Fulkemisten
Rör - inte min kompis... :crysmile:
 
  • Haha
slacker och 1 till
  • Laddar…
Det är dags för fredagsmys!!!
Gammal isolering i vägg med synlig isolerings-etikett och trasiga bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omfattande renovering i källare med murade väggar och upprivet golv visandes rör och rasmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i närbild som bär andningsskydd med synligt filter framför ansiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
salahunreal och 5 till
  • Laddar…
En sån dag - släpa säckar, städa, handla material, planera och ambitionen var hög. Planen var att börja resa väggar idag. Tills det putsade innertaket skulle ned - dra mig baklänges vilket h-vete! Hönsnät, puts och tre tusen spik.
Sen kom frun hem och insåg att hela huset är täckt av ett lager fint damm....

Nu är man etta på skitlistan än en gång.
Rivet innertak med hönsnät och spik som hänger från bjälkarna bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
salahunreal och 9 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Sen kom frun hem och insåg att hela huset är täckt av ett lager fint damm....

Nu är man etta på skitlistan än en gång.
[bild]
I feel you bro.. .been there done that! :oops:

Mer än en gång.. :crysmile::rolleyes:
 
  • Gilla
Stolsben
  • Laddar…
Lite huvudbry här mina vänner - Planen var handdukstork på väggen mellan dusch och badkar.
frun har bestämt sig för två stycken INR Line 1750mm , dvs 29W el drivna.
Problemet som jag har är ju att dessa skall monteras i apparatdosa!? 2300 i takhöjd, 1750tork ger cirka 250mm från golv - Haken är att dessa två apparatdosor hamnar i våtzon 1 både från dusch OCH badkar om man räknar 1m utanför de båda.

Hur gör man nu @elmont @Bo.Siltberg ?

Väggarna åker upp idag och det skulle ju vara fint att lägga in dosorna redan nu....

Grov placeringsskiss:
Skiss av badrumsplan med mått för handdukstork, badkar och duschzon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Läser att handdukstorken får sticka in i VZ1 om strömbrytaren är placerad utanför VZ1 - Det går ju att lösa genom att bortse från strömbrytare PÅ själva torken och lägga på en väggbrytare vid dörr. Så det blir en tolkningsfråga.
Mitt största huvudbry är nog att sätta två apparatdosor, på väggen, mellan dusch och badkar, cirka 250mm från golv - Hur i helskotta får man det tätt kring/i dessa?

Edit 2: När jag läser tidigare info på BH så är Säkert Vatten 1m utanför Dusch, Elsäk säger annat - 120cm radie från blandare. Så enligt Elsäk så klarar jag bakdkarsblandare som skall sitta mitt på badkaret. Däremot så blir det på håret för duschen. Blir ju lite dåligt detta här... JFB finns självklart installerat.
 
Redigerat:
Badrum med fristående badkar och handdukstork på väggen utan synlig väggbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här sitter vår tork, monterad av elektriker.
Hela hörnet vid badkaret räknas väl vz1, vad jag kan förstå.

Ingen väggbrytare till den.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Elinstallationsreglerna för badrum använder ordet områden. Jag undrar om inte vattenregler kanske använder zoner? Bara så att ni inte blandar ihop reglerna. Områdesregler med krav på IP44 gäller 120 cm från duschhuvud vid dusch utan kar eller 60 cm från ytterkanten på ett kar, se https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum

Där ska torken givetvis vara avsedd för detta område och hålla minst IP44 inklusive eventuell inbyggd strömbrytare. Det finns inga krav som jag känner till på att vända strömbrytaren bort från område 1 som det stod nåt om i en badrumsartikel här på BH.

Fast anslutning i dosa rekommenderas (krav i område 1). Det finns anslutningsdosor som håller IP44 t.ex https://www.elbutik.se/product.html?product_id=227876 Någon speciell höjd finns inte men ju högre desto bättre skydd. Man får själv bedöma risken för onödigt stor vattenbesprutning.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Inser att typ av dosa syns lite klent..
Här kommer en bättre bild.
Väggmonterad eldosa i badrum med anslutna kablar och handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
richardtenggren
Varför så lång kabel?:)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför så lång kabel?:)
Frågorna är många, men svaren få..

Jag vet inte riktigt, kanske om man vill flytta torken lite?
Rörelsemån för tempskiftningar?
;)

Nej den ska väl kortas av "snart"...

Om jag inte minns fel diskuterade vi färg på buntbanden, jag och elektrikern.. men tydligen inte längden.. :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elinstallationsreglerna för badrum använder ordet områden. Jag undrar om inte vattenregler kanske använder zoner? Bara så att ni inte blandar ihop reglerna. Områdesregler med krav på IP44 gäller 120 cm från duschhuvud vid dusch utan kar eller 60 cm från ytterkanten på ett kar, se [länk]

Där ska torken givetvis vara avsedd för detta område och hålla minst IP44 inklusive eventuell inbyggd strömbrytare. Det finns inga krav som jag känner till på att vända strömbrytaren bort från område 1 som det stod nåt om i en badrumsartikel här på BH.

Fast anslutning i dosa rekommenderas (krav i område 1). Det finns anslutningsdosor som håller IP44 t.ex [länk] Någon speciell höjd finns inte men ju högre desto bättre skydd. Man får själv bedöma risken för onödigt stor vattenbesprutning.
Underbart - Och stort tack, håller jag dessa så längt från duschen som möjligt så torde jag ligga på håret 120 från blandare. 60cm område från badkar uppfylls.
Torken håller IP44 - Men monteras direkt på apparatdosa så ingen anslutningssladd. Då anser jag problemet ur elsäkerhets synpunkt löst men frågan kvarstår med två apparatdosor inom VåtZon 1 - Den blir lurig alltså. tittar man på @FredrikR så är den installationen godkänd ur elsäk (Område 60cm från blandare) men i strid mot Säkert vatten (1m utanför badkar) i min uppfattning. Så blir det ibland och mitt badrum kommer nog inte att bli annorlunda i detta fall. Kanske får sätta en lite glasremsa efter den väggen dessutom - Skyddar handdukar från väta och dessutom den lilla risken för väta på/i apparatdosor till tork. Vi kör på!!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det börjar likna något!
Vägg under renovering med metallreglar och fogskum för ökad stabilitet, invid en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Älskar min lösning på att få 45reglarna mer styva - Fogskum! Klockrent!
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Det börjar likna något!
[bild]

Älskar min lösning på att få 45reglarna mer styva - Fogskum! Klockrent!
Körde med 45reglar i biokällaren, tvivlade på att det skulle gå och skruva skivor på där.. :D
Men när man väl fäst skivan var det bara att gå varvet runt (y)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Körde med 45reglar i biokällaren, tvivlade på att det skulle gå och skruva skivor på där.. :D
Men när man väl fäst skivan var det bara att gå varvet runt (y)
Absolut - skivorna styvar upp massor, men då byggnorm på badrum faktiskt är 70mm reglar så kände jag att det behövdes lite till. Kan ju inte skada! Och visst tusan gjorde det skillnad och bra mycket enklare än att fippla med plastdistanser som jag gjorde i tvättstugan.
Nu blir det jobb utanför stan resten av veckan så paus till veckan, kanske hinner ett lite ryck på fredag!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tisdagen bjöd på en eftermiddag utan jobb - Så man får passa på att krypa ned i grottan och bygga lite!

Började med en sväng till tippen för att tömma vagnen som behövs till helgens köksrivning på stugan - sen pantade man skrot för att ha råd att bygga lite till ;)
Kvitto som visar en återbetalning med summan 719 kronor och noll kronor i moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcker säkert till någon gipsskiva och lite skruv!
Sen fick jag brådis då frun krävde middag på bordet vid 2000.
Gamla betongglasen skrotades ut mot nytt fönster;
Renovering pågår med nytt fönster synligt, och vägg som delvis är täckt av plywood och gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och plyfa och gips åkte upp;
Renoveringsprojekt med nytt fönster och väggar klädda med plyfa och gips, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Saknade en 45mm regel och mer tid - Kanske hinner få klart ytterväggarna innan helgen kommer! :strong:

Kämpa på där ute!
 
  • Gilla
Gud_ och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.