Snyggt med eltejpen...Ja, där är det ju direkt farligt. Bra exempel på hur man inte ska göra..

Är det ofta i samband med att man kopplar in något med hög last som sånt här upptäcks? Om man kör en led-lampa på 2W på en fulkoppling kan jag tänka mig att det kommer fungera bra med vad som helst i princip (tyvärr). Måste finnas hur mycket som helst som är fulkopplat bakom väggarna i gamla hus.. :seenoevil:
 
F Fluxor skrev:
Uttaget sitter i en kran på ett lastfartyg med kinesisk besättning. Jag kommer stt bestrida ansvar för den trasiga transformstorn, det får räcka så den här gången.
Oavsett spänning och last borde väl dessutom någon säkring skydda transformatorn...?
 
Mikael_L
berisen berisen skrev:
Ni elektriker som är ute och ser en hel del skit, vad är den vanligaste farliga kopplingen ni ser? :)
Tycker det är lite svårt att svara på så där rakt av.
Jag har en känsla att "vanligaste" och "farligaste" är lite av omvänt proportionellt mot varandra.
Bland mycket vanliga och lite småfarliga fel hos hempulare (och en del usla elektriker också förstås) vill jag nog ranka synliga enkelisolerade ledare samt missade eller dåliga dragavlastningar.
Då är det ju inte direkt synlig koppar som är strömförande, men det är nära, dvs det behövs ganska lite extra oflax innan rent strömförande blir åtkomligt.
Det är ju såklart ännu värre när det är lämnat med blottade strömförande delar från början, men det är ju som sagt mer ovanligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tycker det är lite svårt att svara på så där rakt av.
Jag har en känsla att "vanligaste" och "farligaste" är lite av omvänt proportionellt mot varandra.
Bland mycket vanliga och lite småfarliga fel hos hempulare (och en del usla elektriker också förstås) vill jag nog ranka synliga enkelisolerade ledare samt missade eller dåliga dragavlastningar.
Då är det ju inte direkt synlig koppar som är strömförande, men det är nära, dvs det behövs ganska lite extra oflax innan rent strömförande blir åtkomligt.
Det är ju såklart ännu värre när det är lämnat med blottade strömförande delar från början, men det är ju som sagt mer ovanligt.
Va på en omtrådning för några veckor sen, saknades både jord och jfb i badrummet med golvvärme, köket hade uttag som inte var jordade.
Gör cirka en omtrådning i veckan och stöter på något i princip varje gång.
 
  • Elektriskt uttag utan jordning med öppnad dosa och borttaget lock vid kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B Busten skrev:
Va på en omtrådning för några veckor sen, saknades både jord och jfb i badrummet med golvvärme, köket hade uttag som inte var jordade.
Helt otroligt egentligen. Särskilt färgerna gul och brun? Känns stabila!
 
Mikael_L
Ja skyddsjord som saknas, ibland i ganska farliga miljöer till ganska farliga apparater är ju inte heller så ovanligt.

Sen måste jag väl också säga att vad man stöter på beror ju till stor del med vad man jobbar med.

Jag ramlar rätt ofta på vansinnigheter som ventilationskillar gjort, då jag rör mig en del av min arbetstid i de miljöerna. Under senaste arbetsåret har jag nog bara varit max 1/4 av min arbetstid där vanliga privatpersoner kan ha hempulat (dvs normalt sett hemmamiljö), utan mest jobbar jag på ställen där elektriker eller "elektrikerliknande" hantverkare har lämnat skit efter sig, och då ser felen som regel lite annorlunda ut än när kalle-mitt-i-handen-händig har fixat till något med lampsladd och tejp.

Men hempulare lämnar också mycket bra jobb efter sig, det är ju inte alltid så lätt att veta, men ibland får man på ett eller annat sätt reda på det, ibland på en ren fråga typ "Du, skulle du kunna ta en snabb titt på det här jag gjort, så jag får veta om det är något tokigt?", typ så kan det faktiskt låta.
Och det är typ aldrig något fel gjorda från den kategorin hempulare, de är ju måna att det ska bli rätt, så de t.o.m ber mig kolla över det.
 
  • Gilla
berisen och 1 till
  • Laddar…
Hittade detta idag...

En öppen elektrisk anslutning med flera trassliga kablar och en lös jordkabel mot blommigt tapetbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk anslutning med flera kablar inkopplade i en svart anslutningsblock, inkorrekt jordning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man kalla det för dubbeljordat?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Apple68 och 15 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Ni elektriker som är ute och ser en hel del skit, vad är den vanligaste farliga kopplingen ni ser?
En av de farligaste grejerna jag stöter på "regelbundet" är röda tändtrådar som förväxlats med skyddsjord.
Behöver inte vara röd heller; för några år sen var jag på ett ställe där någon bytt ett ojordat lamputtag mot ett jordat vägguttag. Problemet var att det var ett kronuttag, med svart och grön tändtråd o vit nolla.
Gissa vart den gröna satt i det nya vägguttaget!!
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Känns som det är många där ute som är lite på den nivån att man testar att fippla runt lite och sen märker dom ”Öj nu lyser det!”. Hur och varför det lyser är tydligen mindre viktigt. Kontrollmäta, vad är det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
5
berisen berisen skrev:
Känns som det är många där ute som är lite på den nivån att man testar att fippla runt lite och sen märker dom ”Öj nu lyser det!”. Hur och varför det lyser är tydligen mindre viktigt. Kontrollmäta, vad är det?
Har ju en hel del med kunskap att göra och hur villig man är att söka efter den.
 
tommib
Jag tror att problemet är att det finns två typer av hempulare. Den ena typen, som elegant beskrivs av Mikael_L ovan, är den som tar reda på så mycket information som möjligt, försöker göra jobbet med rätt materiel och kontrollerar efter. Den andra typen är de som kommer använda en trådgalge från kemtvätten om bygghandlarna slutar sälja kabel. Gissa vilken av de här grupperna är möjlig att påverka med vad som är lagligt samt propaganda *host* information menar jag från ESV.

Med det sagt så uppvisas både här och på andra ställen helt horribla kopplingar som får vem som helst att skämmas ögonen ur sig.

Vägen till ökad säkerhet är ökad kunskap hos alla, inte att försöka skrika om död, brand och stoppad handel med materiel.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag tror att problemet är att det finns två typer av hempulare. Den ena typen, som elegant beskrivs av Mikael_L ovan, är den som tar reda på så mycket information som möjligt, försöker göra jobbet med rätt materiel och kontrollerar efter. Den andra typen är de som kommer använda en trådgalge från kemtvätten om bygghandlarna slutar sälja kabel. Gissa vilken av de här grupperna är möjlig att påverka med vad som är lagligt samt propaganda *host* information menar jag från ESV.

Med det sagt så uppvisas både här och på andra ställen helt horribla kopplingar som får vem som helst att skämmas ögonen ur sig.

Vägen till ökad säkerhet är ökad kunskap hos alla, inte att försöka skrika om död, brand och stoppad handel med materiel.
Håller med. Samma personer som fuskar med sånt här kör ju garanterat samma upplägg rakt igenom hela livet. Föreställ er hur deras bilar ser ut och fungerar tillexempel.

Att göra en korrekt enklare installation
i hemmet är ju knappast raketforskning men det är kanske en annan diskussion. Intressant och skrämmande att se i den här tråden hur illa folk faktiskt kopplar där ute i landet. Därav min fråga vad som är det vanligaste felet som elektriker behövde fixa.
 
tommib
B Busten skrev:
Va på en omtrådning för några veckor sen, saknades både jord och jfb i badrummet med golvvärme, köket hade uttag som inte var jordade.
Gör cirka en omtrådning i veckan och stöter på något i princip varje gång.
Intressant. Är det då fel av typen du beskriver ovan eller är det mindre fel?
 
Visa elfel inte filosofiska hempulsteorier :p
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Intressant. Är det då fel av typen du beskriver ovan eller är det mindre fel?
Väldigt olika, ofta liknande fel. Gjorde en för några veckor sen då jag stötte på 0,75mm kabel mellan uttag ovan bänk i kök. Det matades med 10a. Har nog inte stött på någon omtrådning sen jag startade som är helt korrekt, generellt är det klen area och tejpade skarvar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.