K krillan skrev:
I ett hus med varmgrund och golvvärme anpassas isoleringen i bjälklaget så att luften i grunden blir 16-18 grader. En normalstor villa får en värmeförlust genom grunden på ca 1000 kWh /år, byggs samma villa på platta på mark med 300mm cellplastisolering och ingjuten golvvärme blir energiförlusten ca 2000 kWh / år.
Hur grundar du dessa påståenden om energiförlusten?
 
Kände inte till varmgrund innan, men det är en intressant idé som jag tror funkar bra :)

Uppdatera gärna med bilder(y)
Vet du vilket flöde det är på frånluften?
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Så man ska suga frånluft från grunden? Sval luft som står still är bättre än ny kall luft som kommer in, är det -15-20gr kallt, så känns det inte så effektivt att dra in denna luft under golvet, samt att där under finns ingen spillvärme från huset då varm luft läker ut uppåt i konstruktionen...

Känns bara som onödigt rördragning, samt unken luft i huset, och inte billigare än platta på mark heller, med varma sköna golv..

Har svårt att de vinning, samt denna grund känns billig och mer plats för uterum och sommarstuga.

Men hoppar det fungerar! Trevlig kväll och sorry me för att jag är Lördags anti..:D
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Eftersom golvbjälklaget är oisolerat så blir det kalla golv om man låter luften stå still där under.
Utrymmet är isolerat och diffussionstätt, så varifrån skulle den unkna luften komma?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom golvbjälklaget är oisolerat så blir det kalla golv om man låter luften stå still där under.
Utrymmet är isolerat och diffussionstätt, så varifrån skulle den unkna luften komma?
Knappast fräsch luft heller! Och stillastående sval luft är betydligt varmare att ha under golvet, än -15-20 gr luft som dras genom och kyler av! Rätt så självklart.

Ställ dig ute vid -20 i vindstilla eller i blåst, så borde det kännas..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Så man ska suga frånluft från grunden? Sval luft som står still är bättre än ny kall luft som kommer in, är det -15-20gr kallt, så känns det inte så effektivt att dra in denna luft under golvet, samt att där under finns ingen spillvärme från huset då varm luft läker ut uppåt i konstruktionen...

Känns bara som onödigt rördragning, samt unken luft i huset, och inte billigare än platta på mark heller, med varma sköna golv..

Har svårt att de vinning, samt denna grund känns billig och mer plats för uterum och sommarstuga.

Men hoppar det fungerar! Trevlig kväll och sorry me för att jag är Lördags anti..:D
Detta är inte en vanlig grund utan varmgrund.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då har ni blivit lurade eller så har dom lagt mer än 80mm.
PUR har normalt lambda 0,022 vilket vid 80mm tjocklek ger ett u-värde på 0,275. Samma värde får du med 14cm cellplast med lambda 0,038.

Men har ni 45mm isolering i bjälklaget hamnar ni på totalt ca u=0,2. Det är hälften av isolervärdet i en passivhusgrund.

Jag menar absolut inte att det är en dålig lösning och eftersom det är diffusionstätt ger det intressanta egenskaper. Har du någon produktdata för isoleringen dom sprutat?
Och om dom nu beräknat att det ska bli okej skulle energiberäkningen vara intressant att se.
Cellplast får du aldrig så tät som denna isolering som ts använt och isolera bjälklaget är inte så smart då spricker hela idén med varmgrund.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Knappast fräsch luft heller! Och stillastående sval luft är betydligt varmare att ha under golvet, än -15-20 gr luft som dras genom och kyler av! Rätt så självklart.

Ställ dig ute vid -20 i vindstilla eller i blåst, så borde det kännas..
Har du - 20 i bostaden så har du nog större problem än unken luft under golvet... Det är ju frånluften man drar ner dit och den är inte så kall vad jag vet.
 
Nej! De pratar om inluften! Alltså uteluften skall passera genom grunden först.

Men än värre om Frånluften ska ta svängen under golvet, sambons bastudusch, sen dotterns, och denna fukt rakt under huset..och avluften vid ett effektivt FTX system är bara några grader varmt det också..
 
T twoody skrev:
Cellplast får du aldrig så tät som denna isolering som ts använt och isolera bjälklaget är inte så smart då spricker hela idén med varmgrund.
Ja, varmgrund/isolergrund...samma sak, Isolerad plintgrund..

Varmgrund för mig är nåt helt annat, det är betongplatta med slang..
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Kände inte till varmgrund innan, men det är en intressant idé som jag tror funkar bra :)

Uppdatera gärna med bilder(y)
Vet du vilket flöde det är på frånluften?
Det lovar jag!
Vi har inte kommit så långt ännu så vi har börjat med ventilationen, men den är på gång!
Rören ligger och väntar!

Och elektrikerna var imponerade, de hade aldrig varit med om lättare hus att dra elen i för mycket av installationen kunde gå genom grunden.

Vi kommer ju ha FTXen placerad i grunden så vent-kanalerna går upp och ut genom innerväggarna, som på bilden!
 
  • Ventilationsrör staplade i ett hus under konstruktion, klar för installation i grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör och elinstallationer i väggen av ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Inneluftsventilerad grund, om jag får be! Haha!

Spännande att läsa alla era svar, och sorry om jag inte kan ge er svar!
Det där med energiberäkning blev jag intresserad av. Arkitekten vi anlitade gjorde en energiberäkning på huset genom Rockwools program. Men har ju ingen aning om han hade koll på polyuretanet.
Vi ville bara ha våra ritningar på papper så vi kunde söka bygglov!
Företaget som sprayade gick väl efter egna erfarenheter/kunskaper.

Satt själv och försökte med något program, men kunde inte välja annat än de isolermaterial som är vanligast.
Någon som vet om något program eller hur beräknar man?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Nej! De pratar om inluften! Alltså uteluften skall passera genom grunden först.
Du har verkligen missförstått konceptet..

I varmgrunden, som är en utifrån tät och isolerad krypgrund, suger man luft genom otätheten i det endast ljuddämpat isolerade överliggande bjälklaget.
Så ingen uteluft eller frånluft passerar genom grunden.
Endast varm inneluft.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då har ni blivit lurade eller så har dom lagt mer än 80mm.
PUR har normalt lambda 0,022 vilket vid 80mm tjocklek ger ett u-värde på 0,275. Samma värde får du med 14cm cellplast med lambda 0,038.

Men har ni 45mm isolering i bjälklaget hamnar ni på totalt ca u=0,2. Det är hälften av isolervärdet i en passivhusgrund.

Jag menar absolut inte att det är en dålig lösning och eftersom det är diffusionstätt ger det intressanta egenskaper. Har du någon produktdata för isoleringen dom sprutat?
Och om dom nu beräknat att det ska bli okej skulle energiberäkningen vara intressant att se.
Så här kan du inte addera ihop isoleregenskaperna. Du har ju ~1 m stillastående luft med varm ovansida där värmen överförs mestadels som strålning. Det är en isolator också. U beräkningen behöver beräknas mha värmemotstånd och det samlade Uvärdet blir lägre än att bara summera 2 delar.
 
Intressant lösning !

Ljungby fuktkontroll & sanering beskriver lösningen så här -

"Krypgrund kan vid nybyggnation förses med isolering och går därmed under benämning varmgrund. Vi tror att dagens krypgrunder över tid är ett minne blott tack vare konstruktionstypen som medför ett alldeles för fuktigt klimat, varför avfuktare är en nödvändighet."

Vidare skriver dem

"Varmgrund kommer troligen inte bara ersätta krypgrund utan också i viss mån platta på markeftersom byggnation med platta medför olika problem. Platta på mark innehåller efter gjutning stora mängder fukt som tar tid att torka ur. Dagens byggbransch har helt enkelt inte tid att låta plattan torka ur ordentligt innan vidare uppförande av huset görs. Det kan orsaka uppkomst av mögel etc. Platta på mark är en riskkonstruktion i avseende vattenläckage. Vatten från trasiga rör och kopplingar kan inte dräneras nedåt utan tvingas rinna ut längs med plattan och kan därför ställa till med ordentlig vattenskada."

Länk - https://www.lfs-web.se/krypgrund-varmgrund.htm

@Goblinn - Gentemot platta på mark, vad blev prisskillnaden ? Frågan kanske har ställts redan
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.