Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har en ivt 490/700 från 07 hade varit glad om jag bara behövde skruva med den en gång om året... är man inte sugen på att skruva så är årsservice nog bra
Vi har 490´n och det har inte varit mycket krångel med den, luftar den en gång på hösten och fyller ev. på vatten. Jag tror på periodiskt förebyggande underhåll, framförallt när det kommer till mekaniska prylar som luftvärmepumpar. Jag har tillräckligt med annat underhåll att ta hand om så kan jag köpa mig fri från värmessystemet så gör jag gärna det :)
 
A anders_mm skrev:
Vi har 490´n och det har inte varit mycket krångel med den, luftar den en gång på hösten och fyller ev. på vatten. Jag tror på periodiskt förebyggande underhåll, framförallt när det kommer till mekaniska prylar som luftvärmepumpar. Jag har tillräckligt med annat underhåll att ta hand om så kan jag köpa mig fri från värmessystemet så gör jag gärna det :)
Nu är det ju såklart en väldigt stor kostnad, men hur kan man acceptera en pump som är så dålig? Jag har en ctc ecoheat från 2009 och den har ingen servat. Den går och går, året om, inga problem. Det trodde jag var självklart
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nu är det ju såklart en väldigt stor kostnad, men hur kan man acceptera en pump som är så dålig? Jag har en ctc ecoheat från 2009 och den har ingen servat. Den går och går, året om, inga problem. Det trodde jag var självklart
Jag vet inte om behov av årlig service gör en värmepump dålig. Att rensa filter och kolla packningar och tryck eller vad man nu gör, dammsuger kanaler gör dom ibland, det påverkar verkligen ventilationen.

Sen att det finns bättre och sämre modeller kommer det alltid att göra, denna var installerad när vi flyttade hit så det var inte mycket att göra åt. Årligt underhåll gör inte en pump oacceptabelt dålig tycker jag.
 
Har själv haft servicenisse här på besök för att kolla värmepumpen, i rent servicesyfte! Dvs inget fel, så vitt jag visste innan. Men ville ha lite förklaringar på maskineriet, veta att alla nivåer och filter var ok.. att tillskottet var rimligt.

1400 kr har jag för mig det kostade, var en fast servicekostnad.

Tack och lov såg allt bra ut, förutom att mössen flyttat in..
Han var trevlig, gick igenom allt.. tog sig tid och förklara för mig osv. Var här minst 35-40 min och hade åkt dryga 1.5 mil (sen lika hem igen..)

Dessutom fick man protokoll på att allt var kontrollerat, undertecknat (de är vår närmsta serviceansvariga för pumpen) (y)

Givetvis hade vi fått bet om något varit fel..

Men det där ni råkat ut för, känns absurt.. från en enkel service till en halvt ny pump! (Pengamässigt).

Har ni pratat med företaget (alltså innan, när saker började gå fel..)? Så de förklarade fel och kostnader? Gav er en chans att tänka över och förstå..?
 
A anders_mm skrev:
Jag vet inte om behov av årlig service gör en värmepump dålig. Att rensa filter och kolla packningar och tryck eller vad man nu gör, dammsuger kanaler gör dom ibland, det påverkar verkligen ventilationen.

Sen att det finns bättre och sämre modeller kommer det alltid att göra, denna var installerad när vi flyttade hit så det var inte mycket att göra åt. Årligt underhåll gör inte en pump oacceptabelt dålig tycker jag.
Jag förstår att den redan var installerad och det är inget man byter bara sådär. Men det verkar ju vara fler som måste skruva och serva på samma modell och då skulle jag kalla den dålig. Om det då finns andra märken som bara tuffar på så känns det som IVT är sämre.

Men för att återgå till frågan. Jag tycker med du har blivit lurad. 2800kr skrev någon och det tycker jag innehöll de rätta punkterna
 
  • Gilla
anders_mm
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har själv haft servicenisse här på besök för att kolla värmepumpen, i rent servicesyfte! Dvs inget fel, så vitt jag visste innan. Men ville ha lite förklaringar på maskineriet, veta att alla nivåer och filter var ok.. att tillskottet var rimligt.

1400 kr har jag för mig det kostade, var en fast servicekostnad.

Tack och lov såg allt bra ut, förutom att mössen flyttat in..
Han var trevlig, gick igenom allt.. tog sig tid och förklara för mig osv. Var här minst 35-40 min och hade åkt dryga 1.5 mil (sen lika hem igen..)

Dessutom fick man protokoll på att allt var kontrollerat, undertecknat (de är vår närmsta serviceansvariga för pumpen) (y)

Givetvis hade vi fått bet om något varit fel..

Men det där ni råkat ut för, känns absurt.. från en enkel service till en halvt ny pump! (Pengamässigt).

Har ni pratat med företaget (alltså innan, när saker började gå fel..)? Så de förklarade fel och kostnader? Gav er en chans att tänka över och förstå..?
Det låter som en billig pump.
Pratar vi luft/luft?
Annars ligger en bergvärmepump på runt 75lax :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nu är det ju såklart en väldigt stor kostnad, men hur kan man acceptera en pump som är så dålig? Jag har en ctc ecoheat från 2009 och den har ingen servat. Den går och går, året om, inga problem. Det trodde jag var självklart
Har du aldrig lämnat in din bil på service? Eller är det bara service som gäller när den är trasig? Gör det din bil bra eller dålig? :thinking:

Jag tycker det är självklart att ta hand om sina saker (speciellt de dyra..) och se till att man inte får några onödiga fel och driftstopp.

Både bilar och värmepumpar., ;)
 
  • Gilla
anders_mm
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har själv haft servicenisse här på besök för att kolla värmepumpen, i rent servicesyfte! Dvs inget fel, så vitt jag visste innan. Men ville ha lite förklaringar på maskineriet, veta att alla nivåer och filter var ok.. att tillskottet var rimligt.

1400 kr har jag för mig det kostade, var en fast servicekostnad.

Tack och lov såg allt bra ut, förutom att mössen flyttat in..
Han var trevlig, gick igenom allt.. tog sig tid och förklara för mig osv. Var här minst 35-40 min och hade åkt dryga 1.5 mil (sen lika hem igen..)

Dessutom fick man protokoll på att allt var kontrollerat, undertecknat (de är vår närmsta serviceansvariga för pumpen) (y)

Givetvis hade vi fått bet om något varit fel..

Men det där ni råkat ut för, känns absurt.. från en enkel service till en halvt ny pump! (Pengamässigt).

Har ni pratat med företaget (alltså innan, när saker började gå fel..)? Så de förklarade fel och kostnader? Gav er en chans att tänka över och förstå..?
Egentligen har det inte varit något större problem med servicen, förutom att tekniker 2 var otrevlig och att det hela tog lång tid (men allt detta hände över jul och nyår så viss förståelse där). Det är alla extrakostnader som dom vill ha betalt för som är problemet, vi har varit kontakt med dom och dom skall återkomma denna veckan. Jag tror att vi får merparten strykt men jag har laddat med lagtext, utlåtande från konsumentverket och en anmälan till ARN förberedd.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det låter som en billig pump.
Pratar vi luft/luft?
Annars ligger en bergvärmepump på runt 75lax :)
Eftersom jag valde dyrare än de de tyckte vi skulle ha.. så var inte vår jättebilligt. Men skillnaden var så liten att det inte var nått snack om saken.. ville utan problem kunna koppla på garaget och ev uterum på systemet i framtiden :)

Jag hade redan begärt djupare borrning .. så ..

Dock kommer jag inte ihåg just pumpens pris, bara hela installationen inkl mina uppgraderingar :cool: (Ivt)

..numer har jag annan tillverkare och jordvärme (y)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag förstår att den redan var installerad och det är inget man byter bara sådär. Men det verkar ju vara fler som måste skruva och serva på samma modell och då skulle jag kalla den dålig. Om det då finns andra märken som bara tuffar på så känns det som IVT är sämre.

Men för att återgå till frågan. Jag tycker med du har blivit lurad. 2800kr skrev någon och det tycker jag innehöll de rätta punkterna
Ja IVT hade ett par lågvattenmärken i sitt sortiment, därav är regelbunden service ännu viktigare :)

Man ställer sig frågan hur många som bara sväljer och betalar när sådana här lurendrejerier försöks.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har du aldrig lämnat in din bil på service? Eller är det bara service som gäller när den är trasig? Gör det din bil bra eller dålig? :thinking:

Jag tycker det är självklart att ta hand om sina saker (speciellt de dyra..) och se till att man inte får några onödiga fel och driftstopp.

Både bilar och värmepumpar., ;)
Det är väll servicebehovet som gör den dålig. Har du en bil som behöver det var 1000e mil och en som behöver det var 10 000 mil så skulle jag säga att den första är sämre. Jämförelsen med bilar faller lite IOM att de måste servas, men jag hittar inget om att min pump måste servas :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det låter som en billig pump.
Pratar vi luft/luft?
Annars ligger en bergvärmepump på runt 75lax :)
Fortfarande var det ju principen, man bokar en service för ”ett par tusen” och sen plötsligt står man där med en räkning på 12000 istället - är ju faktiskt viss skillnad :oops: .. (det hade inte ingått i min plan att det skulle dra iväg iaf)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är väll servicebehovet som gör den dålig. Har du en bil som behöver det var 1000e mil och en som behöver det var 10 000 mil så skulle jag säga att den första är sämre. Jämförelsen med bilar faller lite IOM att de måste servas, men jag hittar inget om att min pump måste servas :)
Kan det vara så att du har ett annat typ av system? Vår pump drar i sig nästan löjliga mängder damm och hade man inte rengjort rör och kanaler på ett par år så hade nog flödet stannat helt. Utan att veta så skulle jag säga att ett frånluftsvärmesystem kräver visst underhåll med viss periodicitet.
 
A anders_mm skrev:
Kan det vara så att du har ett annat typ av system? Vår pump drar i sig nästan löjliga mängder damm och hade man inte rengjort rör och kanaler på ett par år så hade nog flödet stannat helt. Utan att veta så skulle jag säga att ett frånluftsvärmesystem kräver visst underhåll med viss periodicitet.
Jag har bara sett att du skrivit värmepump och utgick därför att det var en jord/bergvärmepanna. Om det är en LVP så förstår jag att den behöver rengöras. Med det uträtt så kan vi återgå till frågan.
Bestrid fakturan och betala det du anser ni varit överens om (y)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är väll servicebehovet som gör den dålig. Har du en bil som behöver det var 1000e mil och en som behöver det var 10 000 mil så skulle jag säga att den första är sämre. Jämförelsen med bilar faller lite IOM att de måste servas, men jag hittar inget om att min pump måste servas :)
Man måste väl bara serva den om man har en nying.. för att täcka in nybilsgaranti osv. Sedan väljer man lite själv .. när var hur :)

Värmepumpen ville jag att de kollar av innan.. nypumpsförsäkringen.. går ut :cool:

Det är ganska dåligt om det inte står i broschyren att man ska kontrollera sin utrustning!

Nu menar jag inte att du behöver boka in en service.. utan mer att du ska kontrollera dina filter.. vrida på vreden.. kontrollera anslutningar.. osv.

Men iof installatörerna som kopplade in vår sa också att det var som viktigast efter installationen och närmsta året.. Sam om man kopplat på nya element osv (el haft systemet öppnat pga annat).

Nåja, oavsett får man vara glad när sakerna håller ihop.. de är dyra och laga (både pumpen o bilen haha) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.