B Brita Cissi skrev:
Hej!
Vi hade en snickare hemma som satte in en innerdörr med karm,foder och tröskel.
Satte även foder på en garderobsdörr.Han skickade 2 man, sa muntligt att det skulle kosta 700 kr/timme ink moms och att de var snabba.De tog dem 6,5 timmar 2 man att sätta in en innerdörr, samt foder på en redan satt dörr och sätta smålister på 4 andra ställen i vårt Tv-rum.
Några listor var tillverkade av snickaren då vi ville få samma färg som golvet.

Jag blev minst sagt chockad när jag fick hans faktura.
Han skulle ha 18238 kr innan rot för jobbet.Listorna som han tillverkat ingick i detta priset och dessa skulle han ha 4623 kr för, arbetet skriver han var 16 timmar för detta alltså 11600kr innan rot och service bil 1600kr och då har han kört 1,9 mil för att komma till oss.

Detta känns inte rimligt , vad tycker ni här i tråden?
Jag har bestridit och sagt att jag inte går med på detta men får ingen respons.
Dessutom har de gjort märke i den nya dörren och 2 hack i vår nya parkett när de satte in dörren.Detta har jag påtalat men han försöker säga att det var så innan trots att dörren kom i förpackning som var hel.
Listorna de tillverkade var en smal eklist 6x14 mm 10 meter, furulist 1,5 meter 2 cm bred och eklist till trappa 3 st 44 cm i längd och 6 cm bredd, 3 st foder 9 cm bred.Allt annat material såsom dörr, tröskel, dörrfoder hade jag hemma o köpt in själv.

ROT ökar priset. Idiotisk lösning.
 
Varför ihelvete ska hantverkare eller andra som erbjuder sina tjänster ”skjorta upp” sina kunder? Tänkte lämna in båtkapellet för enkel lagning och sömmerskan skulle ha 4000kr. När jag frontade och diskutterade tidsåtgång så sa han ”jag arbetar bara 3 månader om året och måste dra in alla pengarna under den tiden” vilken idiot, vemfan skulle inte vilja arbeta 3 månader och spendera resten av tiden vid medelhavet. Nä någon jävla moral måste finnas, ta bort rut& rot och sparka snickarna i röven. Inte en spänn mer än 450kr timmen ska dom ha vid aktivt arbete, som föregående säger 2 timmar max för ett dörrmontage.
 
  • Gilla
Puhnallen och 4 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
svenska hantisar lurar normalt sina kunder/QUOTE]
Ok det låter ju tråkigt. Tur att dom flesta kan bättre. Då borde ju problemen självsaneras. Sluta hyr in till grejer ni kan själv!
 
  • Gilla
ByggareBob99
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
Varför ihelvete ska hantverkare eller andra som erbjuder sina tjänster ”skjorta upp” sina kunder? Tänkte lämna in båtkapellet för enkel lagning och sömmerskan skulle ha 4000kr. När jag frontade och diskutterade tidsåtgång så sa han ”jag arbetar bara 3 månader om året och måste dra in alla pengarna under den tiden” vilken idiot, vemfan skulle inte vilja arbeta 3 månader och spendera resten av tiden vid medelhavet. Nä någon jävla moral måste finnas, ta bort rut& rot och sparka snickarna i röven. Inte en spänn mer än 450kr timmen ska dom ha vid aktivt arbete, som föregående säger 2 timmar max för ett dörrmontage.
Du kan ju montera själv sparrar du ju 900:-
 
  • Gilla
mudder
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
Varför ihelvete ska hantverkare eller andra som erbjuder sina tjänster ”skjorta upp” sina kunder? Tänkte lämna in båtkapellet för enkel lagning och sömmerskan skulle ha 4000kr. När jag frontade och diskutterade tidsåtgång så sa han ”jag arbetar bara 3 månader om året och måste dra in alla pengarna under den tiden” vilken idiot, vemfan skulle inte vilja arbeta 3 månader och spendera resten av tiden vid medelhavet. Nä någon jävla moral måste finnas, ta bort rut& rot och sparka snickarna i röven. Inte en spänn mer än 450kr timmen ska dom ha vid aktivt arbete, som föregående säger 2 timmar max för ett dörrmontage.
Jag lever i ett annat land i Europa och elektriker och rörmockare är de dyraste - de kostar inte över 400kr per timme. En snickare kan jag få för ca 250-300 kr per tim.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter horribelt att man måste anlita hantverkare för att framför allt sätta lister. Men även montera en innedörr.

Stålsätter mig nu för arga kommentarer...hehe:D(y)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Fick en liknande fråga från en missnöjd kund där man hade tätat köksavloppet med fogskum plus en massa andra fel, som tur var hade inte fakturan betalts så det ordnade sej. Dom var också två man en av dom företagare som anställt en medhjälpare som hade huvuddelen av sin lön från statliga medel. Givetvis fick kunden betala fullt pris för bägge två plus att ungefär en arbetad timme blev fyra på fakturan. Anlita aldrig någon som inte kan lämna ett fast pris på papper före jobbet.
 
D docboy skrev:
Tycker det låter horribelt att man måste anlita hantverkare för att framför allt sätta lister. Men även montera en innedörr.

Stålsätter mig nu för arga kommentarer...hehe:D(y)
I en fungerande ekonomi så är det inte konstigt att man
- anlitar en snickare att montera en dörr,
- anlitar en tandläkare att laga ett hål,
- anlitar en jurist att skriva ett avtal eller
- anlitar en grävmaskinist för att fixa till uppfarten.
Men det är bara i fungerande ekonomier förståss.
 
  • Gilla
K_arlstrom och 9 till
  • Laddar…
Ja men vem fan lagar sina egna tänder?
 
  • Gilla
  • Haha
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Ja men vem fan lagar sina egna tänder?
Man avstår helt enkelt.
Men att en tandläkare tar ledigt (av ekonomiska skäl) en dag från sitt jobb för att sätta in en innerdörr och lister är slöseri. Att utbilda en tandläkare kostar massor, då borde de hålla på med det.
 
  • Gilla
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Ja men vem fan lagar sina egna tänder?
En kompis jobbarpolare skulle laga sin plomb på jobbet med loctite- det blev ambulanstransport från verkstaden... Vi kanske får se mer av detta framöver
 
  • Gilla
  • Haha
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Att tandläkare aldrig är ledig har jag svårt att tro. Ska snickare hyra in snickare eller pyssla hemma på helger och kvällar?
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Tycker är orättvist att snickaren får allt skit staten tar ju 25kr på varje hundra
Goldwings Goldwings skrev:
Fick en liknande fråga från en missnöjd kund där man hade tätat köksavloppet med fogskum plus en massa andra fel, som tur var hade inte fakturan betalts så det ordnade sej. Dom var också två man en av dom företagare som anställt en medhjälpare som hade huvuddelen av sin lön från statliga medel. Givetvis fick kunden betala fullt pris för bägge två plus att ungefär en arbetad timme blev fyra på fakturan. Anlita aldrig någon som inte kan lämna ett fast pris på papper före jobbet.
Hur vet man att hans lön kommer från statlig medel??
luktar som BULL**** för mig
 
H Herrn123 skrev:
En kompis jobbarpolare skulle laga sin plomb på jobbet med loctite- det blev ambulanstransport från verkstaden... Vi kanske får se mer av detta framöver
En kompis limma igen sår med tec-7. Aldrig sett så rött och svullet finger.
 
Bowman
Villa vista Villa vista skrev:
TS har blivit lurad och ja, svenska hantisar lurar normalt sina kunder som Bowman skriver, givetvis finns det bra hantisar men de blir nog allt färre.
Någon frågade om källa tidiga, detta forum torde vara en bra källa, det finns svarta listor, flest anmälningar ARN vinner byggbolag, Det finns listor av råd till konsumenter om hur man handlar upp hantverkare, du skall ta kreditupplysning, kontrollera skatteskulder, löneskulder, ta referenser, etc dvs utgå aldrig från att en hantis gör sitt jobb utgå från det värsta.
Tack, nu slapp jag mata trollen mer :)
Det är alltid svårt att argumentera, speciellt när man väljer den kontroversiella sidan. ”Hantverkare är fuskare”
Man kommer ingenstans när det hela tiden väljs att missförstå så klart.
Det är dock förvånansvärt att ”många” hävdar att problemet inte finns i princip, utan alla har fel. ”Nu skulle bara veta vad det kostar att vara hantverkare” :)

Det får mig att tänka på historien om kejsarens nya kläder. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.