R Robert-san01 skrev:
Isolerade innerväggar är tillval his de flesta kataloghus också.
Jag tycker det är tragiskt. Visst, upp till var och en om man vill betala för det, men det är så jäkla dumsnålt. Jag tycker det är nog illa att jag saknar isolering i väggarna på mitt 70-talshus. Men på ett byggt på 2010-talet... :sweat:
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Fördelningsskåpet kommer vara under trappan, så egentligen inte i något rum.

Jag ser själv tredje alternativet som det bästa. En tjock vägg kan jag leva med, men att dagligen störa sig på att fönstren inte är centrerade, det kommer inte bli roligt. Ska bli intressant att höra hur snickarna ställer sig till detta. För även om man utgått från var fördelningsskåpet sitter, så anser jag att man måste kontrollera med kunden om man gör större avvikelser från ritning. Hade man direkt från början sagt att "Det kommer diffa 25 cm mellan ytterkant fönster, då hade de ju fått justera redan där och då". Detta blir ju enbart extra mycket jobb att lösa nu.

En annan grej som jag lagt märke till är att de verkar ha tänkt fel när de satte överliggaren till dörrpassagerna när de reglade upp väggarna. Överliggaren sitter prick 211 cm ovanför plattan, men den bör ju ändå sitta 211 över färdigt golv? Som det är nu kommer det ju bygga ca 20 mm med plast, foam och parkett, och då återstår 209 cm för att få in en 210 karm på. Även om karmen kanske är 209 eller 209,5 så är det ju jäkligt tight, och jag för ju ingen drevmån alls. Jag har satt mina överliggare på 213 cm.

När jag frågade snickarna svarade de att "Är det vanliga dörrar du köpt är karmen 208,8, och då har du drevmån". Jovisst, 2 millimeter... Det känns ju generöst! Är det jag som är petig eller snickarna som försöker snacka bort att de gjort fel? Det är ju ingen stor grej att fixa, men det känns som en så onödig miss...
Men hur blev det med dörren nu, behöver du sätta en smalare dörr eller ryms den? Tänkte på denna inringad i blått
 
  • Ritning av lägenhetsplan med en blå cirkel markerande dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Da6015 och 1 till
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Men hur blev det med dörren nu, behöver du sätta en smalare dörr eller ryms den? Tänkte på denna inringad i blått
Jag ångrade mig faktiskt gällande den dörren, så det sitter bara en vägg där nu. Dörren sitter istället direkt till höger när man kommer upp från trappan. Den leder rakt in i ”korridoren” med master bedroom/klädkammare/badrum.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Blev lite fundersam när jag såg det dem grävt ut och priset?

Det jag kunde se på bilderna. Hade jag utan tvekan grävt bort på 1 dag. Och med den maskinen man skymtade på bilden, och storleken på schakt så max 3 dagar. Inkl shackt och uppfylland.

Jag lastar en lastbil bil och släp dem flesta lastar runt 35 ton. På under 5 minuter på en liknande schakt. Sen tar dem bergkross i retur. Beroende på hur lång en vända tog så bör man kunnat ha minst 2 bilar för att hinna schakta ,fylla och padda innan start bil kommer. Här ser det ju även ut som en del av materialet har lagt vid sidan av schakten ? Då är det alltså ett moment till att lasta det en gång till.

Du får gärna ge en mer utförlig beksrbeskri om du vill för den kalkylen får jag defentdefe inte ihop.

Mvh Grävmaskinisten.
 
Niclar72 Niclar72 skrev:
Gick som snickarlärling med äldre man från den gamla skolan i min ungdom, han var född 1928 och det var en självklarhet att man drevar innedörrar för att stänga ute ljud, nu för tiden gör man inte saker som tar tid och kostar pengar om det inte syns, men dock så hörs det desto mer, men det förstår man ju inte om man inte vet skillnaden. jag skulle gjort det så klart, tror nog alla självbyggare gör det :)
Ingen idé att dreva vanliga innerdörrar det blir ingen skillnad, har man ljudisolerade dörrar med list i karm så blir det skillnad.
 
Dreva, det är de små detaljerna som gör skillnad i slutändan.
 
Hej!

Kul med lite input kring grävningen.

Av massorna som ligger kvar på tomten idag så är det matjord. De schaktade av matjord för att spara tills jag ska göra iordning tomten, för att spara pengar där.

Det största och mest tidsödande momentet som jag förstod det var att man träffade på ett gammalt bevattningsdike där man förberedde för plattan, vilket gjorde att man fick fylla med väldigt mycket mer kross än vad tanken var från början. Enligt följesedlarna jag fått så har det använts ca 650 ton kross totalt.

Det gick även en hel del extra tid åt att täcka arbetsplatsen för att undvika snö mellan arbetspassen. Lägger in lite bilder på ”diket”

Grävd schakt för husgrund med synlig matjord och bevattningsdike under vintersäsong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt dike på byggarbetsplats med krossad sten, matjordshögar och skyddsplast mot snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grävda diken fyllda med kross, matjordshögar och täckning för att skydda mot snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävplats med högar av matjord, grävmaskin och krossade stenar nära gammalt bevattningsdike skyddat av vit presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävningsarbete pågår vid tomt med grävmaskin, högar av matjord och snötäckta områden i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin på en byggarbetsplats med krossade stenmassor nära ett gammalt bevattningsdike, med snö och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin står vid en utgrävd dunge matjord på en snöig byggarbetsplats med omgivande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



T Timbuktu skrev:
Blev lite fundersam när jag såg det dem grävt ut och priset?

Det jag kunde se på bilderna. Hade jag utan tvekan grävt bort på 1 dag. Och med den maskinen man skymtade på bilden, och storleken på schakt så max 3 dagar. Inkl shackt och uppfylland.

Jag lastar en lastbil bil och släp dem flesta lastar runt 35 ton. På under 5 minuter på en liknande schakt. Sen tar dem bergkross i retur. Beroende på hur lång en vända tog så bör man kunnat ha minst 2 bilar för att hinna schakta ,fylla och padda innan start bil kommer. Här ser det ju även ut som en del av materialet har lagt vid sidan av schakten ? Då är det alltså ett moment till att lasta det en gång till.

Du får gärna ge en mer utförlig beksrbeskri om du vill för den kalkylen får jag defentdefe inte ihop.

Mvh Grävmaskinisten.
 
Då var det dags för en uppdatering. Känns som att det var flera veckor sen sist, tiden bara rullar på. Februari har verkligen gått sjukt snabbt, den har fullkomligt flugit förbi.

Ventilationen är färdig, det tog i runda slängar en vecka att få till. Mest tid tog faktiskt att koppla allting på vinden+isolera. Några svettiga moment blev det när rörgenomföringar skulle göras i mellanbjälklaget, då jag satte upp innerväggarna uppe utan att tänka på mellanbjälklaget under. Det gick dock nästan smärtfritt. På en vägg fick jag sala på en 45x45, men det är inget som syns när det är klart.

Jag fick förresten rådet av ventilationsteknikern att tejpa alla skarvar. ”Det behövs egentligen inte, men vill du uppnå maximal värmeåtervinning så rekommenderar jag dig att göra det”, sa han. Sagt och gjort så blev det även tejp i skarvarna. Det rör sig om så lite extra tid och material att det absolut var värt det.

Innertak under konstruktion med synlig isolering och stålprofiler, gipsplatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats inomhus med gipsväggar under konstruktion och synliga ventilationsrör samt eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör som passerar genom hål i en isolerad mellanvägg av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör som passerar genom isolering på en vind, tejpade för maximal värmeåtervinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad ventilationsslang som löper längs takstolar på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör isolerade med tejpade skarvar monterade i ett träbjälklag på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även dragit majoriteten av el i yttervägg och till fönster. Även matningarna är till stor del klara. Många hundra meter slang blir det! Och således kilometervis med FK...

Har även beställt fördragna rör med data. Drar 20-rör med dubbla Cat6+Coax. Coax känns lite omodernt, men jag vet ännu inte om jag kommer köra IPTV eller parabol, och det är skönt att möjligheten finns. Det var inte många kronor extra per meter det kostade ändå...

Denna veckan har jag äntligen börjat gipsa innertaken på övervåningen. Jag gipsar rakt av så gör jag håltagning för spotar och högtalare i efterhand från vinden. Jag har även valt att sätta stålprofiler i alla hörn vägg/vägg och tak/vägg för att minimera sprickbildning.

Nybyggda innerväggar med synlig träregelkonstruktion och ventilationsslangar under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med gipsade innertak och trästomme synligt, samt isolering och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsat innertak med synliga skruvar i ett hus under renovering, isolerade väggar och en ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag, fredag, kom även rörmokarna och började med sitt jobb. De har märkt upp för alla rörgenomföringar så går jag och gör alla håltagningar för att spara tid (och därmed pengar).

Långt inlägg, och massor av bilder, men åtminstone en uppdatering :)
 
  • Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
Idag kändes som en rätt så stor dag för mig - äntligen blev taket på övervåningen färdiggipsat. Jag känner mig dock allt annat än sugen på att påbörja underarbetet. Fasa kanter, sätta pappremsor, spackla, spackla, spackla, spackla och slipa. Tänk om man kunde hitta nån som gjorde det för en rimlig peng istället :)

Nyligen färdiggipsat tak på en övervåning med synliga skarvar och omgivande stomme av träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
VVS arbetet går framåt i rasande takt och jag har äntligen börjat få fart på att sätta skivor på väggarna.

På bild sju uppifrån så syns den påsalade väggen. Fick hjälp av en snickare att bygga ut befintlig vägg, så nu är det snyggt och symmetriskt vid fönsterpartiet. Det var en del pill eftersom det nya partiet ska klara att bära trappan, men med lite urhakade reglar så blev konstruktionen stark.

Jag har även beställt en fräsmall för vändningarna till golvvärmen som kom idag. Jag har uppskattat det till ca 100 vändningar som ska fräsas på övervåningen, så det är inget litet projekt att ta sig an till veckan. Sedan ska det även fräsas ut för alla matningar till fördelarskåpet. Rörmokaren sa att det inte är en slump att de flesta väljer radiatorer på övervåningen istället för golvvärme... Men eftersom jag gör jobbet själv så spar jag vansinnigt mycket pengar jämfört med om en rörmokare skulle ge sig på det. Jag uppskattar att det är ungefär en veckas jobb med att göra all urfräsning, samt att regla upp och förstärka underifrån.

Jag har haft en hel del problem med att fästa skruven med skruvautomaten. Efter samtal med både bygghandel, proffsmagasinet och till slut Essve så fick jag förklarat för mig av säljaren på Essve att jag har för högt varvtal på skruvautomaten. För gipsskruv ska man ha en hög hastighet, men det funkar tydligen dåligt när man skruvar i trä. Har modifierat skruvautomaten lite, och ”tejpat” fast avtryckaren i rätt läge, så nu går det faktiskt ganska bra att skruva med automaten.

Första bilden visar en av totalt tre wc-fixturer. Andra bilden visar var kulverten kommer in från garaget. Här kommer det bli att bygga någon slags låda för att gömma undan alla kopplingar.

WC-fixtur inbyggd i regelvägg med synliga VVS-installationer under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation med kopparledningar och ventiler mot en oskivad vägg, verktyg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt där OSB-skivor monterats på vägg i ett tomt hörnrum med synligt fönster och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd och påsalad vägg av OSB-skivor med synlig träregel vid ett fönsterparti i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med OSB-skivor på en pålaga vägg och byggnadsställningar i ett pågående VVS-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB-skivor uppsatta på en vägg med byggmaterial och verktyg på golv i konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering i progress med nyinstallerade OSB-skivor på utbyggd vägg nära fönster, ofärdigt träreglage syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppsalad trävägg med synliga urfrästa spår för golvvärme och framstickande VVS-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående VVS-arbete med synliga rör och förberedda väggar för installationer i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående VVS-arbete med nyligen påsatt plywood på vägg nära fönsterparti, verktyg och arbetsbänk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Snyggt!

För OSB körde vi med klammer-pistol när jag byggde. Bara skruv där det var plåt bakom. Sitter som berget och tar mindre än halva tiden mot att skruva.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Snyggt!

För OSB körde vi med klammer-pistol när jag byggde. Bara skruv där det var plåt bakom. Sitter som berget och tar mindre än halva tiden mot att skruva.
Jag som trodde att skruva var enda alternativet... Väldigt intressant med klammerpistol. Nackdelen är väl att det är ännu ett kostsamt verktyg att lägga till arsenalen. Skruva OSB är dock väldigt tidsödande. Speciellt om man följer till tillverkarens anvisningar med skruvavstånd på 10 cm.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
VVS arbetet går framåt i rasande takt och jag har äntligen börjat få fart på att sätta skivor på väggarna.

På bild sju uppifrån så syns den påsalade väggen. Fick hjälp av en snickare att bygga ut befintlig vägg, så nu är det snyggt och symmetriskt vid fönsterpartiet. Det var en del pill eftersom det nya partiet ska klara att bära trappan, men med lite urhakade reglar så blev konstruktionen stark.

Jag har även beställt en fräsmall för vändningarna till golvvärmen som kom idag. Jag har uppskattat det till ca 100 vändningar som ska fräsas på övervåningen, så det är inget litet projekt att ta sig an till veckan. Sedan ska det även fräsas ut för alla matningar till fördelarskåpet. Rörmokaren sa att det inte är en slump att de flesta väljer radiatorer på övervåningen istället för golvvärme... Men eftersom jag gör jobbet själv så spar jag vansinnigt mycket pengar jämfört med om en rörmokare skulle ge sig på det. Jag uppskattar att det är ungefär en veckas jobb med att göra all urfräsning, samt att regla upp och förstärka underifrån.

Jag har haft en hel del problem med att fästa skruven med skruvautomaten. Efter samtal med både bygghandel, proffsmagasinet och till slut Essve så fick jag förklarat för mig av säljaren på Essve att jag har för högt varvtal på skruvautomaten. För gipsskruv ska man ha en hög hastighet, men det funkar tydligen dåligt när man skruvar i trä. Har modifierat skruvautomaten lite, och ”tejpat” fast avtryckaren i rätt läge, så nu går det faktiskt ganska bra att skruva med automaten.

Första bilden visar en av totalt tre wc-fixturer. Andra bilden visar var kulverten kommer in från garaget. Här kommer det bli att bygga någon slags låda för att gömma undan alla kopplingar.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Härligt jobbat och det rullar på bra hos dig.
Men... är det inte så att fixturen sitter felmonterat om man kollar säkert vatten och gvk som anger att tätakikt ska vara bakom fixturen?
 
FreQa FreQa skrev:
Härligt jobbat och det rullar på bra hos dig.
Men... är det inte så att fixturen sitter felmonterat om man kollar säkert vatten och gvk som anger att tätakikt ska vara bakom fixturen?
Tack för påpekandet. Saken är den att denna fixturen är speciell på så vis att den inte behöver något tätskikt bakom. Tätskiktet sitter integrerat från start, så jag sätter tätskiktet utanpå den. Se bild:

Integrerad blå cistern från Geberit inbyggd i väggstomme utan tätskikt bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörmokarna rekommenderade denna lösning. Även om den kostar lite mer än en vanlig fixtur så menade de att det sparar mycket jobb. Dessutom är hela cisternen utbytbar om något mot förmodan skulle hända, och tätskiktet är ändå intakt.
 
  • Gilla
Alnervik och 4 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Tack för påpekandet. Saken är den att denna fixturen är speciell på så vis att den inte behöver något tätskikt bakom. Tätskiktet sitter integrerat från start, så jag sätter tätskiktet utanpå den. Se bild:

[bild]

Rörmokarna rekommenderade denna lösning. Även om den kostar lite mer än en vanlig fixtur så menade de att det sparar mycket jobb. Dessutom är hela cisternen utbytbar om något mot förmodan skulle hända, och tätskiktet är ändå intakt.
Ah ok. Hade inte hört talas om detta men det var ju smart. Vilket märke och modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.