Var med om en ganska otäck sak ett tag sen.

Hjälpte en bekant att hämta en V70 lastad på ett boggiesläp som drogs av en 9-5:a. Efter 65-70 km/h började hela släpet att vobbla/kasta sidles och det ökade rejält för varje sekund som gick. Det var inte långt ifrån olycka, han lyckades dock sakta ner kontrollerat utan att få panik.

Jag var helt övertygad om att man endast får detta fenomen om man har negativt kultryck. Men vår bedömning vid avfärd var att den hade positivt kultryck då majoriteten av den lastade bilens längd var framför boggieaxlarna. Någon sanning lär inte komma fram.

Det jag undrar är ifall det kan finnas annat som orsakar vobbel/kast med släpvagnen än felaktigt kultryck? Exempelvis fel förhållande mellan dragbil och släpets totalvikt? Eller om vi helt enkelt missbedömt tyngdpunkten och ekipaget säkert haft negativt kultryck.

När jag kör släp själv är jag alltid väldigt noga med att lyfta i släpvagnshandsken för att försäkra mig om att det är där vikten ligger. Hade gärna vetat ifall det kan finnas annat som orsakar att släpet börjar kasta.
 
Ni hade inte på tok för högt kultryck då? En personbil är ju tämligen framtung när den är olastad.

Mycket för högt kultryck leder till att axeltrycket på framaxeln på dragbilen blir väldigt lågt, vilket påverkar både styrförmåga och bromsegenskaper negativt.
 
Dåliga stötdämpare bak på dragbilen?
 
Har inget facit i händelsen. Undrar mest om det kan finnas andra orsaker än fel viktfördelning att se upp med.

Dåliga stötdämpare kanske har bidragit. Det är en 35.000 mils Saab och jag vet inte skicket på den direkt.

Kultrycket kollade vi inte, så där kommer inte finnas något facit. Men V70.an låg till synes mitt över eller en aning framför boggieaxlarna och med motorn framåt så lär den ha haft majoriteten av vikten på dragkulan. Så resonerade vi innan avfärd. Men det var sent på kvällen, vi var lite trötta. Kanske var det en felbedömning.

Händelsen inträffade på en rak och bred länsväg, tur var så var där ingen annan trafik alls för tillfället. Ingen vind att tala om.

Lärdom, alltid kolla kultrycket..
 
  • Gilla
jonohr
  • Laddar…
Min spontana tanke är att du måste väl ha haft för tung last för den bilen?

Jag vet inte vad sådana wobblingar beror på, har gudskelov aldrig själv drabbats. Men jag har varit när att råka ut själv för andras wobblingar.

En gång mötte jag en bil med släp, en typisk snöskoter transport, det var halt, snöyra så att jag nästan inte såg den mötande bilen, men jag så hur hans släp slog fram o tillbaka lång in i min körbana. Det var ett väglag som inte lämpade sig för panikbromsning, så det vara bara att hoppas på det bästa, och just när vi möttes, så var släpet på väg ut mot diket på hans sida, så det gick bra, såg sedan i backspegeln hur det var inne i mer än halva min fil strax efter mötet. Den mötande bilen körde väldigt fort. I förhållande till andra mötande bilar på 90 väg, så gissar jag att den mötande körde i minst 120, och som sagt usla förhållanden.

Ett annat tillfälle var det en långtradare, på E4 vid Ödeshög innan den motorvägsdelen blev klar, Jag låg rätt nära bakom inför en omkörning, när släpet börjar slå i sidled, ut i mötande fil, tillbaka mot diket, där det slog i ett räcke över en mindre bro, det sprutade gnistor om fälgen som gneds mot räcket. Det läskiga var att om den hade slagit i räcket någon meter tidigare, så hade den träffat änden på räcket, som troligen hade slitit av hela boggin, och jag låg som sagt rätt nära... Träffen mot räcket verkade stabilisera körningen, den slutade wobbla. Jag väntade med omkörningen tills det blev motorväg efter någon mil.

Långtradaren kan jag inte tänka mig hade fel kultryck, det måste finnas andra parametrar som spelar in. Även en snöskoter borde inte kunna ge så dåligt kultryck att det är problem.
 
Jag tror ni har råkat ut för samverkande negativa faktorer... Min bil har klen fjädring bak och när jag drar tungt lastat släp så kan det bli resonanssvängningar nånstans runt 70-80 km/h beroende på last och annat. Oftast märke man inte så mycket om man inte råkar lägga sig exakt på rätt hastighet - Både fortare och långsammare går bra.
 
Låter väldigt konstigt allting iallafall. Jag har dragit mängder med bilar på alla möjliga släp och på kanske hundratalet körningar har detta hänt en gång och då körde jag en duett baklänges på släpet och mycket vikt bakåt............
På ett boggiesläp så brukar det mesta vara safe hur man än lastar tycker jag. Det låter ju mer som att nåt mekaniskt är tokigt på endera.
 
Denna videon har varit uppe förr.
Kolla här.

 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Otäckt fenomen. Tror många nyare bilar med esp har support för släp, utan det har jag hört att om man bromsar sig ur detta blir följden ofta fällkniv eller vältning. Dvs man ska släppa gasen och långsamt parera till det lugnat sig innan man stannar och fixar till lasten...
 
S
Var inte släpet helt enkelt för tungt för dragbilen?
Saab 9-5 verkar ha 1800kg som max dragvikt och vad väger V70n? Vad väger boggisläpet, 400-600 kg?
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
Har själv haft den känslan med bil på släp en gång men det släpet hade axlarna till synes långt fram och lasta bilen så långt fram som möjligt men ändå i en nerförsbacke börja jag känna ryck från vagnen dock inga stora med sladd som påföljd. (kände igen effekten från ett lass med gamla bräder där det var känt bra negativt kultruck)
 
Det finns väl inga boggiesläp till personbilar?
Tvåaxliga släp finns det däremot gott om, jag har ett.
Min erfarenhet är att tvåaxliga släp är i stort sett idiotsäkra mot wobbling jämfört med enaxliga släp.
Vad kan det då varit för fel? Troligen överlast. För hög tyngdpunkt. Tyngdpunkten för långt fram. Felaktigt lastad dragbil. Felaktiga hjultryck på bil eller släp. Felaktiga stötdämpare på bil eller släp.

Rangordnat från troligast till minst troligt.
Tyngdpunkten för långt fram.
Felaktiga stötdämpare på bil eller släp.
Felaktiga hjultryck på bil eller släp.
Felaktigt lastad dragbil.
För hög tyngdpunkt.

En V70 har viktfördelningen från 56/44 till 28/42 med full bränsletank, om tanken är tom så blir fördelningen drygt 60/40 så få släp tål att ha V70 symetriskt runt släpets hjulpar utan V70 skall flyttas bak rejält för att för en bra viktfördelning. Om V70 körts fram så att den står maximalt fram (bäst ur lastsäkringssynpunkt) så är det garanterat för högt kultryck.
Jag brukar ta med mig en tumstock och noga mäta höjden till kulan (i mm inte cm/dm) (eller annan del på släpet maximalt långt fram), sedan placera någon stor tung kompis (max 100kg) på släpets drag (helst rakt över kulan) och då mäta nedtryckningen. Sedan göra om samma sak efter lastningen. Då skall nivån vara högre, men aldrig så hög som med tomt släp.
Detta är en grov metod men den har fungerat bra för mig hitintills.
Notera också den nominella nivån till ovansidan av dragkroken, jag har för mig att den skall vara 445mm. Om bilen eller släpets last gör att detta avviker så blir belastningen på axlarna på ett tvåaxligt släp asymetrisk och det blir konstiga kör egenskaper.

Det finns en annan möjlig orsak och det är att fästet för dragkroken på 9-5 har gått sönder, det är ett vanligt fel. Det händer i stort sett varje gång som kroken får en smäll bakifrån (backa på staket, parkeringsskada mm). Om kulan "fjädrar" bara det minsta när man ställer sig på den så har 4 st bultar skjuvats av mellan dragkroken och stålplattan på andra sidan om aluminiumdragbalken bak. Då blir det väldigt konstig betende på ekipaget... Kostar ca 7000 att byta, GDS är kostnaden bara 4 bultar och en massa jobb.
 
  • Gilla
gråsten och 2 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Det finns väl inga boggiesläp till personbilar?
Alla som säljer tvåaxlade personbilssläp verkar kalla dom just 'boggiesläp'.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla som säljer tvåaxlade personbilssläp verkar kalla dom just 'boggiesläp'.
Vad är skillnaden? Trodde att boggie var just två axlar som sitter intill varandra...
 
Jag vet och det är ofattbart att detta felaktiga benämningssättet kvarstår.
Ett boggiesläp har en ledad infästningspunkt till släpet medans axlarna i sig sitter i en egen ram. Det gör att boggisläp fungerar betydligt bättre i terräng. Som personbilssläp så kan jag inte se någon nytta alls utan mest nackdelar.

Detta är en bild på en boggie dock så finns ingen fjädring eller stötdämpning, men principen är tydlig.
https://skogsforum.se/download/file.php?id=54026&mode=view
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.