mattiasp mattiasp skrev:
Ja, så kan jag göra nästa gång. I mitt fall tvinnade jag ihop de tre eller fyra biledare det rörde sig om och anslöt i samma Wago 222.
Har du inte sett tråden om tvinnade ledare i Wago? Verkar vara riktigt komplicerat särskilt om temperaturen ligger under -5 grader Celsius. Frågan kring biledaren och diverse mer eller mindre absurda föreställningar kring var hur den kan anslutas ska jag återkomma till i en tråd jag varit del i men inte avslutat ännu. Ser det som vettigt att de som vacklar ska kunna ha något mer kvantitativt att luta sig mot där än vad Agda tycker fritt enligt Eltrygg vikens sanna rättesnöre verkar vara Mammon i form av någon billig endagarskurs.
 
  • Haha
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja David satt inget doslock över dosan bakom DM, inte vad man kunde se i filmen i alla fall ... usch usch ... ;)
Reagerade också på det, "nu är det klart här så vi ställer tillbaka diskmaskinen" :D
Dessutom såg det ut som att han bröt av jordskenan i centralen och bara hängde dit den lite snyggt sen. Förvisso var den redan avbruten i andra änden, men ändå. Övriga fel var katastrof, men tydligen inte tillräcklig katastrof för att åtgärda. Men de kanske åkte tillbaka senare efter en tur till Ahlsells (med fika :whistle:).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Biledaren kommer normalt aldrig aldrig aldrig föra någon ström.

Men den dagen någon råkar sätta spaden eller tigersågsbladet i en kabel och kortsluta
fas->biledare så kommer ju kortslutningsströmmen komma från max en grupp, dvs det räcker med en enda 1,5mm2 som ansluter hur många som helst biledare.
I alla fall för korrekt funktion, vad sen regler och praxis säger kan vara något annat, men det kommer ovillkorligen fungera utmärkt i praktiken.
Jo det kommer i praktiken fungera men med det resonemanget skulle man ju kunna ansluta alla skyddsledare till en Wago och sen in i jordskenan. Risken för två jordslutningar samtidigt är mkt liten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Tack, det kan jag ändra på när jag kommer till centralen nästa gång. Men bara för att nämna det, den riktiga jorden är givetvis korrekt ansluten, och biledaren har ingalunda några 1,5 kvmm i area. Jag kan svårligen föreställa mig en situation när detta skulle kunna vara underdimensionerat.
Bi-ledaren är 1kvmm. Nej jag förstår hur du tänker men det blir ändå fel. Biledaren tjänar som skyddsjord av manteln. Med ditt resonemang skulle man kunna göra så med gruppledningarnas skyddsjord också. Väldigt ovanligt med 2 jordslutningar samtidigt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Jo det kommer i praktiken fungera men med det resonemanget skulle man ju kunna ansluta alla skyddsledare till en Wago och sen in i jordskenan. Risken dör två jordslutningar samtidigt är mkt liten.
Ja egentligen kan man ju egentligen göra så också.
Men då vill jag ju också mena på att PE-ledaren är det primära skyddet, och ev biledare (om det finns) är något slags ganska sekundärt skydd med aningens dunkel funktion.
Så jag själv håller den gulgröna PE-ledaren för viktigare på alla sätt och vis, och är mindre benägen att slarva fram något halvt tveksamt där.

Jag gör förövrigt precis som du skrev i inlägg #6656, tvinnar ihop många biledare och klämmer in i den stora klämman som tar 25mm2. Ja när det gäller en hager central alltså, som det nästan alltid blir när jag kopplar ihop en central.

Men jag ville lugna mattiasp lite, det han gjort är åtminstone inte farligt, i praktiken.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gör förövrigt precis som du skrev i inlägg #6656, tvinnar ihop många biledare och klämmer in i den stora klämman som tar 25mm2. Ja när det gäller en hager central alltså, som det nästan alltid blir när jag kopplar ihop en central.

Men jag ville lugna mattiasp lite, det han gjort är åtminstone inte farligt, i praktiken.
Jag tar tacksamt emot tipset och korrigerar när jag kommer förbi den centralen nästa gång. Det där med svår ångest får man ta med en nypa salt.

Jag jobbar för närvarande med hur man skall säkerställa att säkerhetsklassade komponenter uppfyller de krav vi ställer på dem. Det låter ju rätt enkelt, men rotar man lite i frågeställningen blir det snabbt invecklat. En av många analyser man måste göra är att lista alla tänkbara "failure modes". Tillämpar man det på den här frågan med Wago till biledaren, kommer man snabbt fram till att den första barriären, JFB, kommer att ta hand om alla "failure modes" jag kan föreställa mig.

OK, om vi antar att första barriären är defekt, och har fastnat i slutet läge, vad händer då? @Mikael_L har redan redogjort för vad som händer om man kortsluter fas och biledare med spade eller tigersåg. Det blir ingen försämring om man antar att vi kortsluter L1, L2 och L3 samtidigt mot jordledaren, snarare bättre. Om vi har ett relativt svagt matande nät och kortsluter fas och biledare väldigt långt från centralen, ja då riskerar vi att inte klara utlösningsvillkoret pga den klenare biledaren. Men har detta med Wagon att göra? -Nej.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dum som jag var så trodde jag spänningen i uttaget var 100V. Anslöt en 100-120V kupévärmare, men en transformator brann och ett ersättningskrav anlände. Visade sig vara 220V i uttaget...
 
  • Eluttag med en etikett märkt "FAN (AC 100V)", smutsigt och möjligtvis felaktigt märkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ett USA-uttag, får bara anslutas till max 125V.

Var sitter uttaget?
Anmäl!
 
  • Gilla
Lasken
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ett USA-uttag, får bara anslutas till max 125V.

Var sitter uttaget?
Anmäl!
Uttaget sitter i en kran på ett lastfartyg med kinesisk besättning. Jag kommer stt bestrida ansvar för den trasiga transformstorn, det får räcka så den här gången.
 
Hittade när jag skulle tråda om ett hus :)
 
  • Elkablar i en öppning i en tegelvägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Ni elektriker som är ute och ser en hel del skit, vad är den vanligaste farliga kopplingen ni ser? :)

Med farlig menar jag en som faktiskt är såpass dåligt eller felaktigt kopplad så att det finns risk för antingen brand eller personskada. Att det är "kosmetiskt" dåligt kopplat men ändå korrekt utfört kan vi bortse ifrån, det är ju inte farligt i samma bemärkelse.

Är det för att folk använt för klena trådar? Tvinnat ihop trådar och eltejpat? Dålig kontakt?

Såg en bild på någon som använt påsklämmor för att sätta ihop två trådar, det måste vara i den sämre delen av skalan. :crysmile:
 
Jag gissar på dåliga/felplacerade skarvsladdar. Iofs är inte dom del av den fasta installationen, så man kan kanske inte hänföra det till elkoppling...
 
berisen berisen skrev:
Ni elektriker som är ute och ser en hel del skit, vad är den vanligaste farliga kopplingen ni ser? :)

Med farlig menar jag en som faktiskt är såpass dåligt eller felaktigt kopplad så att det finns risk för antingen brand eller personskada. Att det är "kosmetiskt" dåligt kopplat men ändå korrekt utfört kan vi bortse ifrån, det är ju inte farligt i samma bemärkelse.

Är det för att folk använt för klena trådar? Tvinnat ihop trådar och eltejpat? Dålig kontakt?

Såg en bild på någon som använt påsklämmor för att sätta ihop två trådar, det måste vara i den sämre delen av skalan. :crysmile:
berisen berisen skrev:
Ni elektriker som är ute och ser en hel del skit, vad är den vanligaste farliga kopplingen ni ser? :)

Med farlig menar jag en som faktiskt är såpass dåligt eller felaktigt kopplad så att det finns risk för antingen brand eller personskada. Att det är "kosmetiskt" dåligt kopplat men ändå korrekt utfört kan vi bortse ifrån, det är ju inte farligt i samma bemärkelse.

Är det för att folk använt för klena trådar? Tvinnat ihop trådar och eltejpat? Dålig kontakt?

Såg en bild på någon som använt påsklämmor för att sätta ihop två trådar, det måste vara i den sämre delen av skalan. :crysmile:
Det här är extremt vanligt både i dosor och i rör.
 
  • Eluttag med öppen eldosa som visar trådar och sladdar, inklusive en kopplad men oskyddad ledning framför tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Ni elektriker som är ute och ser en hel del skit, vad är den vanligaste farliga kopplingen ni ser? :)

Med farlig menar jag en som faktiskt är såpass dåligt eller felaktigt kopplad så att det finns risk för antingen brand eller personskada. Att det är "kosmetiskt" dåligt kopplat men ändå korrekt utfört kan vi bortse ifrån, det är ju inte farligt i samma bemärkelse.

Är det för att folk använt för klena trådar? Tvinnat ihop trådar och eltejpat? Dålig kontakt?

Såg en bild på någon som använt påsklämmor för att sätta ihop två trådar, det måste vara i den sämre delen av skalan. :crysmile:
Det här är också vanligt, fel area på kabel, här brann nollan av och skickade ut 400v i uttag detta va på en trefasgrupp som va uppdelad på flera våningsplan. Man hade pluggat i en tvättmaskin som fick nollan att brinna av vilket resulterade i att flertalet apparater brann upp.
 
  • Eluttag med brända kablar och skador efter elektrisk överbelastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.