S spacemoose skrev:
Jo. Du uppfattade precis rätt. Vill gärna ha ihop med med spc larmet för att styra behörigheter men de elektroniska lås jag hittar till spc är snordyra så tänkte det kanske fanns en plug n play variant med allt inbyggt så som yale doorman. Annars måste man ju ha slutbleck, kortläsare etc etc separat.
Ja precis, det enklaste jag kan tänka mig är att du sätter ett elslutbleck eller så kan du ju alltid sätta karmöverföring till dörren och sedan en list på dörren och borra in ett litet hål och sätt ett el 580 lås till exempel sedan en fin läsare på det.
 
T Tkosj skrev:
Ja precis, det enklaste jag kan tänka mig är att du sätter ett elslutbleck eller så kan du ju alltid sätta karmöverföring till dörren och sedan en list på dörren och borra in ett litet hål och sätt ett el 580 lås till exempel sedan en fin läsare på det.
Ellås ca 5000 kr + knappsats VR50M-MF ca 4000 kr + A210 3000 kr. = 12000 kr per dörrmiljö. Är det rätt? :)
Jag har 4 ytterdörrar så det springer iväg snabbt.
Jämfört med ett yale doorman så är det både ett större ingrepp men också betydligt dyrare. Fördelen är så klart att man kan hantera behörigheten direkt i spc samt ha loggen samlad på ett ställe.
 
S spacemoose skrev:
Jo. Du uppfattade precis rätt. Vill gärna ha ihop med med spc larmet för att styra behörigheter men de elektroniska lås jag hittar till spc är snordyra så tänkte det kanske fanns en plug n play variant med allt inbyggt så som yale doorman. Annars måste man ju ha slutbleck, kortläsare etc etc separat.
 
  • Gilla
Tkosj
  • Laddar…
gol gol skrev:
[media]
Har köpt din gateway av dig men inte installerat ännu. :)
Vad har du använt för att prata med bryggan? Yale doorman har väll ingen z wave ännu?
Antar att man endast kan larma på och av. Inte styra behörigheter?
 
Vill vara tydlig med att det inte är min lösning och inte heller en lösning jag rekommenderar eftersom den använder "fulintegration" med Yale. Tyckte det dock var lite kul att visa på möjligheten. Med detta sagt... Det är en Homey som länkar ihop SPC (via SPC Bridge) med Yale doorman.
 
gol gol skrev:
Vill vara tydlig med att det inte är min lösning och inte heller en lösning jag rekommenderar eftersom den använder "fulintegration" med Yale. Tyckte det dock var lite kul att visa på möjligheten. Med detta sagt... Det är en Homey som länkar ihop SPC (via SPC Bridge) med Yale doorman.
Ingen fara, men det var ett intressant upplägg. :) Ursäkta min okunnighet kring Yale, men finns det något sätt att centralt hantera behörigheterna om man har flera sådana lås? Eller måste man para en ny bricka / skapa upp kod med samtliga lås man har?

Såg att det numera även finns en Yale smart living hub som är något embryo på ett enklare hemlarm. Går denna att integrera mot? Såg att någon hade byggt script för att larma av och larma på via Yale smart living hub. Då borde man även kunna trigga saker den vägen. Eller är Homey en enklare väg att gå?
Det jag helst vill kunna göra är hantera behörigheter centralt, öppna upp på distans, larma av/på när man låser upp/låser. Ytterligaren en funktion jag tänker mig är att kunna låsa alla lås till huset automatiskt när spc larmet larmar på allt eller nattläget, så man slipper gå runt och känna på alla dörrar.
 
Men om man kör med ett Yale lås. Vilka statusar kan man få ut. man vill ju inte gärna att larmet går på när man låser dörren om man inte är den sista som lämnar huset.

Idag kör jag med mikrobrytare i tillhållar låset. Det låser bara den som sist lämnar huset och då larmar det på.

Problemet är att jag ska byta dörr till våren.
Men karmöverföring och extralås går på ca 9 000kr extra. Blir ju billigare om jag installerar själv, men vet inte om jag är så sugen på att installera det själv i en dörr för 23 000kr =)

Yale låset är ju billigare att få installerat.
 
É
Måste säga jag vart imponerad Verisure som hade en Apple watch-app för larmet. Någon som vet hur planerna för SPC connect ser ut. Är de sega och ett par år efter med det ”senaste”? De var väl inte så snabba med vanlig telefonapp och notiser om jag minns rätt på gamla inlägg.
 
É ÉlPontus skrev:
Måste säga jag vart imponerad Verisure som hade en Apple watch-app för larmet. Någon som vet hur planerna för SPC connect ser ut. Är de sega och ett par år efter med det ”senaste”? De var väl inte så snabba med vanlig telefonapp och notiser om jag minns rätt på gamla inlägg.
Jobbar med tredjeparts-integration av SPC. Intressant att veta vilka funktioner du saknar i nuvarande SPC-system?
 
É ÉlPontus skrev:
Måste säga jag vart imponerad Verisure som hade en Apple watch-app för larmet. Någon som vet hur planerna för SPC connect ser ut. Är de sega och ett par år efter med det ”senaste”? De var väl inte så snabba med vanlig telefonapp och notiser om jag minns rätt på gamla inlägg.
Håller med dig och gillar oxå vissa saker med Verisure. Tycker de lyckats bra med stora delar av gränssnittet och då tänker jag främst på användarvänligheten. Mina föräldrar har det och de är relativt otekniska men klara ändå bra att göra ändringar i systemet. Kan väl oxå känna att SPC inte släpper så mycket nyheter. Å andra sidan är det viktigt att systemet är stabilt och att nya funktioner är testade. Skulle vara kul att veta lite mer om vart SPC är på väg.
 
É
gol gol skrev:
Jobbar med tredjeparts-integration av SPC. Intressant att veta vilka funktioner du saknar i nuvarande SPC-system?
Gällande appar så kommer jag bara på apple watch-stöd (och android) samt touch id på telefonen. Sen bättre stöd för kameror istället för endast lågupplöst & http, men det har väl mer med larmcentralen än appen att göra.
Men du kanske menar SPC mer generellt? Det kan jag inte säga så mycket om än för jag vet inte allt man kan göra än. T.ex. vill jag kunna skicka kommandon på nätverket (vet ej format än) för att styra saker när jag larmar på/av. Har inte tagit reda på om det går än.
 
É ÉlPontus skrev:
Gällande appar så kommer jag bara på apple watch-stöd (och android) samt touch id på telefonen. Sen bättre stöd för kameror istället för endast lågupplöst & http, men det har väl mer med larmcentralen än appen att göra.
Men du kanske menar SPC mer generellt? Det kan jag inte säga så mycket om än för jag vet inte allt man kan göra än. T.ex. vill jag kunna skicka kommandon på nätverket (vet ej format än) för att styra saker när jag larmar på/av. Har inte tagit reda på om det går än.
För SPC finns lösningar för integration med allt från Raspberry PI, Homey, KNX och Control4. Med denna typ av integration kan du använda larmets på/avlarmingshändelser och även status från larmets sensorer för att t.ex styra belysning. Går även att larma på/av via dessa lösningar. Vanderbilt stöttar detta fullt ut via oss tredjepartsintegratörer som får full tillgång till Vanderbilts protokollspecar. Jämför detta med Verisure som hatar all typ av integration med andra system. De lösningar du hittar för integration med Verisure är "fullösningar" där de som använder dessa hotas med bannlysning av Verisure.
 
Redigerat:
  • Gilla
vallevall
  • Laddar…
Hej!
Kanske nån kan hjälpa mig, jag har haft mitt spc 4320 snurrandes i 1,5 år nu utan problem. Men igår fick jag modemfel. Jag kör telia kontantkort så det kanske är nåt knas med det. Ska åka och kolla det med telia. Hur som helst kan jag inte logga in på centralen via web gränsnittet. Då jag körde igång anläggningen tidigare så gjorde jag allt via webben så det har ju fungerat. Har nån nått tips på vad som kan vara fel?
Jag har lyft på locket och ser att dioderna för ethernet reagerar då jag drar ut nätverkskabeln så nått händer då iaf.
Tacksam för svar
/Micke
 
Hej hej! Läste det här med integration av lås. Jag kör med Idlock 150 kopplat till homey via zwave. Homey pratar därefter med SPC genom @gol:s spc brygga.
Jag har gjort en liten modifikation på idlock appen för homey så att den läser av om jag aktiverar bortaläget på låset. (Detta görs genom att man låser och sedan anger sin kod).
Aktiveras bortaläget så finns det en "flow" som triggar att aktivera larmet. Likadant så har jag en "flow" som avaktiverar larmet när man låser upp.
Fungerar riktigt bra och man slipper fulhack mot verisure som i yale fallet.

Min fork med ändringar för att registrera bortaläget i homey finns här https://github.com/nanab/no.IDLock.
 
  • Gilla
Inagröbo och 1 till
  • Laddar…
N nanab skrev:
Hej hej! Läste det här med integration av lås. Jag kör med Idlock 150 kopplat till homey via zwave. Homey pratar därefter med SPC genom @gol:s spc brygga.
Jag har gjort en liten modifikation på idlock appen för homey så att den läser av om jag aktiverar bortaläget på låset. (Detta görs genom att man låser och sedan anger sin kod).
Aktiveras bortaläget så finns det en "flow" som triggar att aktivera larmet. Likadant så har jag en "flow" som avaktiverar larmet när man låser upp.
Fungerar riktigt bra och man slipper fulhack mot verisure som i yale fallet.

Min fork med ändringar för att registrera bortaläget i homey finns här [länk].
Hej! Mycket intressant. Tack för att du delar med dig.
Hur upplever du i övrigt ID Lock (jämfört med Yale doorman)? Känns det gediget?
Vad kan du mer göra via zwave på låset? Kan du tex få ut vilken tag som används när det låses upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.