44 221 läst · 83 svar
44k läst
83 svar
15 minuters jobb, 11000:- !
Ursäkta, jag glömde att du är en av dom som inte tål att bli ifrågasatt eller emotsagd öht, är väl en fråga om självförtroende eller eventuellt bristen på det kan jag tänka mig?Ramnemark skrev:Det är ju en överdrift av dig. Representerar du alla patienter med alla sjukdomar? Jag håller med om att det inte läggs mycket tid överlag, men visst utreds vissa människor hur länge som helst. Sen kommer en anmälan till ivo när felet hittats för att inte läkaren hittade det fort nog. Som att man kan öppna en bok och säga här är problemet.
Tagga ner lite....
Och som en generell information, jag har inte ens taggat upp ännu...... som generell referens så tycker jag nog att min generalisering är extremt representativ men den var mest menat som en rolig kommentar eller skämt om du föredrar att kalla den det. Men jag överskattade eventuellt mottagaren är jag rädd för.
Tack för ordet.
Jag kan tänka mig att du var tvungen att ta ledigt från jobbet dessutom, för att vara hemma när de kom. Det är också en kostnad för dig.A anders_mm skrev:Hej.
Vi hade besök av en hantverkare som genomförde en service på vår värmepump, det tog sin lilla stund och kostade i runda slängar 1600 kronor, fullt rimligt.
Vi servicen upptäckte han att kraftkortet var trasigt och behövdes bytas, detta skulle kosta runt 4000kr. Detta var surt men det är sånt man får ta tänkte vi och beställde jobbet. Nån månad senare kom en annan tekniker från samma firma och bytte kortet, då upptäckte det att det var effektvakten som var problemet. Två månader (!) senare byttes detta, tog ca 15 minuter och allt var frid och fröjd.
Idag kom fakturan för bytet: 11000:-, och detta är alltså enbart för bytesdelen, inte den initiala servicekostnaden. Vi har bl.a. fått betala över 2500:- i "grundavgifter" och "zonavgifter", denna kostnad har aldrig framgått tidigare, vi har inte heller blivit informerade om den i förväg. Denna fanns inte heller med på service-fakturan.
Faktura för reparation:
Zonavgift 1: 950:- (för bytet av kraftkort som inte var trasigt)
Grundavgift: 400:- (oklart vad detta är för kostnad)
Ordinarie tid 1: 2432:- (för att byta det kraftkort som inte var trasigt)
Kostnad kraftkort: 2638:- (kostnad för ett kort som inte vi behövde)
Zonavgift 2: 950:- (för byte effektvakt)
Ordinarie tid 2: 347:- (byte av effektvakt)
Kostnad effektvakt: 1095:-
Så vad har jag som kund fått för dessa 11000 kronorna?
Byte av effektvakt och 15 minuters effektiv arbetstid. Vi har inte ens kvar det kort som vi betalat för (reservdel i framtiden kanske).
Jag tänker ringa dom imorgon och meddela att vi bestrider denna fakturan, detta är helt orimligt tycker jag.
Bästa svaret
tycker ni gör helt rätt i att bestrida. Ni betalar självklart för de delar som var trasiga och inget annat.
Sen om de inte specificerat zonavgifter osv, bestrid även dessa.
Finns faktiskt gränser anser jag själv hur pass lurad man kan tillåta sig att bli.
Du gör rätt. Detta var rent ocker,.
Sen om de inte specificerat zonavgifter osv, bestrid även dessa.
Finns faktiskt gränser anser jag själv hur pass lurad man kan tillåta sig att bli.
Du gör rätt. Detta var rent ocker,.
Min fru är hemma på föräldrarledighet så den biten löste sig. Hon frågade faktiskt tekniker 2 vid hans andra besök och undrade vad detta kan komma att kosta, hon fick kommentaren ”hoppas ni har försäkring”, känns väldigt oprofessionellt.N Yindysagh skrev:
Ni ska verkligen inte betala mer än:
Grundavgift: 400:- (kanske)
Zonavgift 2: 950:- (för byte effektvakt)
Ordinarie tid 2: 347:- (byte av effektvakt)
Kostnad effektvakt: 1095:-
Ca 2800 kr.
Otroligt oseriös firma så lämpar över sina brister på kunden.
Grundavgift: 400:- (kanske)
Zonavgift 2: 950:- (för byte effektvakt)
Ordinarie tid 2: 347:- (byte av effektvakt)
Kostnad effektvakt: 1095:-
Ca 2800 kr.
Otroligt oseriös firma så lämpar över sina brister på kunden.
Zonavgift är en kostnad som dom "alltid" tar ut och som ökar i förhållande till avståndet till deras kontor. Denna berättade dom inte om när vi beställde reparationen (denna kostnad fanns inte heller med när vi fick servicen gjord, alltså faktura 1).S Sir Duke skrev:
Vi hade såklart inte bokat någon reparation av dom (som tydligen har sitt kontor i en annan kommun än vi bor i) om vi vetat om denna avgift, vi har en vvs-firma bara nån mil bort som vi brukar anlita men som hade fullbokat under lång tid framöver. Vi skulle ju bara ha en vanlig enkel årsservice, hur svårt kan det va?
Det är svårt att läsa det roliga i en kommentar när du svär och försöker få det att låta som jag e dum i huvudet. Självklart tål jag att bli ifrågasatt men det får vara av vettiga människor på en vettig nivå. Jag skulle nog tro att jag har mycket mer erfarenhet än dig av sjukvården både som patient och från andra sidan, du kanske är den som behöver mer kunskap.F fsn skrev:Ursäkta, jag glömde att du är en av dom som inte tål att bli ifrågasatt eller emotsagd öht, är väl en fråga om självförtroende eller eventuellt bristen på det kan jag tänka mig?
Och som en generell information, jag har inte ens taggat upp ännu...... som generell referens så tycker jag nog att min generalisering är extremt representativ men den var mest menat som en rolig kommentar eller skämt om du föredrar att kalla den det. Men jag överskattade eventuellt mottagaren är jag rädd för.
Tack för ordet.
Bv från 2011, tickar på fint utan service.
Jag flyttade in i ett hus med en 4 år gammal bergvärmepump, där förra ägarna hade avtal om service varje år. De hade valt det dyraste servicepaketet, med extra många kontroller, från en välkänd firma. Servicekillen dök upp just som jag hade flyttat in, så det var ju praktiskt tyckte jag. Men det var i augusti, så lite konstig tid att kontrollera ett värmesystem. Han skrev noggrant upp alla temperaturer och drifttimmar i ett protokoll, kollade något filter och sa att allt såg jättebra ut. När hösten kom upptäckte jag att hälften av radiatorerna i huset hade ventiler som kärvat ihop, så de var helt kalla. Pumpen fick gå på högvarv på en alldeles för hög värmekurva för att försöka hålla huset varmt med de få radiatorer som fungerade. Men det hade alltså ingen upptäckt, trots dyr service varje år. Det är som om jag skulle lämna bilen på service, och de skriver upp mätarställning och motortemperatur med motorn avstängd och säger "bilen funkar jättebra, det blir tvåtusen kronor tack".
Renoverare
· Kalmar
· 2 814 inlägg
Har en ivt 490/700 från 07 hade varit glad om jag bara behövde skruva med den en gång om året... är man inte sugen på att skruva så är årsservice nog bra