Vi har en villa på 120 kvm plus 55kvm källare. Vi har vattenburna radiatorer och luft/vatten värmepump. Vi har fått en sjukt ökande förbrukning av antalet kwh från 2015: 18 200 kwh till 2018: 31 000 kwh. Vi tror att vår värmepump börjat sjunga på sista versen. Utefläkten går inte som den ska och elkasetten får köra både värme och varmvatten. Men.. När jag pratat med olika personer inom branschen så tycker de ändå att antalet timmar är väl högt även för en direkt verkande elvärme. Hur kan man vara säker på att byte av värmepump kommer sänka antalet kwh? Eller kan det vara något fel hos vår fasta elleverantör, kan man få leverentören att hjälpa oss mäta på något sätt??
 
  • Gilla
Bubben85
  • Laddar…
Hur gammalt är huset? Om det är ett hus från ex. 40 - 50 talet, med näst intill obefintlig isolering, så är inte förbrukningen anmärkningsvärt hög.

Vi har ett hus på ca 220 kvm plus 100 kvm källare. Byggt på 30 talet. Utbyggt på 70 talet och lite för 10 år sedan. Med bara direkverkande el förbrukade vi 48 000 kwh per år. Med bergvärme ligger vi nu på ca 18 000 kwh.
 
vad har du för "intelligens" på värmepumpen. Ofta finns där ex. drifttidsmätare, där man kan se hur många timmar värmepumpen går, och hur många timmar eltillskottet går. Om värmepumpen är trasig, så går den troligen hela tiden på tillskott.

Men du kommer nästan garanterat att få ned förbrukningen med en ny pump, det hindrar inte att det ändå kan finnas något annat fel som ger hög förbrukning.
 
Osannolikt att det är något fel med er elleverantör, och mäta förbrukningen har de ju redan gjort... Jag tycker det låter ganska lite om den bara går på elpatron. Säg att du hade ca 13000 kWh i värme 2015 med vp, och med elpatron blir det ca tre gånger mer dvs runt 40000 kWh. Kanske kör den dåligt i kyla.

Serva vp:n så kör den några år till?
 
H hempularen skrev:
Hur gammalt är huset? Om det är ett hus från ex. 40 - 50 talet, med näst intill obefintlig isolering, så är inte förbrukningen anmärkningsvärt hög.

Vi har ett hus på ca 220 kvm plus 100 kvm källare. Byggt på 30 talet. Utbyggt på 70 talet och lite för 10 år sedan. Med bara direkverkande el förbrukade vi 48 000 kwh per år. Med bergvärme ligger vi nu på ca 18 000 kwh.
oj! Tack för ditt svar. Då är det ju tydligt att värmesystemet är boven.
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det är lågt. Faktor tre för vp som sulfobus anför är iofs rätt men om vp:n var lite halvtrasig redan 2015 så funkar jämförelsen inte.
Jag tycker snarare att 18000 kWh år 2015 redan är högt. Men det beror ju på en mängd olika saker som huset karaktär, klimatet, inomhustempen, familjens vanor mm.
 
  • Gilla
Nitram74
  • Laddar…
C Ceder80 skrev:
Vi har en villa på 120 kvm plus 55kvm källare. Vi har vattenburna radiatorer och luft/vatten värmepump. Vi har fått en sjukt ökande förbrukning av antalet kwh från 2015: 18 200 kwh till 2018: 31 000 kwh. Vi tror att vår värmepump börjat sjunga på sista versen. Utefläkten går inte som den ska och elkasetten får köra både värme och varmvatten. Men.. När jag pratat med olika personer inom branschen så tycker de ändå att antalet timmar är väl högt även för en direkt verkande elvärme. Hur kan man vara säker på att byte av värmepump kommer sänka antalet kwh? Eller kan det vara något fel hos vår fasta elleverantör, kan man få leverentören att hjälpa oss mäta på något sätt??
Jämför med vårat innan byte till bergvärme

30t kw/h med direktel
Efter byte ca. halva ..
140+70m2 huset från 1971
Nya fönster
Isolerat vinden
Bytt vent till f-system
 
Nu vet jag inte hur erat system är men går det i princip bara på el så blir det ju el som går genom utedelen. Går flödet genom någon värmepanna också så är det bara förluster
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte alls säkert att värmepumpen behöver bytas, det kan ju ha pyst ut gas ur den så att den bara behöver en täthetskontroll och påfyllning av gas.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kolla värmepumpen!
Själv har jag 130 m2 boyta 80 m2 källare (varav ett källarrum med golvvärme). Dåligt med tätningslister och bara plankväggar som är putsade samt 22-23 grader inne.
Har separat energimätare på Nibe 1230 pumpen (12 år på nacken) Den drar ca 11000 kWh/ år.
 
Redigerat:
Hej

31000kwh låter ganska vettigt med 120kvm plus källare som går på direktverkande el, verkar som kompressorn ej jobbar, vilket förklarar 13000kwh ökning, skulle börja kolla upp denna, 13000kr minst/år att investera..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Låter som att "pumpen" endast går på direktverkande el...troligtvis gasen som har pyst ut och pressostaten stoppat kompressorn.
 
  • Gilla
smk
  • Laddar…
Brukar inte märka ord, men "direktverkande" brukar man säga när det inte är vattenburet inblandat.
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Brukar inte märka ord, men "direktverkande" brukar man säga när det inte är vattenburet inblandat.
Förvisso sant. Tack för korrigeringen! :) Men kompressorn är sannolikt ur drift.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Matzeball
Vad är det för tillverkare? Jag har IVT/Airx installerad 2016 och redan första vintern så fick jag nästan dubbel förbrukning en decembermånad och det visade sig att displayen på VP visade ett felmeddelande och då hade den kopplat bort ute-delen helt tills man kvitterade meddelandet. Minst 4000:- i sjön innan jag märkte det.
Jag hade serviceavtal med jour så VP-leverantören kom samma dag och konstaterade att en uppvärmningsslinga för avfrostning inte fungerade och då hade något frusit där ute och de fick byta grejer. Vet inte vad. Det gick på garanti men den ökade förbrukningen sved rejält. Olika luftvärmepumpar har olika gränsvärde för utomhustemperatur innan de stänger av ute-delen helt och hållet för det ger inte tillräckligt. Du bör ju i så fall ha märkt det tidigare år. Tyvärr så har jag just åkt på en likadan smäll nu i januari och jag vet inte vad orsaken är ännu. Inte samma felkod som förra gången.
Du kanske behöver en service. Det finns kanske loggar inne i pumpen på något sätt om den nu är så gammal att den saknar display. På IVT måste man hålla in meny-knappen 10 sekunder så dyker en utökad meny upp där man kan läsa av larm-historiken. Jag har en extra el-mätare vid värmepumpen. Tyvärr har den ingen historik utan det får man hålla koll på själv. Det känns inte så kul att behöva gå ner och logga förbrukningen varje månad eftersom jag just nu inte bor där själv. Ju längre tiden går desto trubbigare är det ju med bara en totalförbrukning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.