B bittle skrev:
Nu är jag ju inte överhuvudtaget objektiv i frågan men jag tror att mörk bets skulle bli jättefint.
Vi gjord som "skafferiet" först och där kan man skymta golvet. Där blir det bra, men vi är aningen rädda att det blir för mörkt på den stora ytan? Å andra sidan så blir det ju bra med listerna, som dock är vita hehe
Interiör med mörkt trägolv, vita lister och tapet samt guldramade speglar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bittle skrev:
Nu är jag ju inte överhuvudtaget objektiv i frågan men jag tror att mörk bets skulle bli jättefint.
Vi gjorde om "skafferiet" först och där kan man skymta golvet. Där blir det bra, men vi är aningen rädda att det blir för mörkt på den stora ytan? Å andra sidan så blir det ju bra med listerna, som dock är vita hehe
Visa bilaga 318935
 
TeroM TeroM skrev:
Äntligen efter dryga månaden blev det lite pet på huset. Många rör behövs ibland.

[bild]
Blanda Elko och Scheider? :surprised:
Hädare!!!!
 
  • Gilla
TeroM och 2 till
  • Laddar…
T
Elektrikerna kom och fixade till det sista idag.

Gammalt hus + hemmapul = mer jobb än tänkt :sweat:
 
  • Tak med ojämna gipsplattor och en tänd taklampa, tecken på elarbeten i gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett golv med oorganiserade elektriska kablar och isoleringsmaterial vid träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttagshållare med lösa kablar och skador, indikerar komplex eljobb i gammalt hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
I onsdags kväll började det regna in :surprised:
Gästrum med vattenskador, hinkar på golvet, och handdukar för att samla upp vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenskada i tak med synlig blöt fläck och avfärgning på innertak i gästrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenskada på ett vitmålat innertak där taket har börjat läcka och färgen svullnat upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som tur va bara i ett gästrum:sweat:

Så fick bli semester igår, o kontakta försäkringsbolag och hantverkare.

Idag har vi börjat riva och takläggare kommer att laga yttertaket provisorisk och offert på takbyte inväntas!
Man kan säga att det va dags!:rolleyes:
Vattenskada i takkonstruktion med synliga fuktskador och påbörjad rivning av innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Platt” papptak, 16 år gammalt, undra va dom som lagt det tycker om detta?:thinking:
 
  • Ledsen
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Blanda Elko och Scheider? :surprised:
Hädare!!!!
Schneiders stos för 20mm slang är lika liten in i dosan som 16mm modellen. Elkos har en rejäl diameter hela vägen in.

Schneider har inte vinklade stosar som den på sidan.

Schneider har inte stosar med plats för 3 slangar som den underst. 3 T2-röd slingor som skall in nerifrån, tempgivare från sidan och trefas via kontaktor plus matning till och styr ut från termostaten uppifrån.

Finns dessa stosar från schneider får du gärna ge mig ett e-nummer ;)

Normalt är det de vanliga stosarna på VP2 dosorna som gäller men gillar att elko har samma modell när det hjälper.
 
TeroM TeroM skrev:
Schneiders stos för 20mm slang är lika liten in i dosan som 16mm modellen. Elkos har en rejäl diameter hela vägen in.

Schneider har inte vinklade stosar som den på sidan.

Schneider har inte stosar med plats för 3 slangar som den underst. 3 T2-röd slingor som skall in nerifrån, tempgivare från sidan och trefas via kontaktor plus matning till och styr ut från termostaten uppifrån.

Finns dessa stosar från schneider får du gärna ge mig ett e-nummer ;)

Normalt är det de vanliga stosarna på VP2 dosorna som gäller men gillar att elko har samma modell när det hjälper.
Jag bara skojar, jag har nog hälften hälften här hemma. Elko under de första 4 åren i huset eftersom jag jobbade i Norge, Schneider nu eftersom jag jobbar i Sverige.

Alla stosarna finns hos Schneider med (är rätt övertygad om att det är exakt samma från samma fabrik i annan färg)

Schneider trippelstuts med tre röda anslutningar och svart ram på en produktwebbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schneider elektrisk grenstuts i grått och rött för elektriska installationer, visad på en onlinebutiks sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag bara skojar, jag har nog hälften hälften här hemma. Elko under de första 4 åren i huset eftersom jag jobbade i Norge, Schneider nu eftersom jag jobbar i Sverige.

Alla stosarna finns hos Schneider med (är rätt övertygad om att det är exakt samma från samma fabrik i annan färg)

[bild] [bild]
Tog det inte direkt seriöst heller.

Ser man på, hade missat dessa när jag sökte. Får fylla på med dessa när elko lagret är slut.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Monterar lite högtalare ovanför altanen för att de ska sitta väderskyddat. Ljudbilden blir helt ok
 
  • Högtalare monterad under takbjälkar ovanför altan för väderskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Rev ner takgipsen i återstående delen av vardagsrummet.

Renoveringsarbete i vardagsrum med borttagna takgips synliggör träbjälklaget och isolering, med skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Började med lite semi-Darwinawards.. 220 långa täcksidor tog mer plats fram än vad jag räknat med.. Men jag kom hem utan olyckor. Interiör av en bil med en lång träskiva som tar upp mycket plats och blockerar sikt framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänken i biorummet har varit oinklädd "ett tag" nu..
Halva bänkens bitar tillsågade och inpassade.
En svartklädd hörnbänk framför ett stort projektorfönster i ett biorum med delvis inpassade lådor och en vit sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite justering av luckor kvar, "tryck för att öppna" på plats. Sockeln limmas på plats därav kartongbitarna.
Svart inbyggd bänk med "tryck för att öppna" luckor och kartongbitar under, framför vit vägg och projektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Overkill?
Ja, förmodligen, men synd att inte nyttja det man samlat på sig.. :oops:
Två tillsågade bitar av trä med svarta täcksidor på en mörk yta, förberedda för montering i bänkprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Grävt upp 6st 19cm i diameter stora björkrötter

Mycket jobbigt men min Gardena rakskurna spade var guld värd
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
T
Lyckades resa garderoberna :)
 
  • Två vita uppresade garderober i ett delvis renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
claym och 4 till
  • Laddar…
Tagit upp för sista takkupan, lite svalare i det rummet just nu :crysmile:
Renoveringsarbete på ett vindsrum med en öppen takkupa och synliga byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
Börjat förbereda inför att rörmockaren ska dra upp vatten och avlopp till toaletten på övervåningen. Därför öppnades trumman i köket åter upp fast nu i hela sin höjd. En gammal sprucken avloppstam i gjutjärn togs bort samt några gamla vattenrör.

Kök efter rörarbeten, med väl integrerade installationer, renoverad vägg och osynliga rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före.

Renoveringsarbete i kök med borttagen avloppsstam och vattenrör före installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under.

Kök före renovering med upptäckta rör och ledningar bakom en plywoodvägg, intill spis och vit skåpslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter. Syns knapp att jag varit där
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.