Stickan56
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har bara sett att du skrivit värmepump och utgick därför att det var en jord/bergvärmepanna. Om det är en LVP så förstår jag att den behöver rengöras.
IVT 490 är väl en frånluftsvärmepump och då finns det lite rengöring att göra, men det och resten klarar man själv
https://www.ivt.se/support/skotselrad/ivt-490-och-690/.
Att hålla koll på trycket i radiatokretsen och att lufta elementen borde man klara själv.

Jag har precis som dig haft en CTC EcoHeat bergvärmepump i 10 år 0ch dar finns inget att serva. Där kör man tills eventuella problem uppstår.

Stickan
 
  • Gilla
anders_mm och 1 till
  • Laddar…
L
I fjol skrev jag så här:
Vi beställde en underhållsservice på vår luft/luft pump (Pansonic) efter att vattenfall gett oss ett erbjudande.
Den är över fem år och har fungerat felfritt.
Så det var inget fel på den, men vi tyckte att det var dags för en rengöring och genomgång.
Servicekillen kommer och gör sitt jobb !?
Som slutord säger han att pumpen håller säkert i 5-6 år till och att vi inte behöver kosta på oss någon ny service under denna tid.
Efter 5 dagar går den inte, utedelen är helt död. Vi misstänker förstås att något hänt under servicen och kontaktar servicebolaget. De svarar med att det inte är sannolikt att det är dem som gjort något fel, dem erbjuder att komma ut och felsöka men det kostar några tusen lappar till :mad:

Nu är det så att det är vi som konsument som måste bevisa att det är dem som felat i servicen. Hur ska man kunna bevisa att det är dem som felat? Som lekman är det ju helt omöjligt.
Hur stor chans är det att en maskin som fungerat som en klocka i över fem år, går sönder efter 5 dagar efter underhållsservicen?
Finns det andra som upplevt liknande?
Tips/råd på hur man ska gå vidare?

...
Vi bestred fakturan och begärde att de skulle göra en kostnadsfri felsökning och att vi inte tänkte betala fakturan på servicen förrän de felsökt. Vi informerade även Vattenfall vad som hänt, men dem ville inte ta något ansvar.
Till slut anmälde vi företaget till ARN.
Under tiden hotade de oss att de skulle gå till kronofogden var och varannan vecka. Företaget gick i konkurs under våren så ARN lade ner fallet
Nu har vi istället en advokat på oss att vi ska betala fakturan.
Till sensommaren bestämde vi oss för att investera i en ny pump.
Denna typ av företag tycks inte ha helt rent mjöl i påsen.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jag hamnade i ungefär samma situation efter en vanlig bilservice. Vattentempmätaren började leva sitt eget liv någon dag efter service.

Svårt att bevisa vems felet är, slutade med en förlikning, efter att bilen hade varit en vända hos ytterligare en verkstad (märkes) som i desperation bytte hela instrumentpanelen. Fel dök dock upp ytterligare en gång efter detta, sedan höll den sig lugn.
 
R
L Lise-Lotte1 skrev:
I fjol skrev jag så här:
Vi beställde en underhållsservice på vår luft/luft pump (Pansonic) efter att vattenfall gett oss ett erbjudande.
Den är över fem år och har fungerat felfritt.
Så det var inget fel på den, men vi tyckte att det var dags för en rengöring och genomgång.
Servicekillen kommer och gör sitt jobb !?
Som slutord säger han att pumpen håller säkert i 5-6 år till och att vi inte behöver kosta på oss någon ny service under denna tid.
Efter 5 dagar går den inte, utedelen är helt död. Vi misstänker förstås att något hänt under servicen och kontaktar servicebolaget. De svarar med att det inte är sannolikt att det är dem som gjort något fel, dem erbjuder att komma ut och felsöka men det kostar några tusen lappar till :mad:

Nu är det så att det är vi som konsument som måste bevisa att det är dem som felat i servicen. Hur ska man kunna bevisa att det är dem som felat? Som lekman är det ju helt omöjligt.
Hur stor chans är det att en maskin som fungerat som en klocka i över fem år, går sönder efter 5 dagar efter underhållsservicen?
Finns det andra som upplevt liknande?
Tips/råd på hur man ska gå vidare?

...
Vi bestred fakturan och begärde att de skulle göra en kostnadsfri felsökning och att vi inte tänkte betala fakturan på servicen förrän de felsökt. Vi informerade även Vattenfall vad som hänt, men dem ville inte ta något ansvar.
Till slut anmälde vi företaget till ARN.
Under tiden hotade de oss att de skulle gå till kronofogden var och varannan vecka. Företaget gick i konkurs under våren så ARN lade ner fallet
Nu har vi istället en advokat på oss att vi ska betala fakturan.
Till sensommaren bestämde vi oss för att investera i en ny pump.
Denna typ av företag tycks inte ha helt rent mjöl i påsen.
1. Det är alltid en risk att serva ett system.
2. Vissa system kräver service för att fungera.

Rör inte ett fungerande system...

Egentligen borde man som serviceman inte serva system som inte har servicekontrakt med delar som ingår.
 
R RapidSledge skrev:
1. Det är alltid en risk att serva ett system.
2. Vissa system kräver service för att fungera.
Vill lägga till denna:
3. Många system, t ex värmeanläggningar kan och bör man lära sig serva själv.
Åtminstone de enklare momenten med; filterrengöring, påfyllning, vad delta-T ska ligga på, att det inte går åt onormalt med tillskottsel o s v.
 
hsd
Setviceinstruktion och parametrars inställningar bör finnas med från leverans
 
hsd hsd skrev:
Setviceinstruktion och parametrars inställningar bör finnas med från leverans
En del saker kan man enkelt göra själv, typ kontrollera manometer-värden och varningslampor. De förebyggande underhållsinstruktionerna hänvisar till en servicefirma, även om det inte är det som är problemet. Jag hade kunnat dammsuga slangar och kanaler själv, men väljer att betala någon annan att göra det.

Problemet är inte servicens vara eller icke vara, det var tur att en fackman genomförde det eftersom att elfel som jag aldrig hittat själv kom till ytan. Nu stämde inte felsökningen riktigt, men i slutändan var det ändå tur att vi fick det gjort.

Problemet är hur dom fakturerat reparationsarbetet, 11000kronor för en billig reparation som gick på under en kvart.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
hsd
Möjligheten att servicen orsakat felet finns och varför ska ägaren betala för firmans misstag
 
H hejhopp skrev:
Service? Har inte tittat många gånger på min bergvärmepump som installerades 2012. Har jag missat något? Förutom fakturorna då.
Har inte heller hört talas om någon service.
Bergvärmepumpar funkar väl bra?
Köpte min Ivt c6 2002.
Bara bytt växelventil o en temperaturgivare.
Och bytt ut genomrostad elpatron till ett enkelt kopparrör.
Men kompressorn funkar bra ännu.
33t kvh blev 11tkvh/år o håller i bra ännu.
Undrar bara vad jag ska köpa för pump nästa gång?
Inte Ivt igen kanske efter att läst dessa problem.
 
M MagHam skrev:
Vill lägga till denna:
3. Många system, t ex värmeanläggningar kan och bör man lära sig serva själv.
Åtminstone de enklare momenten med; filterrengöring, påfyllning, vad delta-T ska ligga på, att det inte går åt onormalt med tillskottsel o s v.
Låg pressostat har jag ibland fått larm om.
Och ändå aldrig något skit i filtret.
Bara en påminnelse att returvattentemp är för högt.
Men roligt att våra rum inte behöver så mycket värme då.
 
Vi hade besök av en sådan skojarfirma en gång när en ventil gick sönder och behövde bytas.

Efter jobbet så lämnade han över en slags arbetsorder som han ville att min fru skulle skriva på. Hon gjorde det utan att riktigt förstå att hon godkände både jobbet och de specade kostnaderna.

När räkningen sen kom så visade det sig att den lille skojaren lagt till mer kostnader på ordern som inte fanns där när min fru skrev på.

Jag blev förbannad och ringde dom men dom sa att ni har ju skrivit på och godkänt. Men jag bestred fakturan och betalade bara vad som vi godkänt, det kunde jag inte komma undan.

Dom skickade påminnelser ett par gånger men jag bestred och tills slut ledsnade dom.
 
  • Gilla
anders_mm
  • Laddar…
T Träbocken skrev:
Har inte heller hört talas om någon service.
Bergvärmepumpar funkar väl bra?
Köpte min Ivt c6 2002.
Bara bytt växelventil o en temperaturgivare.
Och bytt ut genomrostad elpatron till ett enkelt kopparrör.
Men kompressorn funkar bra ännu.
33t kvh blev 11tkvh/år o håller i bra ännu.
Undrar bara vad jag ska köpa för pump nästa gång?
Inte Ivt igen kanske efter att läst dessa problem.
Bergvärmepump är inte samma sak som frånluftvärmepump som författaren av denna tråd har. Systemen har helt olika behov av t.ex. rengöring.
 
  • Gilla
Träbocken och 1 till
  • Laddar…
Vi fick svar från firman idag, dom har inte fått tag i tekniker 2 som var här och som står för den saltade fakturan. Dom skall återkomma nästa vecka. Spänningen stiger!
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
A anders_mm skrev:
Bergvärmepump är inte samma sak som frånluftvärmepump som författaren av denna tråd har. Systemen har helt olika behov av t.ex. rengöring.
Nyfiken kring detta. Betyder det att bergvärmesystem inte kräver service?
 
Stickan56
Kendobendo Kendobendo skrev:
Nyfiken kring detta. Betyder det att bergvärmesystem inte kräver service?
Det skulle vara att fylla på brinevätska och kolla ett smutsfilter.
Vätskenivån kan du hålla koll på själv.
Smutsfiltret händer inget med om man gjort en bra installation.
I övrigt finns ett antal inbyggda larm som talar om ifall det är problem.
Men det är väl upp till ägaren hur mycket man vill intressera sig.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.