S Stins skrev:
Så dessa sprutor gör inte det?
Jo jag säger att de skulle palla. Men det kan vara skönt att slippa köpa-sälja eller så hur du något ännu seriösare som gör det bekvämt. Min Wagner p115 måste jag hålla färg fram och tillbaka men den är ju mycket enklare än de du har nämnt.
 
Har ställning som räcker till en sida i taget, då ska jag byta endel panel, tvätta och sen måla.sen flyttar jag ställningen till nästa sida osv...
Tänker att hyran kommer bli lika dyr som att köpa en spruta men om dom inte riktigt klarar uppgiften så är det ingen ide.

Ska även måla stort garage, uthus och jordkällare så jag tänkte väl det kunde va bra att ha en spruta.


Lime113 Lime113 skrev:
Jo jag säger att de skulle palla. Men det kan vara skönt att slippa köpa-sälja eller så hur du något ännu seriösare som gör det bekvämt. Min Wagner p115 måste jag hålla färg fram och tillbaka men den är ju mycket enklare än de du har nämnt.
 
S Stins skrev:
Har ställning som räcker till en sida i taget, då ska jag byta endel panel, tvätta och sen måla.sen flyttar jag ställningen till nästa sida osv...
Tänker att hyran kommer bli lika dyr som att köpa en spruta men om dom inte riktigt klarar uppgiften så är det ingen ide.

Ska även måla stort garage, uthus och jordkällare så jag tänkte väl det kunde va bra att ha en spruta.
Tror iofs att den där Gracosprutan pallar det projektet. Speciellt som det inte verkar som att den kommer gå dagarna i ända. Fördelen med en egen spruta Är ju som du beskriver att det går att göra lite olika projekt med den.. Köp säger jag! (Men sen är jag prylgalen också)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sugen är man ju! Bara skiten funkar efter man lagt 5papp på den.
Frågan är ju graco eller wagner? Är ju lite mer sugen på wagner, antagligen av estetiska skäl
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
S Stins skrev:
Sugen är man ju! Bara skiten funkar efter man lagt 5papp på den.
Frågan är ju graco eller wagner? Är ju lite mer sugen på wagner, antagligen av estetiska skäl
Snyggare vet jag inte om jag tycker Wagnern är. Dessutom, med handen på hjärtat så kommer den stå undangömd i garaget 99,8% av tiden. Jag skulle läsa på, kolla alla youtubefilmer som finns och bilda mig en uppfattning om kvaliten och framförallt enkelheten med rengöring.

Wagner i mina ögon är hemma-maskiner medan Graco är proffsgrejer. Graco har ju inga direkta ”hemma produkter”. Jag har själv en Graco handhållen airless. Tyvärr med de gamla batterierna och gamla munstyckesystemet. Men den tid den går så är den riktigt fin att spruta med. Jag kommer köpa deras nya handhållna med nätsladd och försöka bli av med den jag har. Dock är en sådan i verkligt minsta laget för ditt projekt, även om den skulle palla det. Framförallt om du regelbundet pausat för att efterstryka med pensel. För alla andra mindre projekt skulle jag säga att den är oslagbar och sparar massor av färg jämfört med en med slang.
 
Vart köper man Graco i Sverige? Har sett att hornbach kan beställa, men där vill jag inte handla... i övrigt har jag inte hittat någon återförsäljare.
 
F frollic123 skrev:
Vart köper man Graco i Sverige? Har sett att hornbach kan beställa, men där vill jag inte handla... i övrigt har jag inte hittat någon återförsäljare.
Är ett företag som heter Anti corrosion som är svenska generalagenten. Vet att de säljer samt har återförsäljare. Borde kunna hitta på deras hemsida. http://www.anti-corrosion.com/produkter/aterforsaljare.html

Jag har köpt en del grejer av Alcro Beckers butiken i Västberga industriområde
 
  • Gilla
frollic123 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
S Stins skrev:
Har ett gammalt trähus men endel snickerier som skall målas om och funderar på att investera i en färgspruta typ wagner 250m/250r eller graco a20.

Tanken är att spruta sedan efterstryka med pensel. Känns som man skulle spara mycket tid men frågan är väl om dessa airless sprutor i denna prisklass klarar tex Alcro Bestå eller liknande akrylatfärger.

Någon som har erfarenheter?!
I min värld så är den främsta orsaken att sprutmåla att få en bra finish.
Att efterstryka med pensel vore ju att förstöra den. Då är det bättre att pensla från början.
Dessutom tror jag att färgen hinner torka för mycket för att det skall fungera att eftersläta den.

Stickan
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I min värld kan det finnas anledning att spruta större ytor och efterstryka med pensel.

Moderna färger segar ihop för fort så det är svårt att stryka en hel dörrsida med pensel. Snabbare att få på färgen med spruta eller roller vilket gör att det går att efterstryka hela ytan i ett moment vilket brukar ge bättre resultat.

Sprutlackerat är inte alltid snyggare. Vissa miljöer kräver handstruken finish.

Handstruken ny dörr till befintlig karm. Monterade i går. Det är samma färg. Den har bleknat på utsidan. Skall målas om i vår när det är varmt nog. Sprutlackerat hade varit helt fel här.
Handstrukna ytor på en brun dörr i äldre stil med en blekt del, monterad i befintlig karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
F frollic123 skrev:
Har sett att hornbach kan beställa, men där vill jag inte handla...
Det här kräver nästan en förklaring, själv har jag uppfattningen att det är Sveriges mest uppskattade bygghandel.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
I min värld så är den främsta orsaken att sprutmåla att få en bra finish.
Att efterstryka med pensel vore ju att förstöra den. Då är det bättre att pensla från början.
Dessutom tror jag att färgen hinner torka för mycket för att det skall fungera att eftersläta den.

Stickan
Här har du väldigt fel Stickan!
 
G grco skrev:
Här har du väldigt fel Stickan!
Kan du utveckla det?
 
R RoffeN skrev:
Kan du utveckla det?
Utomhusmålning med färgspruta är ett hett debatterat ämne, där har vi som leverantör fortfarande mycket kvar att jobba på.
Vissa säger att det är lönlöst för det blir alldeles för mycket overspray (sprutdamm) och man behöver täcka in hela grannskapet för att vara på den säkra sidan. Detta är visserligen sant, om man gör fel!

Om man skall behandla sin utomhusfärg som färgleverantörerna säger, så ska man efterstryka färgen med roller eller pensel. Detta är för att jobba in färgen i alla springor där sprutbilden inte tränger in. Det måste förslagsvis vara detta vi får förhålla oss till!?
Jag vet att det finns målerier som struntar i att efterstryka första eller andra färdigstrykningen och det kanske fungerar, men det är ändå emot Flüggers, Alcros, Jotuns, Teknos bla bla rekommendationer.

Slutsats: Efterstryk din fasad.

Sprutans jobb vid utomhusmålning blir således att förflytta färgen från burken till väggen så fort som möjligt, och med så lite overspray som möjligt. Finishen fixar du till med din pensel.

Varm färg kräver mindre tryck för att sprida sig. Mindre tryck = mindre damm.
Yrkesmålarna köper speciella slangar med en värmeslinga i för att värma färgen hela vägen fram till pistolen. Dessa fungerar suveränt men priserna börjar på ca 20k exkl och uppåt..
Slutsats: Lägg färgburken i ett vattenbad eller liknande.

Lite om hur olika färger svarar på värme:

Alcro Bestå, Beckers perfekt osv är helakrylater, dessa svara bra på värme. Viskositeten sjunker och färgen blir mer lättsprutad.

Demidekk och andra oljeemulsioner svarar riktigt bra på värme, här sjunger viskositeten rejält.

Silikater av olika slag till mineraliska ytor svarar inte alls på värme.
Då en silikatfärg endast får kallas silikat om den inte innehåller mer än 5% akrylater har du ingen fördel av att värma dessa färger.

Slutsats:
Måla med så lågt tryck som möjligt, sprutbilden kommer spreta och bli lite ojämn men detta fixar du till med din pensel, huvudsaken är att dammet uteblir till största del.
Vet inte om Graco eller Wagner säljer linjemunstycken till sina konsumentprylar, dessa är hur som haver bra att använda då de dammar lite mindre.
Gå nära väggen med munstycket. 5-10cm avstånd.

/ Grco
 
  • Gilla
Perplexed och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det här kräver nästan en förklaring, själv har jag uppfattningen att det är Sveriges mest uppskattade bygghandel.
Föredrar lokala handlare helt enkelt :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Tack för bra svar! Vilken temp brukar man normalt värma färgen till?

G grco skrev:
Utomhusmålning med färgspruta är ett hett debatterat ämne, där har vi som leverantör fortfarande mycket kvar att jobba på.
Vissa säger att det är lönlöst för det blir alldeles för mycket overspray (sprutdamm) och man behöver täcka in hela grannskapet för att vara på den säkra sidan. Detta är visserligen sant, om man gör fel!

Om man skall behandla sin utomhusfärg som färgleverantörerna säger, så ska man efterstryka färgen med roller eller pensel. Detta är för att jobba in färgen i alla springor där sprutbilden inte tränger in. Det måste förslagsvis vara detta vi får förhålla oss till!?
Jag vet att det finns målerier som struntar i att efterstryka första eller andra färdigstrykningen och det kanske fungerar, men det är ändå emot Flüggers, Alcros, Jotuns, Teknos bla bla rekommendationer.

Slutsats: Efterstryk din fasad.

Sprutans jobb vid utomhusmålning blir således att förflytta färgen från burken till väggen så fort som möjligt, och med så lite overspray som möjligt. Finishen fixar du till med din pensel.

Varm färg kräver mindre tryck för att sprida sig. Mindre tryck = mindre damm.
Yrkesmålarna köper speciella slangar med en värmeslinga i för att värma färgen hela vägen fram till pistolen. Dessa fungerar suveränt men priserna börjar på ca 20k exkl och uppåt..
Slutsats: Lägg färgburken i ett vattenbad eller liknande.

Lite om hur olika färger svarar på värme:

Alcro Bestå, Beckers perfekt osv är helakrylater, dessa svara bra på värme. Viskositeten sjunker och färgen blir mer lättsprutad.

Demidekk och andra oljeemulsioner svarar riktigt bra på värme, här sjunger viskositeten rejält.

Silikater av olika slag till mineraliska ytor svarar inte alls på värme.
Då en silikatfärg endast får kallas silikat om den inte innehåller mer än 5% akrylater har du ingen fördel av att värma dessa färger.

Slutsats:
Måla med så lågt tryck som möjligt, sprutbilden kommer spreta och bli lite ojämn men detta fixar du till med din pensel, huvudsaken är att dammet uteblir till största del.
Vet inte om Graco eller Wagner säljer linjemunstycken till sina konsumentprylar, dessa är hur som haver bra att använda då de dammar lite mindre.
Gå nära väggen med munstycket. 5-10cm avstånd.

/ Grco
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.