På lokala Coop har dom gått över till nya digitala skyltar som visar kg-priset i miniatyr. Det går helt enkelt inte att se vad priset (per kg/liter) är utan att luta sig in i kyl/frys, pris/st är däremot helt exemplariskt.
Vet inte om fler stör sig men jag bojkottar den butiken trots att den egentligen ligger bäst till för mig.
 
Största problemet tycker inte jag är hur jämförpriset visas, utan att det påfallande ofta är fel. Skyltar/etiketter görs väl i nåt datorprogram, så det är konstigt att det blir fel så ofta?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Största problemet tycker inte jag är hur jämförpriset visas, utan att det påfallande ofta är fel. Skyltar/etiketter görs väl i nåt datorprogram, så det är konstigt att det blir fel så ofta?
Kan hålla med om att det ofta är fel enhet men upplever inte att själva priset är fel speciellt ofta. I denna butik kan dom vara hur fel dom helst..., det går ändå inte att se
 
Jag har märkt en annan trend ibland i Finland. Dvs företagen vet nu att det är allmänt uppfattat att man ska köpa större förpackningar för då blir det lägre kg pris.... Men då jag köpte surskorpor t.ex. så jämförde jag kg priset och den större förpackningen var dyrare per kg. They have adapted, som borgerna.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Brämhults jos 1.3
Undrar hur många % mer miljöbelastning det ör att det blir mer tomrum i lasten borde bli mer än dom höjer priset på detta väldigt fula sätt
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har märkt en annan trend ibland i Finland. Dvs företagen vet nu att det är allmänt uppfattat att man ska köpa större förpackningar för då blir det lägre kg pris.... Men då jag köpte surskorpor t.ex. så jämförde jag kg priset och den större förpackningen var dyrare per kg. They have adapted, som borgerna.
Helt klart värt att jämföra här hemma i Sverige också. Blir ofta så här med. På ICA där jag oftast handlar så känns det som mer regel än undantag att den stora förpackningen som man tror och hoppas ska bli billigare är lika eller rentav dyrare (per styck, kg eller volym). Samma gäller ju givetvis på rabatterbjudanden. Det är ju såklart på produkten med störst marginal så att man kanska hamnar på samma pris som en annan förpackningsstorlek.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
Eco kaffe är alltid mindre för kunna ha samma pris som vanligt kaffe.
Nope.. 2013 minskade storleken från 500g till 450g på Löfbergs Lilas EKO kaffe. Jag hade båda storlekarna hemma samtidigt. Det var exakt samma förpackning frånsett att man kapat 2 cm högst upp.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R Riggen skrev:
Helt klart värt att jämföra här hemma i Sverige också. Blir ofta så här med. På ICA där jag oftast handlar så känns det som mer regel än undantag att den stora förpackningen som man tror och hoppas ska bli billigare är lika eller rentav dyrare (per styck, kg eller volym). Samma gäller ju givetvis på rabatterbjudanden. Det är ju såklart på produkten med störst marginal så att man kanska hamnar på samma pris som en annan förpackningsstorlek.
Det är klart den blir dyrare per styck, den är ju större.
 
harry73
Zoega minskade förpackningen för några år sen. Var 500 blev 450.
De var väldigt tydligt med att de minskade storleken, och att det inte var en dold prisökning, så de hade kvar samma kg-pris.
Nu tror jag att de senare höjde priset i alla fall.

Själv var jag glad för den mindre förpackningen eftersom det alltid var svårt att tömma förpackningen i min kaffeburk (lyckades bara om jag samtidigt bryggde en stor kanna kaffe) men med den nya förpackningen blev det mycket bättre.

Sedan är kaffepriset lite svårare eftersom råvarupriset fluktuerar så mycket, och ett lågt pris betyder oftast att kaffebönderna eller arbetarna får ännu mindre betalt.
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
hsd
Ägg är listigt, jämförpriset kan vara per styck för den ena förpackningen och någon decimeter bort är det per kg för en annan förpackning :thinking:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
För något år sedan så sålde Willys Wasa Husman.
Då var det billigare att köpa små paket(260g) än att köpa ett storpack (1,5 el 2kg)
 
Jonas_123 Jonas_123 skrev:
Förpacknings storlek spelar helt klart en roll när det gäller kilopriset.
5 g oregano på glasburk 4700 kr/kg på den lokala ICA-butiken!
[bild]

En plastburk med 28 g 1270 kr/kg
[länk]

En Tetra med 65 gram 306 kr/kg
[länk]

En plasthink med 1 kg 270 kr/kg
[länk]

En säck med 4 kg 243 kr/kg
[länk]

[bild]
Det där är så illa att du behöver göra mängdaxeln logaritmisk för att få en vettig graf.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Skylt som erbjuder koriander, timjan och basilika 2 för 35 kr i matbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara slå till
 
  • Gilla
  • Haha
lärjungen och 8 till
  • Laddar…
Jag har retat mig på att grönsaker har gått från kilo pris till styck pris.
Så när jag köpte gurka igår så var det 1 för 15kr och två för 25kr, lite längre bort låg eco gurka för 49kr kilot. Vilket tror ni var billigaste att köpa.:thinking:
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
T twoody skrev:
Jag har retat mig på att grönsaker har gått från kilo pris till styck pris.
Så när jag köpte gurka igår så var det 1 för 15kr och två för 25kr, lite längre bort låg eco gurka för 49kr kilot. Vilket tror ni var billigaste att köpa.:thinking:
Tror det har en del med "självscanning" att göra ... smidigare att slippa vågen .. ;)

(man får väl vara tacksam att det finns alternativ iaf..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.