Skärmdump av en datorbyggarkonfiguration med komponenter och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget operativsystem inräknat på denna, men kanske ett vettigt bygge? Är som sagt inget proffs men inet hjälper gärna till ..
 
Hittade inte riktigt vart man byggde..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hittade inte riktigt vart man byggde..
Vänster meny längst ner, datorbyggare.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
[bild] Inget operativsystem inräknat på denna, men kanske ett vettigt bygge? Är som sagt inget proffs men inet hjälper gärna till ..
Helt ok paket, men det går att hitta billigare 1050ti .. Det går att plocka några hundralappar på moderkortet också... Corsair CX är kanske inte högst på topplistan heller, gå hellre ner i watt (1050ti behöver inga 650 watt) och satsa på ett bättre nätagg....

Det största felet på paketet är 120 gb SSD, det räcker knappt till Windows 10 och fortnite .. Lägger du på något annat spel och kanske lite bilder/musik/film så kommer det bli svårt att uppdatera fortnite, och det händer ofta kan jag berätta.... Och då behövs det en 3-5 gb per gång ... (sen tas ju såklart andra filer bort, men det behövs ledig plats för att ladda ner innan uppdateringen....)

Minst 250 gb SSD ....

Edit: Intel processor är inte valet för ett budgetbygge ...
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Vi har köpt färdiga datorer tidigare till sonen men de har varit krångliga om man vill uppdatera dem. Tänker att man lättare kan byta och uppgradera med ett "bygge" och att det blir billigare i längden.
 
Webhallen firar 20 år just nu, och tar 20 spänn för montering av dator, kanske kan vara värt att kolla på ....

Edit: Plockade ihop det absolut billigaste man kan kalla speldator, med Windows, som går att köpa på Webhallen ...
 
  • Skärmbild av en online-varukorg från Webhallen med komponenter för en budgetvänlig speldator och en notering om en kampanj för datorbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Oliver Cederholm och 1 till
  • Laddar…
Hur viktigt är det för en 10-åring att det är bling och sånt? Väldigt. ;)
Paketet jag satte ihop på skoj med mest bling hamnade på 11K men det var färgtema rött och svart, RGB på alla fläktarna inklusive på vattenkylaren, en snabb 500 Gb m.2, en 2 Tb lagringsdisk, win 10 och 750w nätagg.
I alla fall.
Ta en funderare på om det är viktigt med fönster på chassit. Ett fönster gör att bygget blir en hel del dyrare i och med att det förutom att fungera även skall se bra ut när man tittar in i fönstret.
Dessutom kolla in på exempelvis www.sweclockers.com som har rätt bra koll på sina grejer och har ett köp & sälj forum.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Räcker verkligen 8 GB internminne? Jag kör med 8 GB på en microdator som agerar klient och då enbart Windows 10 64 bit och Remote Desktop igång och bara det tar ju 6-7 GB. Nog bör man åtminstone dubbla internminnet även om det säkert går att spela på bara 8? Det gör mina killar ibland, men det laggar en del vilket jag till viss del skyller på bristen på internminne.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
BirgitS
-RB- -RB- skrev:
Jag kör med 8 GB på en microdator som agerar klient och då enbart Windows 10 64 bit och Remote Desktop igång och bara det tar ju 6-7 GB.
Windows är väldigt bra på att fylla nästan allt tillgängligt RAM med cachat innehåll men startar man något nytt så slängs ju allt onödigt bort.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Räcker verkligen 8 GB internminne? Jag kör med 8 GB på en microdator som agerar klient och då enbart Windows 10 64 bit och Remote Desktop igång och bara det tar ju 6-7 GB. Nog bör man åtminstone dubbla internminnet även om det säkert går att spela på bara 8? Det gör mina killar ibland, men det laggar en del vilket jag till viss del skyller på bristen på internminne.
Det räcker för att spela Fortnite, men det är klart, mer är alltid bättre .. Dock är priserna på ramminne ganska höga och det talas om sjunkade priser, så rekommendationen är nog att köpa 8 nu, och se till så man har möjlighet att fylla på med 8 till senare (dvs. inte köpa 2x4gb om man bara har två ram-slots, vilket det ofta är på mindre/billigare moderkort)

Att du använder 6-7 gb på Win och remote desktop beror nog mer på att Windows fyller upp ramminnet med allmänt "bra att ha" när det har möjlighet, än att det faktiskt behövs ..

EDIT: Jag har kört Fortnite på en Intel e5200 (två kärnor i 2,8 ghz), med 4 gb DDR2 och ett nvidia GT210 grafikkort .. dvs runt 15 år gammal hårdvara .. det fungerade, men inte så mycket mer ...
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Mina tips:
- Betala inte för Windows, ladda ner här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 (du behöver inte aktivera, går att använda precis som vanligt utan aktivering, och evt välja att betala senare (finns licenser för ett par hundra)). Du laddar ner till en USB-sticka som du bootar från.
- För guds skull, sätt in en ssd, inte hdd. Ta 500 GB SSD, priset har rasat den senaste tiden, kostar nu från ca 700 kr. Kommer räcka ett bra tag. Kör på 2.5" formatet, det är lite snabbare med NVMe men inte lika prisvärt.
- Processor och moderkort: AMD Ryzen 5 2600 och ett ASRock B450M Pro4 är fortfarande en svårtslagen prisvärd kombo. "X"-varianterna av Ryzen är inte prisvärda.
- 8GB räcker för din budget
- Coolt och billigt chassi med mycket fönster: Cooler Master MasterBox Lite 3.1. Sätt en RGB-fläkt i fronten, och evt en RBG-slinga upptill så ser det läckert ut. Moderkortet ovan kan styra båda två.
- Grafikkort: Ett 1060 6GB är 50% bättre än 1050Ti, reas ibland för drygt 2000 kr. Om VR blir aktuellt i framtiden är ni bättre rustade.
- Tangentbord: Undvik Razer, dyra och ofta dålig kvalitet. Köp ett RBG-tangentbord från t.ex. Corsair. Eller vänta och ge det i present senare :)
- Om du gör klart listan på vad du vill ha (och var det finns billigast) och tar med dig den till t.ex. Webhallen eller Inet, så kan de oftast matcha konkurrenternas priser så att du inte betalar överpris. Så kan de också montera datorn till dig.

Får denna konfiguration till 7200 kr just nu på prisjakt (utan tangentbord):
Skärmdump av datorkomponenter och priser för att bygga en prisvärd dator.
 
BirgitS
S sulfobus skrev:
du behöver inte aktivera, går att använda precis som vanligt utan aktivering
Fast en 10-åring som tycker det är viktigt hur det ser ut vill väl kunna konfigurera bakgrunden och annat liknande som är avstängt i en oaktiverad Windows 10.
 
BirgitS
Sen ska väl sägas att barn kan ändra sina prioriteringar när det gäller bling om de måste betala för en del av det själva.
 
Många bra tips! Ska kolla Webhallen, han har 40” skärm och tangentbord..verkar vara grafikkortet som är ”de hele”

Ja ”lådan” känns lite viktig, och är väl ingen jättepeng, ”pappa betalar” gäller..;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.