Stickan56
Appendix Appendix skrev:
Här på landet i roslagen
Har du något specifikt område?
I mitt område som tillhör Spillersboda projektet så är man nästan klara.

Stickan
 
D09
Misstänker att min fiber fördröjs ytterligare sen underleverantören oneoak går i kk :(
 
  • Ledsen
harry73
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Kan de inte förlägga fiber direkt längs vägen och på så sätt slippa de besvärliga markägare?
Problemet är väl att vägföreningen inte äger maken utan har endast rätt att anlägga och underhålla vägen. Marken under vägen ägs ju fortfarande av respektive markägare och vägföreningen kan inte ge tillstånd till annan användning än det som omfattas av anläggningsbeslutet.

När det gäller den planerade VA anslutningen som eventuellt skall göras någon gång i framtiden så omfattas vi inte heller av nuvarande plan. Men i dagarna beslutade ju kommunen att utreda om det skall tas fram en detaljplan för området så det kan ju komma att påverka. Det är väl bara jag som är pessimistisk när jag pratar om trettio år, det dröjer säkert bara tjugo...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
Vad jag kunde se är största delen av vägen en egen fastighet, så jag tror att den ägs av samfällighetsföreningen. Det finns en bit där vägen inte har en egen fastighet (där det finns kalvar på vägen), men det är bara en bonde.

Fastighetsgränser kan man se på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/# Jag skickar dig även en skärmdump som PM
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Misstänker att min fiber fördröjs ytterligare sen underleverantören oneoak går i kk :(
När då ? Ser ju bilarna fara runt i alla fall.
 
R RoBo skrev:
När då ? Ser ju bilarna fara runt i alla fall.
Svarar mig själv såg det nu. Konkurs inledd 2019-02-25
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
M Mats skrev:
Frågan är väl om de vägrar släppa fram fibern eller om de vägrar släppa fram den utan ersättning.
Tyvärr har det varit ett antal fiberbolag som har kört med att någon ersättning blir det inte - då ställer vi in utbyggnaden och skyller på markägaren för att det inte blir nått.
Rent juridiskt kan ju fiberägaren gå till lantmäteriet och begära ledningsrätt
Nu har jag inte själv haft direktkontakt med de berörda men ska man tro på ryktena så är det totalstopp på ena hållet och begäran om helt orimliga ersättningar på andra hållet. När en granne för en tid sedan ställde frågan till IP Only om varför de inte begärt ledningsrätt så var svaret att det tog för lång tid. Men de borde ha insett problemen ganska tidigt och då hade de ju redan varit två år in i den processen. Just nu ser det inte särskilt ljust ut.
 
harry73 harry73 skrev:
Vad jag kunde se är största delen av vägen en egen fastighet, så jag tror att den ägs av samfällighetsföreningen.
Tack så mycket för kartan. Jag får kolla detta med samfälligheten. Tyvärr så finns det ett ganska starkt motstånd mot att göra ingrepp i vägen eller dess omedelbara närhet. Detta kan jag till viss del förstå då det är en mycket gammal väg som inte är uppbyggd på modernt vis. Risken är nog stor att det blir svårt att återställa eventuella skador.
 
harry73
Jag förstår, vägen håller rätt så bra trots obefintlig dränering och gammal överbyggnad. Då ska man inte rota så mycket i den, men just microtrenching, som jag länkade till innan kan vara en väg framåt.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
D09
R RoBo skrev:
Svarar mig själv såg det nu. Konkurs inledd 2019-02-25
Kanske finns fler bolag under namnet oneoak :)
 
Krilleman
”Nya oneoak” ?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Stickan56
D09 D09 skrev:
Kanske finns fler bolag under namnet oneoak :)
Finns ju ett moderbolag one oak holding som gick 46 mille back senaste bokslutet. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.