Rickard.
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag har köpt tre liknande på lokala bygghandeln när jag bytte tak. Rak-, höger- och vänsterklippning. Nog klippt hundra meter plåt med dem utan problem sedan dess, så kvaliteten måste variera väldigt mellan märkena. Mina tror jag är märkeslösa, gav 99kr st, vilket var halva nypriset. Köpte också en professionell pelikansax för 800 men den används betydligt mer sällan faktiskt.

Det var inte så att du försökte klippa högervarv med en vänstersax och tvärtom? Eller rakt med tängerna gjorda för böjar?
Jag vet skillnaden. Tro mig efter 6 år i branchen med både tillverkning och montering (ej plåtslagare dock) av div husplåt lär man sig en del.
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Detta kanske gäller alla Biltemas verktyg, men framför allt deras multiverktyg. Den använder en insexskruv för att hålla bladet på plats.

Självklart är skruven av så dålig kvalité att den strippar när man försöker skruva ut den.
Denna frbskde skruv!! Går nu ej att rubba på min, och skruvskallen är givetvis helt förstörd av försöken att rubba den. Mgggrrrrrrrhhhhh :mad:
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Detta verktyg ska rå på alla fyrkantiga oljepluggshål.. Dock inte mina.. 40 kronor i sjön...
[bild]
Den där slagghögen från något misslyckat gjuteriprojekt köpte jag också. Skulle passa alla bilar. Hette det.
Det slutade med att jag i vredesmod gick lös på den med vinkelslipen, och slipade om en av fyrkanterna på den, så den skulle passa i min bil. Nåja, oljepluggen fick jag ju ur, men kul var det ju inte att köpa specialverktyg som inte gör det de ska.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Fler förslag.

Skruvtvingar där plattorna på skruven först förlorar sin plastbeläggning, sen bryter sönder plattan, så att allt som återstår är själva skruven, som borrar sig in i arbetsstycket och efterlämnar fina små kratrar när man glömmer att lägga en brädstump emellan.

Skelettpistoler-eller-vad-de-nu-heter som inte orkar pumpa ut något ur patronen (otrolig skillnad på kvalitet).

Enhandstvingar som inte tvingar, utan mest försynt föreslår arbetsstyckena att de nog borde ta och närma sig varandra en liten aning.

Biltemas blå sticksåg. Den sågar snett. Hur man än gör. Trots rak sko och inbyggd laser.

Biltemas blå trekantsslip. Duger inte ens som dörrstopp. För en vansinnig massa oväsen men slipar gör den då inte.

Och sist, mitt absoluta favorithatobjekt... spårskruven. Vem i allra innersta glödheta kom på den fullständigt vanvettiga idén med spårskruv?! Hur man än försöker hålla mejsel eller dragare i mitten, så nog 17 slinter det åt sidan så att både spår på skruven och hud på skruvaren fläks upp. Kan vi inte göra ett tillägg till Genèvekonventionen som förbjuder detta gissel?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lintto1 och 18 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Brukar finnas på Lidl till och från om saknaden blir för stor. :rofl:
Bra, då vet jag om saknaden blir oLIDLig.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Stickan56
ricebridge ricebridge skrev:
Och sist, mitt absoluta favorithatobjekt... spårskruven. Vem i allra innersta glödheta kom på den fullständigt vanvettiga idén med spårskruv?! Hur man än försöker hålla mejsel eller dragare i mitten, så nog 17 slinter det åt sidan så att både spår på skruven och hud på skruvaren fläks upp. Kan vi inte göra ett tillägg till Genèvekonventionen som förbjuder detta gissel?
Det underlättar om mejslarna vore formade korrekt i förhållande till spåret alltså inte koniska.

Stickan
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
ricebridge ricebridge skrev:
Skelettpistoler-eller-vad-de-nu-heter som inte orkar pumpa ut något ur patronen (otrolig skillnad på kvalitet).
Jag gillar min H14 skarpt.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det underlättar om mejslarna vore formade korrekt i förhållande till spåret alltså inte koniska.

Stickan
och om spåren vore djupa nog att ge grepp. Och om... nej förresten. Det är ingen idé.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Anzas multiverktyg för att bland annat öppna färgburkar. Just den delen av verktyget är för smal och har fel vinkling så burklocken bänds sönder, ungefär som när man öppnar med skruvmejsel (ok, inte så illa men inte bra).

Den gamla modellen som bland annat Beckers har är bättre...

Anzas multiverktyg på vit bakgrund, med invändig kritik angående dess ineffektivitet att öppna färgburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gillar Makitas el verktyg. Har en uppsjö och nöjd med det mesta.
Köpte deras borr/bit set med 200 delar, ska jag vara ärlig med mig själv var det nog mest för att få en låda det står makita på med smått och gott som ofta används.

Väldigt besviken.. Allt på under hyllan är i stort sett skräp som dom satt sitt klistermärke på.
Skiftnyckeln är den sämsta jag provat, skruvmejseln är helt oergonomisk, ett litet vattenpass som jag tvivlar på om det ens är plant.
När det kommer till dom övre planen med bits och borr så sitter dom som berget i plastgjutningen i lådan så det är halvt omöjligt att få loss en bits och ännu värre att försöka sätta tillbaka..

Tråkigt!
Öppen verktygslåda med borrsatser, skiftnyckel och skruvmejslar i olika fack, Makita-märkt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Jula hade en utomordentligt usel slipmaskin i sitt sortiment som jag olyckligtvis råkade köpa samma år som vi köpte huset.
Kombinationen av dålig balans och kraftig motor gjorde den helt oanvändbar, så fort den kom upp i varv så tappade man kontrollen över den fullständigt. Tanken var att slipa spackel på gipsväggar, men jag lyckades inte ens kontrollera den när jag slipade en liggande dörr med nästan hela min kroppsvikt för att hålla den i styr.

Jag reklamerade den ganska omgående och fick sedan tillbaka den från service efter nån vecka med kommentaren att "Inget fel, den kräver viss teknik, dessutom ser den väldigt använd ut" (den hade lite gipsdamm på sig). Jag vägrade lämna butiken utan pengarna tillbaka och hävdade att om en person på 90kg inte kan kontrollera den så är den felkonstruerad, jag ifrågasatte även varför de tydligen tagit ur den ur sortimentet trots att den var en nyhet när jag köpte den. Efter ett tag så fick jag ett tillgodokvitto.

För ett tag sedan fick jag höra om en kollega som lånat en likadan för att slipa väggar, och den fungerade tydligen precis lika uselt.

extrabilder583596_large.jpg
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej nu har någon berättat osanningar för dig Huzzbutt

Bågasågblad för skogsarbete och vedsågning har alltid skurit lika både på dragande och skjutande. Det fungerar riktigt bra. Det har förekommit blad där var fjärde eller femte tand var en sorts dubbel vargtand (hyveltand) som skulle skrapa ut spånet men de bladen har aldrig varit vanliga.
Med den här bågasågen och raktandade blad högg jag fem traktorlass ved i fjol vintras och kapade upp större delen till metersved. Det fungerade bra.
[bild]

Sandviks timmersvansar däremot brukar ha en antydan till vargtänder. En del Stridsberg&Björk har det också.

Jag tror att du har träffat på såna där billiga sågblad som inte är tänkta att fungera. Marknaden är full av sådana.

Redigerat:
Får jag modifiera ditt inlägg Huzzbutt?
Billigtillverkade bågasågblad som inte fungerar borde inte få säljas oberoende av tandform!!! Det dräller ju av dem.

Jag tvivlar inte på din förmåga att hantera verktyg eller din förmåga att effektivt uppnå eftersträvansvärda resultat.
 
Redigerat:
LinusW LinusW skrev:
ett litet vattenpass som jag tvivlar på om det ens är plant.
Påminner mig om det gula vattenpasset (eller snarare vattenpisset) jag köpte på Jula en gång. Själva vattenpassdelarna satt löst, så man kunde vrida dem lite i sin rundel. Skillnaden mellan de olika lägena var säkert 30 grader. Men varför vara så noggrann? :thinking:
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Påminner mig om det gula vattenpasset (eller snarare vattenpisset) jag köpte på Jula en gång. Själva vattenpassdelarna satt löst, så man kunde vrida dem lite i sin rundel. Skillnaden mellan de olika lägena var säkert 30 grader. Men varför vara så noggrann? :thinking:
Samma med min Ironside liten vattenpass
 
Alla 300kr asksugare som inte sugar ask.
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.