Det får man ju inte heller? Bara för att växternas rötter växer i det betyder ju inte att det hamnar i resten av växterna. Har du inte läst igenom hela tråden? Rockwool används som medium i nästan all kommersiell växthusodling idag.

Det är 95% sannolikhet att tomaterna du köper har växt i rockwool.
 
Saknar denna tråden. Har precis tänkt börja med hydroponisk odling och är lite nyfiken hur det går för er som är seniora i gemet :)
 
Jag har ju inte gjort så mycket nya byggen här hemma, mina Aliexpress-pumpar havererade för några månader sen så jag fick lov att stänga ner några av systemen här hemma.

Beställde 10 nya pumpar (så jag har några i reserv) och håller på att starta upp igen.

Mitt största problem just nu är att skola upp fröerna, antagligen på grund av att de börjar bli gamla, men jag har börjat ta flera fröer åt gången för att vara säker på att få några som gror.

Jag lägger inte alls lika mycket tid på att kolla pH och EC längre, kollar när jag blandar nytt och sen försöker jag mäta ett par gånger i månaden. Växterna verkar anpassa sig rätt bra om det bara förändras långsamt.
 
L-Bror
Frugan gillar jordgubbar så ett Hydroponik Jordgubbstorn fick det bli.
Fungerar både ute (sommar) och inne (vinter)
Hydroponiktorn för jordgubbar utomhus på en altan omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt hydroponiskt jordgubbstorn på en träaltan med ett rött staket och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Kan du berätta lite mer? Vad är det för typ av system? Dubbla slangar så det är knappast ebb/flod?

Hur ska gubbarna planteras? Som jag har gjort i mina lådor eller?
 
L-Bror
N Nerre skrev:
Kan du berätta lite mer?
Stora lådan längst ner för vatten + pump.
Sett bakifrån pumpas vatten upp via högra röret och rinner tillbaka i vänstra.
Man kan reglera flödet med hjälp av ventiler

vilket gör att jag kan köra ebb/flod, nft eller bara enkelt se till att det finns 2 cm vatten hela tiden.
Gubbarna sitter i nätkorgar med lekakulor som jag borrat hål för i locken.
Tyvärr så fick dom algproblem i väntan på att tornet skulle hinna klart så dom verkar ha svår att ta till sig näringen.
Vi får se hur dom klarar sig.

Pump och lyse styrs trådlöst via ett Nexa/RFXcom/Domoticz system.
 
Jag tror jag har tagit upp frågan förut, men tror inte jag har hittat nån lösning ännu.

För att göra rent hydroponiska system så har jag sett att det är vanligt att man använder väteperoxid.

Det finns vattenreningstabletter som vad jag förstått alstrar väteperoxid när man löser upp dem i vatten, Biotab Clean Water heter en sort som finns på t.ex Jula och Clas O. De finns i två styrkor, en för desinficering av vatten och en för rengöring av vattentankar. Jag vill minnas att priset per tablett är ungefär samma för bägge varianterna, så det verkar mest ekonomiskt att använda den starkare sorten. (Kollar jag på Jula så verkar dock en 50-pack av den starka sorten kosta som en 100-pack av den svagare.)

MEN, jag har ingen aning om hur jag ska dosera. Bruksanvisningen handlar bara om vattendesinficering eller tankrengöring, men det framgår inte vilken koncentration av väteperoxid det motsvarar. Jag försökte att läsa på vad det är för innehåll men jag är inte tillräckligt bra på kemi för att lista ut hur jag får "lagom" koncentration.

Det är natriumperkarbonat som är den aktiva ingrediensen i alla fall.

Enligt wikipedia är reaktionen
2 Na2CO3·3 H2O2 → 2 Na2CO3 + 3 H2O2

Men sen är jag inte riktigt med där, om jag förstår det där rätt så blir 1 mol natriumperkarbonat 2 mol väteperoxid. med molmassa på 157 g/mol för perkarbonatet och 34 g/mol för väteperoxiden skulle det innebära att 46 gram natriumperkarbonat i en liter vatten ger 3% väteperoxid...?

Är det nån som är bättre än jag på kemi som kan säga om detta verkar rätt?

För att göra rent hydro så verkar de rekommendera 2-3 ml 35% väteperoxid per gallon. En gallon är ungefär 3,8 liter, d.v.s. 3800 ml. 0,35*3/3800 verkar bli 2,76 promille (eller 276 ppm). Kan det stämma?

Då skulle det behövas lite drygt 4 gram natriumperkarbonat för att ge den koncentrationen?
 
N Nerre skrev:
Det är natriumperkarbonat som är den aktiva ingrediensen i alla fall.

Enligt wikipedia är reaktionen
2 Na2CO3·3 H2O2 → 2 Na2CO3 + 3 H2O2

Men sen är jag inte riktigt med där, om jag förstår det där rätt så blir 1 mol natriumperkarbonat 2 mol väteperoxid. med molmassa på 157 g/mol för perkarbonatet och 34 g/mol för väteperoxiden skulle det innebära att 46 gram natriumperkarbonat i en liter vatten ger 3% väteperoxid...?

Är det nån som är bättre än jag på kemi som kan säga om detta verkar rätt?

För att göra rent hydro så verkar de rekommendera 2-3 ml 35% väteperoxid per gallon. En gallon är ungefär 3,8 liter, d.v.s. 3800 ml. 0,35*3/3800 verkar bli 2,76 promille (eller 276 ppm). Kan det stämma?

Då skulle det behövas lite drygt 4 gram natriumperkarbonat för att ge den koncentrationen?
Fick du till uträkningen? Hur många tabletter behövs för att få 2-3 ml 35% väteperoxid per gallon?
 
Nej, tyvärr, jag kom aldrig så långt.
 
Ok, synd :( Men tack för svar! :)
 
Hej! Har läst igenom hela tråden, tack!

Får man lov att fråga vad du har fortsatt med och vad som inte var värt besväret?
 
Kryddorna i fönstret är kvar, cocktailtomater har jag i skåpet (rätt sparsam skörd dock då det bara är en planta).

Jag hade en chiliplanta som var jättebra, men den dog av nån anledning. Hade en annan chiliplanta som jag fått och det lyckades jag aldrig få frukt på (den blommade extremt lite och med jämna mellanrum verkade den få höst och tappade nästan alla blad).

Olika sorters sallat kan nog vara bra, dock har alla frön jag hittat hittills varit sorter med väldigt pepprig smak (köpte IKEAs frön och alla tre sorterna var väldigt starka i smaken). Har tänkt testa med vanlig simpel plocksallat men det har inte blivit av. Jag har ju rätt lite utrymme har jag insett.
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
A
Väldigt intressant tråd!
Jag odlar krukväxter i vattenkultur med lecakulor. Detta är krukväxter som man inte ska vattna så mycket (ifall man har dem i jord). Så jag kör ett helt manuellt system där jag fyller på ett vattenmagasin i en ytterkruka och när det är tomt så fyller jag på.
Som näringslösning använder jag Blomstra. Dessa växter vill ha det åt det surare hållet på en ph-skala, men jag har ännu inte följt upp ph med en mätare.
Men de är mycket törstigare i leca än i jord.

Nu håller jag på att fundera över sommaren då växterna kommer att stå utomhus och förmodligen behöver vattnas ganska ofta i värmen och i tillväxtfas. Planen är jag ska kunna ordna med bevattning så att jag kan resa bort, så jag funderar på något system med vattenbehållare (vågar inte köra med fullt tryck vattenutkastaren om jag inte är hemma). Då behöver jag en pump för att få ut vattnet. Men är det smartast att ha flera pumpar och vattenmagasin och hur kraftfulla pumpar behövs egentligen? Det är 200 plantor som jag tänkte droppbevattna.
 
N Nerre skrev:
Det får man ju inte heller? Bara för att växternas rötter växer i det betyder ju inte att det hamnar i resten av växterna. Har du inte läst igenom hela tråden? Rockwool används som medium i nästan all kommersiell växthusodling idag.

Det är 95% sannolikhet att tomaterna du köper har växt i rockwool.
Det är ju bara mineraler.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Samtidigt besitter cannabisodlarna otroligt värdefull erfarenhet i ämnet. Skulle själv köpa lite kloningsvätska (Clonex) och inser efter en stund att hela butiken är avsedd för just cannabisodling...eller "perennodling" som det heter. :D

Rockwool är ju också användbart som odlingsmedium. GroDan (äger 25% av Rockwool®) har många produkter för jordfri odling. Brukar själv sätta fröer i deras 4cm-kuber och sedan plantera om i jord.
[länk]
Ny på detta...
Försöker anpassa till mina behov..

Går det inte att fortsätta att ha växten i rockwool?
Eller uppstår nån konsekvens...?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.