Status
Tråden går ej att kommentera.
harry73 harry73 skrev:
Så enkelt är det inte. Det som ni verkar glömma är att vattnets volym ökar (vid temperaturer över 4 °C). Om man ökar temperaturen i ett 1m djup bassäng med 1 °C, ökar djupet med 0,2 mm. Inte så mycket i för sig, men eftersom havets medeldjup är 4000 m blir det 80cm per 1°C.
Det som havsisen gör just nu är att den kyler av havsvattnet. När det finns mindre havsis kommer temperaturen i havet öka. Det leder till en volymökning som kommer att märkas
Ja, du har helt rätt (y)
 
harry73 harry73 skrev:
Så enkelt är det inte. Det som ni verkar glömma är att vattnets volym ökar (vid temperaturer över 4 °C). Om man ökar temperaturen i ett 1m djup bassäng med 1 °C, ökar djupet med 0,2 mm. Inte så mycket i för sig, men eftersom havets medeldjup är 4000 m blir det 80cm per 1°C.
Det som havsisen gör just nu är att den kyler av havsvattnet. När det finns mindre havsis kommer temperaturen i havet öka. Det leder till en volymökning som kommer att märkas.
Ditt resonemang förutsätter att hela vattenvolymen, från ytan till botten, höjs 1 grad vilket är helt orealistiskt.
Havens temperatur ökar med 0,05 grader per decennium på djupet 1000 meter. På 2000 meters djup sker ingen förändring. Dessutom har Nordatlantens temperatur fallit 0,45 grader sedan 2005.
 
Mikael_L
tompas11 tompas11 skrev:
Vad är det för dumheter du skriver? Har aldrig ansett att kravet på katalysator var eller är vansinnigt.
Ja sorry, tänkte inte på att du kanske inte är tillräckligt gammal. Att du inte var med i åsiktsmaskinen i mitten av 80-talet.

Jag själv var dock oerhört upprörd där vid 80-talets senare hälft, över att det skulle komma katalysatorkrav.
Och jag var verkligen inte ensam om detta. Det fanns några miljoner bara i detta land som upprördes på samma vis som du är upprörd nu.
Katalysator skulle inte göra någon nytta, tvärtom faktiskt.
Det adresserade helt fel problem.
Katalysator skulle inte fungera.
Volvo såsom biltillverkare påstod faktiskt att katalysator inte fungerar, inte håller osv. Trots att de själva hade levererat bilar med kat till florida och kalifornien sedan tidigt 70-tal.


Idag verkar ingen, eller i alla fall väldigt få, tycka att det var så dum idé. Att vi minskat mängden Nox, svavel, CO och bly till omgivningen. Att luften i storstäderna går att andas utan munskydd.
Det är nog rätt många som idag inser hur illa det kunnat vara ifall denna katalysator inte blev påtvingad befolkningen.
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 3 till
  • Laddar…
harry73
tompas11 tompas11 skrev:
Ditt resonemang förutsätter att hela vattenvolymen, från ytan till botten, höjs 1 grad vilket är helt orealistiskt.
Havens temperatur ökar med 0,05 grader per decennium på djupet 1000 meter. På 2000 meters djup sker ingen förändring. Dessutom har Nordatlantens temperatur fallit 0,45 grader sedan 2005.
Jag säger varken att havens temperatur kommer att öka med 1 grad eller att vattennivån kommer att stiga med 80cm pga det.
Det jag skriver är, att följderna av en temperaturökning i havet är märkbar, och att havsisen just nu hjälper till att hålla ner temperaturen.
Vid en minskning av havsisen kommer den stabiliserande effekten på vattentemperaturen att minska. Det leder till högre temperaturer och stigande havsnivåer.
Så påståendet att smältande havsis inte påverkar havsnivån är felaktigt.
Det finns för övrigt många studier som tar med detta i beräkningarna, så är man intresserad av hur stor den totala effekten är, går det säkert att få fram.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag säger varken att havens temperatur kommer att öka med 1 grad eller att vattennivån kommer att stiga med 80cm pga det.
Det jag skriver är, att följderna av en temperaturökning i havet är märkbar, och att havsisen just nu hjälper till att hålla ner temperaturen.
Vid en minskning av havsisen kommer den stabiliserande effekten på vattentemperaturen att minska. Det leder till högre temperaturer och stigande havsnivåer.
Så påståendet att smältande havsis inte påverkar havsnivån är felaktigt.
Det finns för övrigt många studier som tar med detta i beräkningarna, så är man intresserad av hur stor den totala effekten är, går det säkert att få fram.
Det är ju inte bara vattnets temperatur som påverkar utan även lufttrycket. Medelvattenståndet under ett år är 0 cm och lufttrycksmedelvärdet 1013 hPa. Eftersom lufttrycket ett normalt år varierar mellan 950 hPa och 1050 hPa så varierar vattenståndet på grund av detta mellan +63 cm och -37 cm enligt SMHI. Sedan har vi ju här i landet en pågående landhöjning sedan den senaste istiden och landhöjningen tar ut den pågående vattennivåhöjningen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sorry, tänkte inte på att du kanske inte är tillräckligt gammal. Att du inte var med i åsiktsmaskinen i mitten av 80-talet.

Jag själv var dock oerhört upprörd där vid 80-talets senare hälft, över att det skulle komma katalysatorkrav.
Och jag var verkligen inte ensam om detta. Det fanns några miljoner bara i detta land som upprördes på samma vis som du är upprörd nu.
Katalysator skulle inte göra någon nytta, tvärtom faktiskt.
Det adresserade helt fel problem.
Katalysator skulle inte fungera.
Volvo såsom biltillverkare påstod faktiskt att katalysator inte fungerar, inte håller osv. Trots att de själva hade levererat bilar med kat till florida och kalifornien sedan tidigt 70-tal.


Idag verkar ingen, eller i alla fall väldigt få, tycka att det var så dum idé. Att vi minskat mängden Nox, svavel, CO och bly till omgivningen. Att luften i storstäderna går att andas utan munskydd.
Det är nog rätt många som idag inser hur illa det kunnat vara ifall denna katalysator inte blev påtvingad befolkningen.
Inte tillräckligt gammal? Född i början på 50-talet, räcker det? Dessutom är jag inte upprörd.
Att mängden svavel och bly minskat beror inte på katalysatorn utan på ett renare bränsle. Katalysatorn förstörs om bränslet innehåller bly. Katalysatorn neutraliserar de farliga gaserna på kemisk väg. Kväveoxiderna (NOx) lämnar ifrån sig sina syreatomer och återgår till ofarlig kvävgas (N2). De frigjorda syreatomerna tas upp av koloxiden (CO) som omvandlas till koldioxid (CO2) och bränsleresterna bestående av kolväten (HC) omvandlas till koldioxid och vattenånga.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sorry, tänkte inte på att du kanske inte är tillräckligt gammal. Att du inte var med i åsiktsmaskinen i mitten av 80-talet.

Jag själv var dock oerhört upprörd där vid 80-talets senare hälft, över att det skulle komma katalysatorkrav.
Och jag var verkligen inte ensam om detta. Det fanns några miljoner bara i detta land som upprördes på samma vis som du är upprörd nu.
Jag var med på den tiden och var mest förundrad över varför i hela friden vi inte hade samma krav på bilarna i Sverige då Volvo under flera år redan tillverkat bilar som hade de så kallade California kraven. Märkte inte något av protester mot renare avgaser.

Däremot nu är vi många som är förundrade över att vi ska betala ofantligt mycket i skatt på bränslet när nationer som verkligen spyr ut avgaser får köpa bensin obeskattad för ca 6 kr/litern.
Sådant driver upp kostnaderna och minskar vår konkurrensförmåga och dessutom drabbar det folk som måste ha bilen för att leva ett normalt liv. Nej det finns inte tunnelbana i hela Sverige.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Vi är nog alla överens om att vi måste spara på resurserna och begränsa delar av vår konsumtion.
Det är nog hur vi skall göra det som är frågan och om flygskatt och att förbjuda sugrör i Sverige rätt väg att gå?
Skatt på allt, på vilket sätt blir min diesel, mitt sugrör eller min plastpåse mindre skadlig för att jag har betalat mer för den?
Vi är så j***a naiva och är lite som sägnen om grodan som kokas och inte hoppar ur för att temperaturen höjs långsamt.

Nu råkar jag känna ett par människor som jobbar med miljö på ganska hög nivå och som ser det som att jag som kör diesel är en mördare. Dom är inte onda men det har helt gått överstyr och dom fokuserar i mitt tycke helt fel.
Gemensamt för de alla är att dom inte lever som dom lär och att det är mycket gråzoner.
Att ta flyget till alla konferenser räknas liksom inte och inte heller Thailandsresan med familjen..
Tigga skjuts i bil så är det någon annan som släpper ut skiten och dom står på noll.
Att elda i kaminen i sin villa för att spara pengar är OK eftersom det är koldioxidneutralt även om dessa partiklar som släpps ut dödar tusentalet människor i förtid enligt studier som gjorts.
Allt skall vara ekologiskt och helst veganskt här på Södermalm men jag hör aldrig någon tala om hur vi skall minska jordens befolkning med 2 miljarder människor för att det skall gå ihop med att alla skall äta ekologiskt?

Ta en titt på alla videos på youtube från länder i Asien eller sydamerika på floder som proppats igen av plast och annat skräp och häpna.
Att flyga till en konferens för att tala om att det är skadligt att flyga känns lite bakvänt.
Lägg de pengarna på att hjälpa till utomlands och ge fan i mitt sugrör.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
harry73
tompas11 tompas11 skrev:
Det är ju inte bara vattnets temperatur som påverkar utan även lufttrycket. Medelvattenståndet under ett år är 0 cm och lufttrycksmedelvärdet 1013 hPa. Eftersom lufttrycket ett normalt år varierar mellan 950 hPa och 1050 hPa så varierar vattenståndet på grund av detta mellan +63 cm och -37 cm enligt SMHI. Sedan har vi ju här i landet en pågående landhöjning sedan den senaste istiden och landhöjningen tar ut den pågående vattennivåhöjningen.
Volymökningen pga ökningen av medeltemperaturen påverkar hela jorden.
Dina två exempel bara påverkar fördelningen av vattnet över jorden, inte den totala volymen. Det är väldigt tydligt med lufttrycksskillnader, men även med landhöjningen gäller samma sak. Landhöjning i Sverige gör att vattnet trycks ut ur Östersjön och innebär en höjning i resten av världen. Men även jordskorpan och kärnan ska vara i balans.
Trycks skorpan upp här går den ner i resten av jorden.
Så dina exempel är rätt så dåliga faktiskt och har ingen koppling till den globala havsnivån.
 
harry73 harry73 skrev:
Volymökningen pga ökningen av medeltemperaturen påverkar hela jorden.
Dina två exempel bara påverkar fördelningen av vattnet över jorden, inte den totala volymen. Det är väldigt tydligt med lufttrycksskillnader, men även med landhöjningen gäller samma sak. Landhöjning i Sverige gör att vattnet trycks ut ur Östersjön och innebär en höjning i resten av världen. Men även jordskorpan och kärnan ska vara i balans.
Trycks skorpan upp här går den ner i resten av jorden.
Så dina exempel är rätt så dåliga faktiskt och har ingen koppling till den globala havsnivån.
Nej jag har heller inte påstått att mina exempel har koppling till den globala havsnivån. Ville bara åskådliggöra hur mycket lufttrycket påverkar höjning och sänkning av vattennivån vid våra kuster samt att vi har en pågående landhöjning. Någon accelererande höjning globalt kan heller inte ses utan den håller sig runt 3mm/år. Ingen ko på isen med andra ord.
 
harry73
Uppfödd i Holland tycker jag att de små variationer vi har i Östersjön är peanuts.
I Holland påverkar sol och måne mycket mer och det två gånger dagligen. Men även detta har ingen koppling med den globala höjning av havsnivån.
Sedan är det såklart så att om man nu dimensionerar på högsta vattennivån pga uppblåsning/tryckskillnader, ska man i framtiden fortfarande ta hänsyn till samma extra höjning pga vind/lyfttryck, men även den extra höjning pga den globala höjning.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ingen kan väl förneka att klimatet har förändrats, men att det skulle bero på den "hemska" koldioxiden.. Nja jag är inte övertygad.
[bild]
Koldioxid 0.04%.

Läs följande mening tyst för dig själv:


Noll komma noll fyra procent.


Gör det nu en gång till..




Dom freoner som världen slöt upp och förbjöd var otrevliga på allvar då dom katalyserade nedbrytningen av ozon.
Koldioxid har INTE denna egenskap
Detta med 0.04% var inget vetenskapligt argument. Det har inte med halten att göra utan med speciella egenskaper som CO2 har. Värmen utstrålas från jorden till rymden som infraröd strålning. Denna strålning skulle åka ut i rymden om den inte skulle hindras. IR-strålning kan lätt sätta igång s k vibrationsövergånger i gasmolekylerna och hindras då att åka ut i rymden. Just den tre-atomiga CO2-molekylen (i motsats till de flesta andra gasmolekyler i atmosferen som är två-atomiga (O2, N2) bjuder på många vibrationsövergånger där IR-strålningen bromsas. Eftersom strålningsbalansen mellan jord och rymden är väldig känslig, kan en ökning av CO2 från väldigt liten till liten göra en stor skillnad.
För att göra det ännu enklare: saltet i soppan är väldigt litet till procent. Men en liten ökning kan få otrevliga följder.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Nu när jag försöker hitta lite fakta kring detta med hur vi kommer att drunkna så är det väldigt svårt att förstå om man räknat med landhöjningen eller inte?
I de förutsägningar jag hittar så är det inte en faktor man tar in i beräningarna.
Ser också att jag måste be om ursäkt till en kompis där jag fnyst åt hans faders berättelser om hur dom kunde åka över ett idag fullt synligt grund på 60-talet. Förlåt Mange!
 
R
A:son A:son skrev:
Nu när jag försöker hitta lite fakta kring detta med hur vi kommer att drunkna så är det väldigt svårt att förstå om man räknat med landhöjningen eller inte?
I de förutsägningar jag hittar så är det inte en faktor man tar in i beräningarna.
Ser också att jag måste be om ursäkt till en kompis där jag fnyst åt hans faders berättelser om hur dom kunde åka över ett idag fullt synligt grund på 60-talet. Förlåt Mange!
Grundet har väl minskat pga av alla grundstötningar. ;)
 
  • Haha
A:son
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Uppfödd i Holland tycker jag att de små variationer vi har i Östersjön är peanuts.
I Holland påverkar sol och måne mycket mer och det två gånger dagligen. Men även detta har ingen koppling med den globala höjning av havsnivån.
Sedan är det såklart så att om man nu dimensionerar på högsta vattennivån pga uppblåsning/tryckskillnader, ska man i framtiden fortfarande ta hänsyn till samma extra höjning pga vind/lyfttryck, men även den extra höjning pga den globala höjning.
Hej, jag känner väl till ebb/flod från norra Tyskland och håller med om att Östersjöns vattenståndsskillnader inte kan jämföras. Jag tror att Nordsjöländerna jobbar med att höja dejk-kronan för att möta framtida högre flodnivåer. Nederländerna är ju världsledande vad gäller byggandet av skyddsvallar mot havet och troligen kommer denna kunskap att behövas i Sverige med framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.