Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Åh nej, ingen tuja! :surprised: Det är alla trädgårdar mardröm.
Vi har Brabant i betonglådorna på framsidan som ramar in tomten, tänkte ha detsamma där. Vad skulle du föreslå som alternativ som är grönt året om, relativt täckande, lättskött, ”stilrent” och relativt ”rakt”? Vi (eller i alla fall jag Emelie) har inga djupare kunskaper kring just trädgård och vi vill ha ett lättskött hus och trädgård. Även om jag gärna vill lära mig mer. Men tar mer än gärna emot förslag! :)
 
Välj hellre Thuja Smaragd. Den blir tätare och "brunar" inte på vintern. Den kräver inte heller lika hård klippning som Brabanten och du får lika hög höjd på den.
Det stör inte om du väljer en annan sort så länge de inte står tillsammans.
 
  • Gilla
asaleo
  • Laddar…
Hemmakatten
Buxbom är en fin inramning blir dock inte så hög. Tar lång tid att växa men är vintertålig. Bokhäck är också fint. Är inte gröna på vintern men har de bruna bladen kvar som insynsskydd.

Något helt annat är att snegla på 70-talets planteringaŕ. Där hade man olika enar, krypande tallar, små cypresser och tujs i en skön blandning. Det skulle passa på er bergstomt.

Ta hjälp av en landskapsarkitekt eller trädgårdsdesigner. Det är er fastighet värd.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Välj hellre Thuja Smaragd.
Ja Thuja Smaragd lämpar sig för fristående placering. Thuja Brabant är till för en slät obruten häck.
 
Bambu? Och murgröna förstås, kanske hade passat med spaljéer av armeringsnät hos er?
 
  • Gilla
Rådalen och 1 till
  • Laddar…
I igelkotten82 skrev:
Hatten av för ett fantastiskt välplanerat och genomfört projekt! Och tack för att ni delger all intressant info om ert hus som inte kom med i programmet här på forumet! Känner igen mig i många lösningar och situationer från mitt eget sandwichhus och inser att jag har mycket att lära när det kommer till styrning av ett hus tekniska system.
Några frågor jag blev mer nyfiken på om ni känner för att dela med er:
- Vad kostade KL-väggarna och bjälklaget? För visst är det KL-väggar på insidan av ytterväggen?
- Vad jag kunde se är KL-bjälklaget synligt underifrån. Är det även det färdiga golvet på ovansidan eller har ni lagt in ett annat golv ovanpå?
- Det såg ut att vara sandwichpaneler med isoleringskärna av cellplast. Funderade ni på stenull eller pir kärna i panelerna och vad gjorde att ni valde det ni valde? Vad är det för U-värde på panelerna?

/Johannes
I igelkotten82 skrev:
Hatten av för ett fantastiskt välplanerat och genomfört projekt! Och tack för att ni delger all intressant info om ert hus som inte kom med i programmet här på forumet! Känner igen mig i många lösningar och situationer från mitt eget sandwichhus och inser att jag har mycket att lära när det kommer till styrning av ett hus tekniska system.
Några frågor jag blev mer nyfiken på om ni känner för att dela med er:
- Vad kostade KL-väggarna och bjälklaget? För visst är det KL-väggar på insidan av ytterväggen?
- Vad jag kunde se är KL-bjälklaget synligt underifrån. Är det även det färdiga golvet på ovansidan eller har ni lagt in ett annat golv ovanpå?
- Det såg ut att vara sandwichpaneler med isoleringskärna av cellplast. Funderade ni på stenull eller pir kärna i panelerna och vad gjorde att ni valde det ni valde? Vad är det för U-värde på panelerna?

/Johannes
Hej Johannes!
Bra frågor!
Vi har tyvärr inte separat pris tillgängligt på KL-trä och övrig stomme så som limträsadelbalkar och pelare etc, men komplett leverans ifrån Martinsons kostade oss under 1Miljon. Då var det dock också väldigt många små special KL-skivor till fönsternischer, innerdörrar (sänggavel! :) ) mm med i den leveransen! OCH all projektering, leverans från Norrland samt byggsmide.
Några väggar inomhus är av KL-trä innanför Sandwichpanelerna, men de flesta väggar är uppreglade innanför elementen. Anledningen till KL-väggar på vissa ställen är att vi inte ville ha pelare i hörnen där hörnfönstren är placerade. I övrigt så bär pelare upp stommens vertikala laster. Sedan fungerar badrummen i betong som stabilisatorer (samverkanskonstruktion) mot exempelvis vindlaster (istället för vindkryss). Detsamma gäller betongväggen i vardagsrummet, den är där istället för vindkryss. Om man vill bygga enklare och inte som vi har hakat upp oss på att inte vilja ha pelare innanför de steppade hörnfönstren så går det att göra konstruktionen betydligt enklare än vår...
Ja det stämmer KL-bjälklaget utgör färdigt tak på bottenvåningen och färdigt golv på övervåningen!
Nej, sandwichpanelerna är inte med cellplast (EPS) utan en variant av PIR - Quadcore ifrån Kingspan. De har ett U-värde på smått osannolika 0,09! Vid vår tjocklek om 200mm. Stenull funderade vi på innan vi hade läst på tillräckligt. Bla med tanke på en farhåga om brandrisk - detta innan vi förstått skillnaden på olika cellplaster med tillsatser, PUR, PIR etc. De paneler vi valde med den sk quadcorekärnan har utmärkta brandskyddsegegenskaper och håller vid 200mm brandklass EI60. Tror att jag fick med svar på alla dina frågor? Ha en trevlig kväll!
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 8 till
  • Laddar…
Får man fråga vad sandwichpanelerna kostar per kvm.
Måste vara perfekta till tex garage.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Buxbom är en fin inramning blir dock inte så hög. Tar lång tid att växa men är vintertålig. Bokhäck är också fint. Är inte gröna på vintern men har de bruna bladen kvar som insynsskydd.

Något helt annat är att snegla på 70-talets planteringaŕ. Där hade man olika enar, krypande tallar, små cypresser och tujs i en skön blandning. Det skulle passa på er bergstomt.

Ta hjälp av en landskapsarkitekt eller trädgårdsdesigner. Det är er fastighet värd.
Vi håller helt med och har faktiskt redan anlitat en sådan som har hjälpt oss att rita och med växtval tidigare uppe på Smögen/Hasselösund. Lars-Johan på Träslövs Trädgård. Följ Larsjohantraslovstradgard på Instagram om ni inte redan gör det! One-of-a-kind! Han har varit på plats vid huset och det första han gjorde var att kommentera tujorna som redan spontanplanterats av oss då vi hittade de på höstutförsäljning... jaja... vi får se om det ev blir Tuja-loppis hos oss till sommaren eller om de blir kvar :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Vi håller helt med och har faktiskt redan anlitat en sådan som har hjälpt oss att rita och med växtval tidigare uppe på Smögen/Hasselösund. Lars-Johan på Träslövs Trädgård. Följ Larsjohantraslovstradgard på Instagram om ni inte redan gör det! One-of-a-kind! Han har varit på plats vid huset och det första han gjorde var att kommentera tujorna som redan spontanplanterats av oss då vi hittade de på höstutförsäljning... jaja... vi får se om det ev blir Tuja-loppis hos oss till sommaren eller om de blir kvar :)
Så härligt om ni väljer att hoppa över Tuja, rätt val av växter kommer att ytterligare framhäva huset. Ni har verkligen gjort ett fantastiskt arbete med huset. Det var verkligen härligt att höra hur ni tänkt igenom de flesta valen.
Det passar verkligen med strömskena och spotlights men saknar ni inte ett allmänljus i köket? Det är ju i och för sig lätt för er att komplettera senare med belysning om det skulle behövas. Det finns många duktiga ljusdesigners som skulle kunna hjälpa er med att få till ljuset. Det viktiga är förstås ändå att ni är nöjda.
 
Fint! Men det har sagts många gånger. Fint att ni (Mikael och Emelie alltså) deltar här och är villiga att berätta så mycket mer. Kanske er vänner och släkt får tacka oss att vi gärna tar emot alla detaljer som de är så trötta på att höra om ;)

För att lägga till en fråga: hur gick det egentligen till mellan beskedet om tomten och första kontakt med arkitekterna? Det är ju inte så att man sätter sig ner en kväll eller två och ritar ett hus. Hade ni tidigare funderat och planerat så att tidigare idéer bara behövdes anpassa eller hur mycket tid hade ni på er?

Och sen undrar jag bara: takterass? takträdgård? Ver det inget ni funderade över? Jag skulle ju vilja ha ett växthus däruppe. Men kanske det behövs inte om man redan har hög tak och alla dessa fönster.
 
  • Gilla
PerManent
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Supersnyggt hus
En fråga!
Golven är slipade men vad har ni behandlat dom med?
Håller själv på att bygga 2hus med betonggolv
Men vet ännu inte om dom bara ska glättats eller slipas !
Golven är som sagt slipade eller i princip nästan bara ” diamantpolerade ” då diamantslipningen inte har gått ner i ballasten utan bara i ”betonghuden”. Vill man få detta resultat är glättningen i samband med gjutningen otroligt viktig. Liksom att minimera sprickbildningen under härdningen (vi var uppe mitt i natten och flyttade vattenspridare i flera veckor). Vi har också armerat med väldigt täta maskor på armeringen för att ytterligare begränsa sprickbildning. Ovanpå slipningen/poleringen är det sedan lagt en lack. Vi har inte full koll på vilken typ av lack det är, men troligen en akrylbaserad. Kontakta AJ Floorsolutions som har gjort vårt golv för mer detaljinfo.
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Så härligt om ni väljer att hoppa över Tuja, rätt val av växter kommer att ytterligare framhäva huset. Ni har verkligen gjort ett fantastiskt arbete med huset. Det var verkligen härligt att höra hur ni tänkt igenom de flesta valen.
Det passar verkligen med strömskena och spotlights men saknar ni inte ett allmänljus i köket? Det är ju i och för sig lätt för er att komplettera senare med belysning om det skulle behövas. Det finns många duktiga ljusdesigners som skulle kunna hjälpa er med att få till ljuset. Det viktiga är förstås ändå att ni är nöjda.
Bra tips med ljusdesigner, vi har haft lite hjälp av Hide-a-light som varit på plats och kikat och gett råd inför att vi skulle beställa deras produkter. Vi har själva försökt att läsa på mkt kring ljussättning via nätet, men inser att detta är ett expertområde i sig. Just nu har vi faktiskt bara hunnit med att sätta upp Spotlights i skenorna och installerat en hel del LED-stripes, men vi behöver säkert som du skriver komplettera med mer ljus och allmänljus. Varje skena hanterar upp till tre individuellt styrda ljusgrupper med lampor så vi kan ”klicka i” andra typer av lampor också...
 
Redigerat:
L lilla frugan skrev:
Är fasaden blå eller var den svart?
Hur stort är badrummet uppe?? Det ser ganska litet ut på ritningen men huset är ju stort så man kanske lurar ögona?

Jag tycker det var smart att ha hissen där den är, skulle den behöva lagas eller bytas så är det inget som påverkar huset.

Ett fantastiskt roligt projekt att följa, kul att ni får ett hus som passar väl in på gatan men ändå har eget iom kullen
Tack så mkt för de fina orden! Fasaden är faktiskt mörkgrå (antracit), även om den upplevs på håll som nästan svart...

Badrummet på 2:a våningen är nog runt 6m2 ungefär. Inte så stort, men fullt tillräckligt för att gå på toaletten eller kunna ta en dusch :)
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja Thuja Smaragd lämpar sig för fristående placering. Thuja Brabant är till för en slät obruten häck.
Du får en fin, obruten häck med Smaragden. Man ska bara lätt tukta den från början. Jag har en Smaragdvägg 2 m hög. Man ska dock välja rätt typ.
 
T twoody skrev:
Får man fråga vad sandwichpanelerna kostar per kvm.
Måste vara perfekta till tex garage.
Lite beroende på fabrikat, tjocklek, typ av fyllning och typ av lack, men ungefär 500kr/m2. Ett av bekymren är att för att dels leverantörerna skall vilja sälja dels för att frakten inte skall bli försumbar så behöver man i princip minst köpa en volym som åtminstone fyller en full lastbil ifrån fabriken. Vi har dock sett att det kommer dock då och då ut överblivna enstaka element på blocket - som man kan köpa i omgångar och sedan kanske klä på utsidan med en fasadplåt eller tom träfasad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.