Grabben är 10år och spelar idag Fortnite på Xbox 1, vill ha en speldator, som ska vara Okej, men inte kosta så mycket, tittat på några paketlösningar inkl Windows 4gb grafikkort, för 7500:-.

Bär det sig att sätta ihop en dator av lösa delar? Är ingen som kan sådant dock.

Tack för input..

/A
 
Ja det blir billigare att bygga sin egen dator och du får den såsom du vill ha den.
Vilka delar har du tänkt?
 
Rickard.
Oj börjar vara ett par år sedan man var upptaderat på detta ämne men om desamma gäller idag som då (vilket är rätt troligt) så är det prisvärdast att bygga själv. Fixar/vill man inte det kan man betala andra att bygga av lösa delar (inet, komplett etc.)

Problemet med många färdigbyggda datorer i butik är att dom är oproportionerligt byggda för att låta flashiga men sen inte prestera.

Vilka delar har jag ingen aning om men sweclockers är ett bra forum där du bör kunna hitta massor med lilnande funderingar och bra svar.
 
Eller så köper du en begagnad för 2-3000 kr.
Ska inte kosta mer för att spela Fortnite.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Är inte så lätt, är man 10år så är det lika viktigt att det ser lika bra ut som det presterar, ska vara chassi med Led mm, finns hyffsade paket för runt 7500:-, har dålig/ingen koll själv..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är inte så lätt, är man 10år så är det lika viktigt att det ser lika bra ut som det presterar, ska vara chassi med Led mm, finns hyffsade paket för runt 7500:-, har dålig/ingen koll själv..
Länka.
 
Min 10-åring köpte en bra Fortnite kapabel dator på blocket för strax under 3000:-. Finns lite hemmabyggare som bygger ihop begagnade och rimligt prissatta paket runt om i landet.
 
Vi byggde en speldator till sonen på inet.se, otroligt lätt sida att bygga på även om man är novis som vi är.
 
Har själv byggt dator men med en dyrare budget.

Corsair Carbide 400c.
Corsair Strafe rgb mx silent.
Steelseries Rival 600.
Steelseries Arctis 5.
Asus VG278Q 27" 144hz.
AMD Ryzen 7.
Asus Rog Strix B450-F.
HyperX Fury DDR4 16GB.
Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced.
Corsair H110i GTX.
Corsair CX750m.
WD SSD 120Gb.
Kingston SSD 240GB.
Corsair rgb.
 
Är Fortnite det tyngsta som körs så är rekommendationerna dessa enligt internet:
Cpu; i5 2,8Ghz
8 GB RAM
windows 7/8/10 64-bit
Grafikkort; HD 7870 / GTX 660 och 2GB grafikminne.

Det klarar min närmare tio år gamla dator...
Så begagnat är inget problem för det spelet.
Det blir lite värre när det skall inhandlas värstinggrejer som processor för 12K och grafikkort för 20K.
Fast då behöver man skärm för 8K och så är karusellen igång.
Är det inte roligare att spendera pengar i snickeriet då? ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är 7500 gränsen för datorn, eller ett helt paket?

Behöver man skärm etc så skulle jag säga att inrego är det mest prisvärda man kan få tag på ..
[länk]
Han har 40” skärm och tangentbord, denna kollade jag/vi på.

https://www.tradera.com/item/338897949
 
Lill72 Lill72 skrev:
Vi byggde en speldator till sonen på inet.se, otroligt lätt sida att bygga på även om man är novis som vi är.
Ska kolla..(y)
 
Vad i den datorn på tradera är det som lockar? Utseendet? Resten är inget spännande alls tyvärr.
 
För pengen är det ganska rätt, sen vill han ha lite roligare chassi..men först tittade vi på en för 5.5’, men då med grafikkortet inbyggt i moderbordet

Vad har du annars för förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.