Bowman
jag har varit sugen länge på detta.
Men vart skall man börja?
Jag tror jag vill ha elvärmd som alltid är på.
Lock (har små barn) och bra isolerad.
Men sen då?
Material? Massagestrålar? Belysning?
Märke? Eldragning, rening, tillbehör placering Osv osv.

Det känns som en djungel.

Är det någon som kan dela med sig om hur ni har tänkt och kommit fram till, som är längre i processen eller kanske färdiga.
 
Vi har, efter många års badande och spabesök
kommit fram till att vi ville ha en lagom stor minipool.
Bubblor, jetstrålar och oljud går helt bort tycker jag, en bubbelpool är som skönast när reningsprogrammet startar.

Vi måttbeställde ett bad i syrafast rostfritt, innermått 200x260cm djup 108 och med en 40x40cm sittbänk runt om.
Storleken styrdes lite av plåtstorlek och att vi ville ha ett riktigt spabadslock, ska få det nästa vecka, hoppas det passar!

Det blev en del jobb, men nu har vi haft igång det i 3v och vi badat minst en gång per dag, har två barn 4 & 9 år.
Vi håller mellan 32-35 grader beroende på väder och aktivitet.
Helt underbart, kan inte tänka mig att vara utan ett bad nu.
Måttbeställd minipool i syrafast rostfritt stål, placerad utomhus med skyddande staket och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minipool av syrafast rostfritt stål inbyggd i träterrass omgiven av grönskande häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
colpe och 4 till
  • Laddar…
Bowman
Ok , där ser man.
Inga bubblor alltså.
Menar du att det är skönt när reningen går igång och det blir tyst?
När du säger det så känner jag faktiskt igen det :)
Vad kostade det dig att måttbeställa en plåttunna då? Var det från en pooltillverkare, eller bara någon som kunde svetsa i hop plåt?
 
Sök på pool här på forumet.
Du hittar " Gräva ner badtunna i plast " en bit ner, det finns många projekt på forumet. Jag har funderat att lägga ut hela bygget här. Jag är supernöjd med min, badar året runt i 40 grader.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Bowman
Den tråden skall jag kolla in Leif.
Tackar!
 
Min första tanke var nog på vattenåtgången. Har ni bevattningsförbud i kommunen lär det inte vara populärt att fylla badtunnor
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Ok , där ser man.
Inga bubblor alltså.
Menar du att det är skönt när reningen går igång och det blir tyst?
När du säger det så känner jag faktiskt igen det :)
Vad kostade det dig att måttbeställa en plåttunna då? Var det från en pooltillverkare, eller bara någon som kunde svetsa i hop plåt?
Jag fick ett "kompispris" av en kille som har tillgång till en industri som tillverkar saker i rostfritt, dock inte spabad i normala fall.
Jag fick ge 35000:- för badet som är i syrafast halvmatt 2.5mm plåt.
Tror att det är lite för billigt egentligen, kan tänka mig att det borde kosta närmre 50", men jag har inte frågat runt.
Har bara satsat på utrustning som med bra kvalite, vi styr värmen med mobilen.
Lock 13000:-
Pump 2400:-
Filter 1500:-
Elvärmare 4300:-

Total kostnad för badet ca 65000:-, tillkommer kostnaden för trädäcket.

Visst kostar det, men det här är precis vad vi önskade oss, och det kommer hålla hela livet om vi vill, alla delar är lätt utbytbara.
Det finns ett par tillverkare av rostfria bad
vedpool och By Lama of sweden.
http://www.bylama.se/rostfria-varmbad-och-badtunnor/rostfritt-varmbadkar-badtunna-2-95x2-2m.html
 
  • Pump- och filtersystem för spabad under uppbyggnad av trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
colpe och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Sök på pool här på forumet.
Du hittar " Gräva ner badtunna i plast " en bit ner, det finns många projekt på forumet. Jag har funderat att lägga ut hela bygget här. Jag är supernöjd med min, badar året runt i 40 grader.
Här är en länk till
https://www.byggahus.se/forum/threads/spabad-utan-bubblor-finesser.294828/

Har du tillgång till fjärrvärme? absolut billigaste uppvärmning.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag fick ett "kompispris" av en kille som har tillgång till en industri som tillverkar saker i rostfritt, dock inte spabad i normala fall.
Jag fick ge 35000:- för badet som är i syrafast halvmatt 2.5mm plåt.
Tror att det är lite för billigt egentligen, kan tänka mig att det borde kosta närmre 50", men jag har inte frågat runt.
Har bara satsat på utrustning som med bra kvalite, vi styr värmen med mobilen.
Lock 13000:-
Pump 2400:-
Filter 1500:-
Elvärmare 4300:-

Total kostnad för badet ca 65000:-, tillkommer kostnaden för trädäcket.

Visst kostar det, men det här är precis vad vi önskade oss, och det kommer hålla hela livet om vi vill, alla delar är lätt utbytbara.
Det finns ett par tillverkare av rostfria bad
vedpool och By Lama of sweden.
[länk]
Är du fortfarande nöjd med din pool/utrustning? används det året runt? hur är det med rengöring och dylikt? tacksam för tips...
 
T titine skrev:
Är du fortfarande nöjd med din pool/utrustning? används det året runt? hur är det med rengöring och dylikt? tacksam för tips...
Badar varje dag i 40˚ har kört mer än 3 år nu, är helnöjd.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
T titine skrev:
Är du fortfarande nöjd med din pool/utrustning? används det året runt? hur är det med rengöring och dylikt? tacksam för tips...
Nu har vi snart haft det 2 år.
Fortfarande lika nöjda, vi badar hela året om.
Jag badar oftast, min 6 åriga dotter på andra plats och fru och 10åring delad trea.
Minst 2 gånger i veckan blir det, är lite beroendeframkallande.
Väldigt skönt att bada, speciellt efter träning eller om man är lite frusen.
Rengöring är endast avtorkning av vattenlinjen och ibland sittytan, det räcker att torka med en fiberduk, inget medel behövs och det tar max 1 minut.
Har gått över till filterbollar, fördelen är att man kan köra dem i tvättmaskinen, jag tröttnade på att spola rent filterpatronen.
Ett annat tips är utedusch, det gör allt mycket enklare om man kan duscha ute, hoppa i och sedan duscha av sig ute.
Tyvärr fryser vår dusch på vintern, får se om jag hittar nån lösning på det till nästa vinter.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nu har vi snart haft det 2 år.
Fortfarande lika nöjda, vi badar hela året om.
Jag badar oftast, min 6 åriga dotter på andra plats och fru och 10åring delad trea.
Minst 2 gånger i veckan blir det, är lite beroendeframkallande.
Väldigt skönt att bada, speciellt efter träning eller om man är lite frusen.
Rengöring är endast avtorkning av vattenlinjen och ibland sittytan, det räcker att torka med en fiberduk, inget medel behövs och det tar max 1 minut.
Har gått över till filterbollar, fördelen är att man kan köra dem i tvättmaskinen, jag tröttnade på att spola rent filterpatronen.
Ett annat tips är utedusch, det gör allt mycket enklare om man kan duscha ute, hoppa i och sedan duscha av sig ute.
Tyvärr fryser vår dusch på vintern, får se om jag hittar nån lösning på det till nästa vinter.
Det verkar som deras sidan är nere. Vad är det för fabrikat på utrustningen, pump mm?
 
T titine skrev:
Det verkar som deras sidan är nere. Vad är det för fabrikat på utrustningen, pump mm?
ByLama verkar mer aktiva på fejsbook.
Här är utrustningen jag kör med,
Skärmdump av ett kalkylblad med lista över poolutrustning, modeller, artikelnr, inköpsställen, priser och fraktkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jätte fint. Jag planerar for rostfritt även nu. Skulle gärna välja se på din skimmer och lock lösningen? 50 mm isolering?
 
  • Gilla
Kanonkul
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
Jätte fint. Jag planerar for rostfritt även nu. Skulle gärna välja se på din skimmer och lock lösningen? 50 mm isolering?
Kul, skimmern kan du bara googla på, locket är måttbeställt från Kuben.
50mm isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.