Du behöver planera badrummet noga om du ska få plats med all lyx. Här går vi igenom vilka mått som gäller när man planerar sitt badrum. Ryms både bubbelbad och avslappningsfåtölj? Hur prioriterar man om utrymmet är snålt?

Du kan läsa artikeln här: Måtten i badrummet
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bra artikel! Sitter just med funderingarna om hur badrummet i källaren ska planeras och behövde måtten (y)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Japp en bra artikel!

Dock ett fel tror jag. Stod att avloppsrörets bakkant skulle vara minst 4cm från väggen.

Om jag inte är helt fel på det så är det 6cm från färdigställd vägg som gäller.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Obs! Mycket viktigt att tänka på att saker inte kolliderar med varandra. Det stod att ev. duschvägg ska kunna öppnas och stängas ordentligt men tänk på *alla* rörliga detaljer såsom luckor, fönster, dörrar, duschväggar etc. Jag var riktigt noga men hade ren tur att ett fönster gick att öppna med 2 cm marginal då jag inte hade räknat med en utstickande krönlist på spegelskåpet.
 
Saknar kommentar om måtten för en dubbeldusch. Hur tätt kan man sätta duscharna?
 
E Eva a skrev:
Saknar kommentar om måtten för en dubbeldusch. Hur tätt kan man sätta duscharna?
Jag skulle säga att man bör tänka sol om det vore 2st singelduschar. En dusch har ju som regel ett minimimått på 80cm så cc80> mellan själva blandarna, duschens minsta bredd 160cm:)
 
Lite fel med branschstandard kring ytterväg och vatten. Det går och lösa. Det är sjukt många som jag ser har dragit fula rördragningar på utsidanjust av att de tror att det är så. Kolla säker vatten så säger de faktiskt att de går.
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
J
Hej -väldigt handfast och bra beskrivet hur tänka på Wc/bad.
En mkt liten kommentar om förvaring på vägg:
Undvik förvaring över toastol, fast det känns som där finns plats, då det är lätt att tappa exv en parfymflaska ner i stolens krök -där är porslinet särskilt tunt och i spänning -dvs spricker lätt.
Vägghängd wc-stol finns, tex IFÖ, med cisternen på vägg (som en golvstående men inte på golv),, dvs inte i fixtur inne i vägg.
Hälsar Jan
 
Gamla normen, SBN, hade ett gäng klassiska planexempel, alla väldigt utrymmesekonomiska.

Något som jag som arkitekt alltid använder är måtten vid WC (centrum 400 från vägg) och handfat (centrum 450 från vägg.
Dessa mått är minimum, men också i många fall praktiska maxmått.
WC bör inte flyttas ut mer än så från närmaste vägg, då får man problem med avstånd till muggpappret. Har du muggen på en kortvägg skall den alltså inte placeras symmetriskt (om nu inte väggen är 800, vilket Gud förbjude).

Ovanstående mått gäller inte RWC, där är det andra föreskrifter som gäller.
 
J Jarlsgård skrev:
Japp en bra artikel!

Dock ett fel tror jag. Stod att avloppsrörets bakkant skulle vara minst 4cm från väggen.

Om jag inte är helt fel på det så är det 6cm från färdigställd vägg som gäller.
Tack! Nu har jag ändrat till 6 cm.
 
Det verkar finnas flera bud på vilka regler som gäller för handdukstork i zon 1.

I artikeln:
På en fast installerad handdukstork får bygeln får sticka in i zon 1 om strömbrytaren sitter i zon 2.
I Bo Siltbergs artikel
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#sida-12
Om man tittar på listan över exempel på elapparater i område 1 som finns i reglerna så handlar det om apparater som är avsedda för denna placering. Till exempel bubbelbad måste av naturliga skäl befinna sig där, även handdukstorkar kan läggas i denna kategori.
 
tänkte sätta ett uttag för typ locktång. hur långt ifrån tvättställ och kan den vara inbyggd i väggen måste den ha lock?
 
Duschen är nog det vi är mest nöjda med hemma. 1.6x1.6m och 4m upp till takfönster ger en härlig rymd.

Rymlig dusch med mörkt golv, vita väggar och takfönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Timey och 15 till
  • Laddar…
Hej

Bra artikel. Såg inget om alla de regler man måste uppfylla för kraven för funktionshindrade. Vändyta, plats bredvid toastol mm. Kan vara bra att tänka på när man renoverar och ett krav i många fall?
 
  • Gilla
Hassel1949 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.