Hej,

Någon som kan rekommendera ett företag för bergvärmeinstallation i Stockholm (Huddinge) ?
 
  • Gilla
skokar01
  • Laddar…
Hej
Jag kan rekommendera Plusgrader AB. Köpte 180meter hål och installation av en Nibe F1255 i December 2018. Va inte billigast bland de offerter jag tog in, men de levererade verkligen kvalité och en bra installation. Köpte lite tjänster på löpande räkning och de blev ganska billigare än de estimat som gavs innan vi körde igång. Så hatten av för det. =) Möjligen att jag fick ringa och påminna lite innan själva installationen drog igång, men jag hade lite speciallösningar och massa nya rör som jag själv skulle förbereda. Väggar som jag skulle bygga igen och så. Men se bilder på installationen, kommer en bänkskiva till höger om pumpen, så blev en slick och kompakt installation. Alla funktioner går att nå och serva även om de ser tajt ut.
Nibe F1255 värmepump installerad med kopparledningar och expansionskärl i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompakt installation av Nibe F1255 värmepump med kopparledningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ring och snacka med Patrik Thorén, trevlig säljare där. Pablo heter rörmokaren som gjorde installationen, noggrann och duktig!

Ta in minst tre offerter från olika firmor och ta den som känns bäst. Inte billigaste!
 
B
Har ingen rekomendation att komma med men vill passa på att avråda dig för att anlita K2 energi. Jag anlitade dessa och är inte alls nöjd. Installationen gick bra, men jag fick aldrig mer info om hur den fungerar eller är konfigurerad. Har försökt kontakta säljaren då det har varit problem med den men han är mer eller mindre omöjlig att få tag på nu när jag betalt slutfakturan.

Jag skulle välja en mer renomerad lite större firma idag.
 
B Baskavoda skrev:
Har ingen rekomendation att komma med men vill passa på att avråda dig för att anlita K2 energi. Jag anlitade dessa och är inte alls nöjd. Installationen gick bra, men jag fick aldrig mer info om hur den fungerar eller är konfigurerad. Har försökt kontakta säljaren då det har varit problem med den men han är mer eller mindre omöjlig att få tag på nu när jag betalt slutfakturan.

Jag skulle välja en mer renomerad lite större firma idag.
Installerade med dem innan jul, kanske är mer intresserad och påläst än de flesta så visste vad jag beställde.
Inte haft problem att få tag på dem.
Men du fick väll manualerna?
 
Har bokat 4st olika firmor för offert, får se vart vi hamnar!
 
B
sir_daniel sir_daniel skrev:
Installerade med dem innan jul, kanske är mer intresserad och påläst än de flesta så visste vad jag beställde.
Inte haft problem att få tag på dem.
Men du fick väll manualerna?
Jag tror inte speciellt många som köper ny bergvärmepump vet hur man konfigurerar den och gör inställningarna. Jag beställde också på inrådan en Daikin som inte har någon support till slutanvändare vilket gör att den jag ska vända mig till om jag har några frågor är min återförsäljare (som inte svarar när jag ringer). Väljer man Nibe eller CTC så är det gissningsvis ett mindre bekymmer.

Men det jag som sagt tycker var största problemet var att jag inte fick någon genomgång av pumpen när den var installerad. Rörmokaren lämnade manualen på pumpen och stack. Jag vet därför inte om den är rätt konfigurerad, och det man som slutanvändare kan justera är inte mycket mer än regler-kurvan.
 
Som slutanvändare finns mera att konfigurera men det kan krävas att du får gå in i ett mera detaljerat konfigurationsläge och det kräver också att du läser in dig på hur bergvärmepump fungerar.
Men framför allt krävs det genomgång och ev. justering av ditt värmesystem gällande radiatorer och deras inställningar.
Så hur det fungerar är beroende av både värmepump och värmesystemet.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Som slutanvändare finns mera att konfigurera men det kan krävas att du får gå in i ett mera detaljerat konfigurationsläge och det kräver också att du läser in dig på hur bergvärmepump fungerar.
Men framför allt krävs det genomgång och ev. justering av ditt värmesystem gällande radiatorer och deras inställningar.
Så hur det fungerar är beroende av både värmepump och värmesystemet.
A AndersS skrev:
Som slutanvändare finns mera att konfigurera men det kan krävas att du får gå in i ett mera detaljerat konfigurationsläge och det kräver också att du läser in dig på hur bergvärmepump fungerar.
Men framför allt krävs det genomgång och ev. justering av ditt värmesystem gällande radiatorer och deras inställningar.
Så hur det fungerar är beroende av både värmepump och värmesystemet.
Ja precis. Den där genomgången och justeringen av radiatorerna bör man kanske nämna för kunden istället för att bara lämna kvar en manual. I så fall ser jag ingen anledning till att beställa hela jobbet av en entreprenör istället för att själv beställa pump på nätet och borrning samt rördragning av en rörmokare.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Så nu har jag haft några firmor här ute och prisnivån ligger mellan 130-180 000 kr.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet kring bergvärme så måste jag fråga, en utav offerterna var väldigt bra specificerad (kanske för bra) gällande förbrukningen som är 35 000 kWh och efter installationen så skulle det minska till 9000 kWh, är det ens möjligt, låter för mig som en fantasisiffra? (huset är på 3 våningar, totalt ca 300 kvm)
 
B
Vad fick du offererat för pumpar och borrdjup?

N Napster skrev:
Så nu har jag haft några firmor här ute och prisnivån ligger mellan 130-180 000 kr.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet kring bergvärme så måste jag fråga, en utav offerterna var väldigt bra specificerad (kanske för bra) gällande förbrukningen som är 35 000 kWh och efter installationen så skulle det minska till 9000 kWh, är det ens möjligt, låter för mig som en fantasisiffra? (huset är på 3 våningar, totalt ca 300 kvm)
 
B Baskavoda skrev:
Vad fick du offererat för pumpar och borrdjup?
På just den offerten ovanför vart borrdjupet 160m och pump IVT Geo 512C.

En annan offert i samma prisnivå där ligger borrdjupet på 220m och pump NIBE F1255-16.

Båda dessa offerter låg på ca 180.000 kr efter rot, känns rätt dyrt eller vad säger ni?
 
Tycker de känns ganska normala stockholmspriser för BV. Jag betalade ca 150" för 180m hål och en F1255-12.
Borde stå i offerten vad extra hål kostar, räkna upp de från 180m samt lägg på typ 8-10k för en större pump så borde du hamna kring dina 180tusen.

De man glömmer räkna med idag när man försöker räkna hem lägre elförbrukning är att elen kostar sällan 1kr/kwh idag, jag har nog ett medel på nästan 1,5kr/kwh. Så de gör besparingen ganska mycket större än för nått år sedan med billiga elpriser.

160m känns som fantasi siffror på hål med så stort hus, ska du samtidigt spara så mycket så skulle jag inte hänga den offerten i julgranen. Då skulle jag satsa på en offert med djupare hål, borra hör man bara en gång.
 
Snittbesparingen för mig är ca 70% de två första månaderna i år. Visserligen har de i snitt varit några grader varmare än tidigare år. Hade temperaturerna legat på samma nivå som förra året kanske besparingen blivit strax under 70%. Räknar man 70% på dina 35000kw skulle de landa på ca 11"kw, så de e nog inte omöjligt att hamna kring 11-13"årsförbrukning, beroende på hushållsel, vv förbrukning etc.

Har du möjlighet, installera en elmätare för matning till pumpen, ganska intresant att kunna se förbrukningen på pumpen. Ett till tips är sätta de på egen jfb eller PSA. Så slipper den dö om nått annat dör i huset.
 
Glömde även lägga in den bästa offerten som är

Djup 220 meter och pump IVT Greenline HE C11, den offerten ligger på 140k.

Om vi endast kollar på pumpen, vilken är enligt er den bättre?

1. Greenline HE C11
2. IVT Geo 512c
3. NIBE F1255-16
 
IVT kräver servisar för att garantin skall gälla .. detta är bara dumheter.
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.