108 503 läst · 369 svar
109k läst
369 svar
Verktyg som aldrig borde ha tillverkats
Ingen tumregel utan undantag; Julas grå 260-Wattare som var en kopia av en tidig Feinmodell var prisvärd. Visst, vibrerade mer än trevligt och osmidigt bladbyte men den var robust och gjorde ett ok jobb för de mindre enstaka tillfällena. Tror tyvärr den utgått ur sortimentet.E etompau skrev:
Tror inte det är så enkelt som att kategoriskt säga att de grå är dåliga och röda bra.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Jag är stark motståndare till kap/klyv kombon som brukar säljas i lågprisbutiker. Tex:
Dels är deras funktionsduglighet tvivelaktig i bästa fall men det stora problemet som jag ser det är att dylika maskiner varken har ergonomin eller stabiliteten som krävs för säkert arbete. Snittet döljs som regel av bordet vilket för hemanvändaren som vill se sin markering innebär en hukande position. Är inte maskinen fastmonterad är den benägen att gunga bakåt vid klyvning av större ämnen.
Jag ställer mig också tveksam till att bågsågar med raktandade blad säljs öppet och marknadsförs i annonser föreställande utomhusarbete.
Dels är deras funktionsduglighet tvivelaktig i bästa fall men det stora problemet som jag ser det är att dylika maskiner varken har ergonomin eller stabiliteten som krävs för säkert arbete. Snittet döljs som regel av bordet vilket för hemanvändaren som vill se sin markering innebär en hukande position. Är inte maskinen fastmonterad är den benägen att gunga bakåt vid klyvning av större ämnen.
Jag ställer mig också tveksam till att bågsågar med raktandade blad säljs öppet och marknadsförs i annonser föreställande utomhusarbete.
Produkter som diskuteras: "bågsågar"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Huvva! Man kan väl ana att dom håller ojämn kvalité då!.. Har haft min i nått år och kapat ner princip halva kåken med den. Allt från 30cm tjocka timmerväggar till gammla avloppsrör i gjutjärn. Bara behövt ha isär den en gång och dammsuga ur pga spån i motorn. Men vibrerar gör den!Heij83 skrev:
Den här polersmärgeln. Tillverkad i Kina och importerad av Isojoen Konehalli. Den höll för 15 minuters lätt användning innan den överhettade. Dessutom vibrerade den mycket.
Enligt importören är det citat "inte meningen att en hobbymaskin skall hålla längre än så".
Senare visade det sig att axeln var svarvad av ett krokigt ämne med resultatet att rotorn satt snett. Därav vibrationerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt importören är det citat "inte meningen att en hobbymaskin skall hålla längre än så".
Senare visade det sig att axeln var svarvad av ett krokigt ämne med resultatet att rotorn satt snett. Därav vibrationerna.
Koneteko bandsåg. Tillverkad i Finland strax efter kriget. Bandspänningsmekanismen är idiotisk och övre hjulet går inte att luta så bandet går som det skall. Bild av demonterat exemplar.
Synd på en annars ganska välgjord maskin.
Synd på en annars ganska välgjord maskin.
Håller med. Ibland till och med krokiga med ocentrerat slipade skär. Klarar att ta hål i gips med tolerans på +\- 2 mm men inte mer avancerade jobb än så.Fulkemisten skrev: