Trästolpe rundas av på en svarv i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpe som svarvas på en träbearbetningsmaskin i en välutrustad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundat till stolparna till trappräcket, första gången som svarven känts lite liten.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Utvecklar svaret lite. Vi har oscillerande kantputs, stående vertikal bandputs, långbandsputs, oscillerande cylinderputs, stående vertikal smalbandputs med profiler (ej i bruk än) samt en oscillerande underputs med matning (inte heller i bruk än). vi hade tidigare tallriksputsar men de har fått respass efter att vi köpte den stående vertikala bandputsen som gör samma sak fast bättre.

Du har helt rätt i att all putsning riskerar att fördärva en vinkel och ta mer i kanterna än på mitten. Risken är dock mindre i tex en kantputs med bra anhåll än om kör för hand eller med handhållen putsmaskin. Men i situationer där det inte får hända (tex om man skal limma ihop en limfog) så putsar jag aldrig en hyvlad yta. Men för ytor som ska vara synliga men inte matcha ihop exakt mot en annan yta (tex alla de synliga ytorna på tröskeln ovan) så är en bra puts utmärkt för att ta bort kutterslag efter hyveln. Kantputsen är väldigt mångsidig, klarar både konkavt och konvext och efteråt krävs väldigt lite efterbearbetning för hand. Däremot drar den ämnet i sidled och om jag i lugn och ro vill komma fram till en linje med max precision så föredrar jag den stående vertikala bandputsen. Långbandsputsen för stora ytor, cylinderputsen för konkava + konstiga buktformade ytor (med uppblåsbar luftbälg m slippapper på). Underputsen kommer att användas för puts av massivträ efter hyvling, motsvarande bredbandsputs eller valsputs. Den bör kunna slipa väldigt bra, utan att ändra vinklar eller ta väldigt mycket mer på kanterna.
Börjar nu så sakta förstå vad ett excellent proffs tänker och hanterar jämfört med en annan självlärd garageamatör försöker sig på i en helt annan värld. Jag fullt ut älskar ta del av all denna kunskap som odelat finns här på BH oaktat jag inte har all kunskap att ta till mig all information men jag gör mitt bästa
Tack!
/T
 
  • Gilla
-druvan och 1 till
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Börjar nu så sakta förstå vad ett excellent proffs tänker och hanterar jämfört med en annan självlärd garageamatör försöker sig på i en helt annan värld. Jag fullt ut älskar ta del av all denna kunskap som odelat finns här på BH oaktat jag inte har all kunskap att ta till mig all information men jag gör mitt bästa
Tack!
/T
Haha, excellent proffs vet jag inte riktigt. Mer fått möjlighet att hobbysnickra (som jag alltid har gjort) varje dag:) Jag är för övrigt också självlärd (byggahuslärd? ;) )
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha, excellent proffs vet jag inte riktigt. Mer fått möjlighet att hobbysnickra (som jag alltid har gjort) varje dag:) Jag är för övrigt också självlärd (byggahuslärd? ;) )
Heter inte ditt snickeri Sliparebacken? :thinking::)
 
  • Gilla
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
För att passa in i temat med slipmaskiner så är mitt senaste fynd en festool bs 75...
Nästan synd att beklaga sig över att längdanslaget saknas. ;)
 
Ett försök till att spara lite material i mallframställningen - delningsbara mallar. Gjorde bara en delning i fusion och fräste ut, rätt så perfekt passform. Bra det då det här handtaget troligtvis inte passar mindre händer så bra (det är inte massproduktion av pingisracket på gång)... ;)

Trämallar på en bänk som används för att framställa ett handtag, med perfekt passform och precision i utfräsningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delningsbar trämall för handtag på pingisracket, fräst till perfekt passform, ligger på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
(det är inte massproduktion av pingisracket på gång)... ;)

[bild] [bild]
Strandtennis?
 
nanowire nanowire skrev:
Strandtennis?
Med tanke på att det ser ut som typ 25mm massiv ek får man hoppas det är till något annat:D...tex rund skärbräda med handtag och upphängningsögla.
 
Ola C Ola C skrev:
Med tanke på att det ser ut som typ 25mm massiv ek får man hoppas det är till något annat:D...tex rund skärbräda med handtag och upphängningsögla.
Du har rätt, eken skulle slå sig av fukten :D
 
  • Haha
  • Älska
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Med tanke på att det ser ut som typ 25mm massiv ek får man hoppas det är till något annat:D...tex rund skärbräda med handtag och upphängningsögla.
Precis rätt, vet inte hur praktiska de blir men det är ett bra projekt för lite spill som legat ivägen ett bra tag. ;)
 
Knåpat ihop en radiefräsmall, då jag har ett större antal paneler i båten som ska ha ytterradier.
Hoppas den funkar.
Hemgjord svart radiefräsmall i plast på träyta för att forma ytterradier på paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Har en lådhurts med 8st 10cm lådor och tänkte ta bort hälften för att få större lådor.
Innebär ju att jag behöver nya fronter, och det blir ett bra tillfälle att göra egna!

Här är första försöket att kopiera över hålen, blev kanon!

Träfront som kopierats för lådhurts monterad på spånskiva och verkstadsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen lådhurts med ett nytt kopierat frontstycke av trä bredvid, verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit lådhurts med fyra lådor och en högskåpsstomme, nya lådfronter under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså inte i högskåpet de ska vara sen.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Bara lack kvar då, kan nog dröja lite. Får nog bli varmare ute innan.
Ommålad kökslåda med lackerade vita ytor, med en ommålad brun skiva som ännu inte är lackerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren
Blev ytan bra? Jag fräste en liknande profil tidigare på en täcksida av MDF, fick slipa ganska mycket för att få till ytan.
Läste då något om att "impregnera" kanten med en lim-vatten-blandning innan fräsning, kanske kan man grovfräsa först och pensla innan man fräser det sista.
 
Nja, alltså jag har inte gjort mera än att fräsa, så ytan är lite grov, men tänker att det bara är att slipa med väldigt fint papper och sedan lacka och mellan slipa.
Men jag tänkte fråga alla experter när det väl är dags. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.