött tak och vanligt sadeltak.

Jag tror man är rätt så konservativ till utformningen även om huset ligger utanför centrala delarna.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Har du varit där och sett dig omkring och hur husen ser ut i Hunnebostrand?
Även hur nybyggda hus brukar se ut.

Glömde en sak förut, Välkommen till forumet. :)
Tack så mycket! :)

Visst har jag varit där och vet hur man brukar bygga på väl synliga tomter med utsikt mot havet.
Men aningslös som jag är trodde jag att det kunde ser annorlunda ut vid "läntlig" sidan av byn. Som sagt, bebyggelsen kring vår tomt är inte alls enhetlig och inte så "snygg"...
 
Hemmakatten
Vi byggde på landet i Roslagen. Där är röda stugor förhärskande med ett och annat lite större hus i gult. Vi fick bygglov för ett mycket modernt hus. Så ge inte upp I förtid!
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vid prövning utanför detaljplan gäller enligt PBL bland annat 2 kap:
"6 § Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan"


Står något i förhandsbeskedet om utformningen? Kolla hur det ser ut i översiktsplanen från kommunen, står något om utformningen där?

Eller ta en rejäl åktur runt om i närområdet och försök hitta andra byggnader som "avviker" från normen på något sätt.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Står något i förhandsbeskedet om utformningen? Kolla hur det ser ut i översiktsplanen från kommunen, står något om utformningen där?
Hej,

i översiktsplanens handlingar finns det massor av text angående "boende & byggande" i kommunen :rolleyes: Bra för mig att studera Svenska :p

Hälften av vår tomt ligger i "Utredningsområde U36a". I planförslaget står det "Utredningsområde för bostäder. Delar av området utgör idag verksamhetsområde. Här är en blandning av bostäder och verksamheter med inriktning mot kontor och hantverk lämplig att pröva. Med hänsyn till läget i tätortsområdets utkant bör nytillkommande bostadsbebyggelse ges en glesare bebyggelsestruktur med möjlighet till större tomter."

I förhandsbeskedet står det explicit ingenting om egenskaper av bostadshuset, där står bara "Som förhandsbesked enligt 9 kap. 17 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, meddelas att den föreslagna åtgärden kan tillåtas på den avsedda platsen."

I formuläret för ansökan gjorde sökandet (=säljaren av tomten) dock uppgifter om huset så som lutningsvinkel av taket (30-37°) och att huset skulle passa bra till befintlig bebyggelse.

Men som sagt är bebyggelsen i närheten inte alls enhetlig. Det finns en stor loge med vinterförvaring för båtar, en hästgård, ett litet bostadshus. I närheten finns också moderna hus... En åktur runt om i närområdet är en riktig bra idé!

Vår tomt ligger vid en enskilt väg och är inte alls synlig ifrån allmän väg...

 
Som sagt, det är möjligt att det går, men det är rätt stor risk att de inte godkänner något "ovanligt".

Även en bebyggelse som inte är enhetlig, kan vara enhetlig på ett traditionellt sätt. På landet finns det ofta en blandning av traditionella hus i olika former och lador/logar osv. Så länge man håller sig inom den blandningen av stilar så är det "enhetligt" även om det kan vara en stor variation.

Här där jag bor i Stockholm, i ett stort Villaområde som på allvar byggdes ut från ca 1925, med enstaka hus från 1900, så har tomterna successivt förtätats. Därmed säger stadsbyggnadskontoret att området präglas av stor variation, och de ser helst att nya hus byggs i avvikande stil. Så här får man kämpa om man vill bygga ett traditionellt hus.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Att de öppnar upp för verksamheter som kontor och hantverk kan tolkas som att kulturmiljön inte är så begränsande, samtidigt vill de ha större tomter och en glesare bebyggelse vilket kan tolkas som lantlig och att traditionellt byggande då skulle vara lämpligare...

Enhetligt kan, som tidigare nämnts, innebära mer än att alla hus ser likadana ut. Det kan handla om storleksförhållanden mellan fasader och tak, förhållanden mellan längd, bredd, och höjd osv. Vad som inte ser enhetligt ut för en lekman kan enligt en fackman i princip vara identiskt...

Många osäkerhetsfaktorer, men det kan ändå vara värt att pröva.

Ska ni köpa nyckelfärdigt och har hittat en leverantör skulle jag kontakta dem och undersöka möjligheten att få fram bygglovsritningar utan att skriva avtal innan ni vet att ni får bygga. Då handlar det om några tusenlappar för ett ev avslag och ni kan komma vidare i processen, det kan det enligt mig vara värt om ni verkligen vill bygga den typen av hus.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Ett stort tack till alla som svarade här!

Jag förstår vad ni menar angående "enhetlig".

Eftersom byggnämndens reaktion på min förfråga kändes lite avvisande kvarstår för mig frågan om det är ganska ovanligt att prata med byggnämnden innan man ansöker om bygglov?

Jag läsde flera gånger att det allmänt rekommenderas att söka kontakt med myndigheter helst tidigt...
 
optimum
F Flomi skrev:
Ett stort tack till alla som svarade här!

Jag förstår vad ni menar angående "enhetlig".

Eftersom byggnämndens reaktion på min förfråga kändes lite avvisande kvarstår för mig frågan om det är ganska ovanligt att prata med byggnämnden innan man ansöker om bygglov?

Jag läsde flera gånger att det allmänt rekommenderas att söka kontakt med myndigheter helst tidigt...
De brukar vara mycket samarbetsvilliga och intresserade. Gör du ett besök och fråga lite så får du säkert goda tips. Det är enklare för dem att säga saker än att skriva. Skriver de något så måste det vara så sedan och då blir de mer försiktiga.
Utifrån detta kan du sedan leta vidare efter lämpligt hus och söka bygglov för det hus som verkar stämma med deras och dina önskemål.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Jag håller med att ett besök är bättre, problemet är ju att jag bor i tyskland.... och jag kan skriva Svenska mycket bättre än jag kan prata. Och "nu är det upp till dig att ta fram handlingar och söka bygglov." låter inte att de ville träffas.
Men jag ska försöka det nästa gång vi reser till Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
NimaZardara och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.