R RapidSledge skrev:
Blir inget kaffe i fillingarna där...
Haha, vi har gjutit en lång blomlåda på uteplatsen mot grannens hus och tanken är att ha tujor där så småningom när det går att plantera igen :)
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Undrar om de flyttar ut allt till slutbesiktning eller om de tar vite för att de börjat använda huset utan slutbesked?
Vi har kontakt med kommunen så de vet hur situationen är/var med inspelningen och att vi tillfälligt bara möblerade upp det, däremot bor vi inte där såklart. Vi bor tillfälligt i 1,5 v i en 27 kvm liten gästlägenhet tills slutsamrådet är.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har dem någon form av insynsskydd vid badrummet eller blir det en yrrol av allt?
Är själv sugen på ett fönster från golv till tak i badrummet men då måste man foliera på något vis.
[bild]
Nu har vi inget insynsskydd där men det ska vi ha. Exakt vad är inte bestämt ännu. Vi har förberett i vänstra hörnet vid fönstret överkant med el. Kanske bara blir en utdragbar skjiljevägg där så länge. Det är dock bara skog på baksidan och aldrig någon som går där vad vi märkt så hade varit betydligt jobbigare om fönstret var mot vägen ;)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom hade ju inte flyttat in, sa de..
Jag fick känslan av att de mest stoppat in lite möbler för programmet... Hon sa ju att hon stylat dagen innan ... :D
Exakt. Stylade upp det på morgonen
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Ang prisskillnad så tror jag inte att det skulle vara så mycket billigare. Det är betydligt mer tidskrävande (och dessutom betydligt mer fuktkänsligt) att bygga i lösvirke. Men svårt att säga!

Vi har planerat att ha någon form av vajrar med murgröna på delar av fasaden. Vi har murgrönan redan på baksidan men har lagt det pt sidan lite och prioriterar annat just nu. Men det kommer nog!
Angående priset så tycker jag faktiskt ert bygge var förvånansvärt billigt. Mycket pang för pengarna med såpass centralt läge.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Funderade också på hissen, det var enda bristen att man inte integrerade den direkti huset och lät den på via alla plan
En kostnadsfråga och dessutom svårt då det är omöjligt att komma intill huset utan att spränga bort delar av berget. Tycket också att hissen är rätt hög som den är, även om vi ska bygga en komplementsbyggnad framför som skymmer den lite. Men din kommentar är helt klart berättigad! Förstår hur du tänker.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Jättefint hus, utsidan är inte i min smak, men insidan var fantastisk! Jag är nyfiken på vad det var för tätskikt på väggarna i badrummet. Betongen ser lite grönskimrande ut...
 
Eftersom husägaren är här och skriver måste jag fråga hur det kom sig att ni valde att inte ha golvvärme på övervåningen?
 
J jocke31 skrev:
Angående priset så tycker jag faktiskt ert bygge var förvånansvärt billigt. Mycket pang för pengarna med såpass centralt läge.
Ja, vi har förhandlat ner nästan alla material och arbetskraft. Det finns mycket pengar att spara genom att finna alternativa inköpskanaler som exempelvis auktioner, utförsäljningar och begagnatmarknad. Vi hade till exempel turen att komma över ett parti cellplast som skulle ha använts till ett vägbygge, men blev över. Hyrde en långtradare och körde ner till Skåne. Partiet var stort och mer än vad vi behövde, så vi sålde resten och gick i slutändan plus 5 000 kronor på materialet. Jag åkte också tor Linköping och köpte vår ytterdörr som skulle suttit i en skola men eftersom den ”bara” var säkerhetsklassad och inte brandklassad (felbeställning) så fick de inte installera den och sålde den på blocket. Köpte den för 3.500kr och nypris var 38.500kr. Sedan har vi lagt fruktansvärt många timmar själva på bygget och det är så vi har kommit ner i pris.
 
  • Gilla
  • Wow
TCG och 18 till
  • Laddar…
Vilken behandling har träet invändigt fått? Gillade den ljusa känslan men med bibehållen träkänsla.
 
J jocke31 skrev:
Eftersom husägaren är här och skriver måste jag fråga hur det kom sig att ni valde att inte ha golvvärme på övervåningen?
Troligen för att det är svårt att få in värmeslingor i det korslimmade bjälklaget :)
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Eftersom husägaren är här och skriver måste jag fråga hur det kom sig att ni valde att inte ha golvvärme på övervåningen?
Eftersom vi har ett mellanbjälklag i massivträ (klträ) så var det inget alternativ. Finns inget installationsutrymme, korslimmat trä rakt igenom 140 mm. Tycker dock att golvet är förvånadsvärt varmt att gå på trots att vi endast fortfarande värmer upp huset med en fläkt på 1 kW.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Blev det någon rolig teknik i övrigt i huset?
 
L LillaMarie skrev:
Vilken behandling har träet invändigt fått? Gillade den ljusa känslan men med bibehållen träkänsla.
Det är slipat, spacklat vid behov i skarvar mm. Två strykningar med Flügger vitbets kulör u-600 mjölkvit, därefter 2-3 strykningar med Flügger golvlack ultramatt. Vi utvärderade mängder med alternativ och kom fram till att detta var det bästa för att behålla träkänslan men tona ner den gula tonen och få ett slitstarkt ytskikt.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
S
Så fantastiskt fint hus. Ett stort grattis till er och er vackra bostad och vad ni har lyckats åstadkomma. Vi håller själva på och bygger hus nu i samma stil som ert och jag fick mycket inspiration. Tack! Ni gav energi (något som börjar ta slut hos oss nu).
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.