arneri68 arneri68 skrev:
Kanske någon konfiguration för att fungera i Bahnhofs nät? Mediaomvandlarna jag har/haft har alla behövt ladda ner sw/conf filer från nätoperatören. Kanske något liknande för routrar? CPE brukar ju vara avlämningspunkt och där operatörens ansvar slutar.
Har du lyckats klura ut om jumboframes måste användas för att maxa anslutningen?
Finns någon port för IPTV?
Jag tror inte att konfigurationen behövs för att fungera, men underlättar nog inställningar för IP-TV och telefoni som sagt. Den tidigare Planet-convertern verkar vara en renodlad unmanaged dummy-converter, och i och med att den fungerade fint så är nog inte conf-servern helt nödvändig. I mina ögon får Bahnhof lite pluspoäng på att de styr bort enheterna från default-lösenord, och så länge firmware etc. är stabilt och välunderhållet/vältestat, så är jag väl överlag tacksam för att det pushas ut så jag slipper tänka på det och ladda upp det själv.

Fullskaliga hastighetstester inte gjorda än, det enda påkopplat just nu är mina access-switchar som alla är 1Gbit/s, för att huset och familjen skulle komma online snabbt efter bytet. Ikväll kanske jag kopplar upp mig direkt mot routern med NBASE-T NIC:et jag har i stationära, men får se lite vilka hastigheter den klarar av då windows-porten av iperf saknar en hel del av prestandan från linux-byggena.

Gällande portar för IPTV, i och med att det finns 1 x 10GbE + 4 x 1GbE på LAN-sidan, och alla portar verkar gå att ställa in om man vill köra i L2 eller L3-läge så räknar jag med att det går att ställa in en port att vara dedikerad för det. Nu kör vi ingen IPTV, utan bara on-demand-tjänster, så här vågar jag inte ge något definitivt svar. Jag återkommer när jag utforskat admin-gränssnittet ikväll om jag hittat några inställningar som känns applicerbara!
 
Z Zakalwe skrev:
Äsch, ta fram skruvmejseln! Vi vill veta vad som är inuti! :D
Hahaha, ja, det gjorde jag faktiskt igår, men jag gick bet på alla dolda plastkrokar. Hela chassit verkar ihopsnäppt, men det är bara ett gäng av spärrarna som är synliga, sen måste man veta var man ska gräva i de små glipor man får upp.

Får se om jag hittar någon guide på hur andra/tidigare Huawei-routrar plockas isär, men det blir nog ett nytt försök först när jag sätter den på testbänk för att se hur mycket data jag kan trycka igenom den, för att undvika för mycket downtime på internet där hemma.
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Här får du:
[länk]

[länk]
[länk]

Samma låda som din, lite äldre innehåll.
Där har man ju nästa projekt också; montera externa antenner om man vill nyttja den inbyggda WiFi-delen. Njah, blir väl säkert till att sätta upp 802.11ax APs innan man får tummen ur med det där. :D
 
magebarf magebarf skrev:
Där har man ju nästa projekt också; montera externa antenner om man vill nyttja den inbyggda WiFi-delen.
Gör inte det, boxen är kalibrerad per pcb/antennkonfiguration. Beamforming med 802.11ac kommer möjligen sluta fungera.
 
  • Gilla
magebarf
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Gör inte det, boxen är kalibrerad per pcb/antennkonfiguration. Beamforming med 802.11ac kommer möjligen sluta fungera.
Bra poäng, de aspekterna tänkte jag inte på.

För egen del så trivs jag bra att ha router och accesspunkter som skilda funktioner (Huaweien ersätter en EdgeRouter Lite), för att lättare kunna växla en del åt gången så nu när jag fått inloggningsuppgifterna för routern så blir första steget att stänga av WLAN-delarna då jag ändå tänkt fortsätta använda APn som är igång.
 
magebarf magebarf skrev:
Där har man ju nästa projekt också; montera externa antenner om man vill nyttja den inbyggda WiFi-delen. Njah, blir väl säkert till att sätta upp 802.11ax APs innan man får tummen ur med det där. :D
Det är ungefär så jag kör mitt nät just nu: en x86 router och 4 x Archer C7 ("hemrouters") bryggade och flashade som dumma AP, kablade med 1Gbit. Funkar fint men "endast" ärliga 70MByte/sek mätt med iperf3 per enhet.


Nästa steg "upp" vore att köpa fyra st. HN8255Ws, skita i WAN-delen och kabla ihop dem med 10GbE-T "stamnät" samt använda som dumma AP'n (självklart med OpenWRT). Då är det verkligen full fräs på allt och noll risk att man bottnar WAN-linan :D Totalt onödigt, jajamen. :D
 
Lite vägar in finns det, men de vägar jag har hittat än så länge har sina egna cli interface, så har inte riktigt lyckats avkoda vad som är rätt steg för att fiska ut all den info jag är nyfiken på. Det finns ett shell, men den busybox som har ash inbakat har bara två kommandon inkluderade; exit och getcustominfo.sh som i sig bara listade vilken firmware Bahnhofs firmware-bygge var baserad på.

Vad jag lyckast gräva fram än så länge är att @merbanan har helt rätt i att det är HiSilicon som levererat SoC, och det är en 4-kärning CPU. När jag öppnar shellet (med den oerhört begränsade busybox-binären) så får jag en referens till Dopra Linux.

En bra fråga är om alla HN8255Ws är lika nedlåsta, eller om den är extra nedlåst i konfigurationen som skeppats till Bahnhof?
 
Efter att ha levt med routern över en helg; Jag kan utifrån mina erfarenheter inte rekommendera den i dagsläget.

Sen i fredags när vi började använda den istället för den tidigare EdgeRouter Liten så har vi stött på många konstiga småfel som inte riktigt går att pinpointa, men överlag verkar peka på routern. Kan nämnas, som tidigare sagt i tråden, att jag använder endast Huawei-modellen för att agera router, med funktionen som accesspunkt avstängd. Det jobbet fyller min tidigare AP, så ingen skillnad har introducerats i den delen av kedjan.

Första symptomen jag märkte var vissa sidor som då och då kunde få för sig att inte ladda ordentligt. Stora sidor som t.ex. Youtube. Gav man det 10 sekunder och försökte på nytt så gick det oftast. Ibland på andra försöket. Så, en första aning var att det kunde vara DNS som spökar.

Nästa symptom som märkts än så länge är att den tappar pågående strömmar från både Barnkanalen och Youtube. Och när jag försökte spela upp material från Apple Music igår kväll så var det ungefär var 20:e spår som faktiskt började spela. Idag medan vi var i kontakt med Doktor24 så fick vi udda problem med meddelanden som inte kom fram, men här anar jag att det kan vara Doktor24 som hade lite tekniskt strul också.

Just att den bryter i pågående strömmar säger mig att den första misstanken kring DNS-problem inte är helt rimlig.

Har öppnat upp ett ärende med Bahnhofs kundtjänst, och får se om jag kan spana/utreda för att se vad det är som är konstigt. Tekniska supporten hade inte fått några liknande rapporter tidigare, så oklart om jag har ett måndagsexemplar eller om det är få som har börjat testa av sina enheter på samma sätt än. Jag anar att de flesta fick sina enheter utskickade i förra veckan.

Har på min sida slagit på loggning av allt rejectat i brandväggen för att se om det är den som blir arg och slänger ut massa trafik. Debug-loggen än så länge har inte loggat något mer än DHCP-förfrågningar.

Prestandan överlag verkar helt okay, har inte provat mig på 10GbE-porten än iofs så ska inte uttala mig för positivt innan den fått lite hårdare test.
Webbgränssnittet mot den är också helt okay, här är det väl mycket smaken som baken, men det fyller sitt syfte och har de flesta relevanta inställningar jag kommer att tänka på ganska lätt-tillgängliga utan några större problem att hitta.

I frågan kring IPTV som väcktes tidigare så finns ingen specifik sektion för just det. Under WAN-informationen kan man se vilket VLAN IPTV-anslutningen är privisionerad för, och du kan lägga till LAN-portarna till olika VLAN under en flik. Den mest direkta konfigurationen här är nog alla inställningar för IGMP.
 
Synd, routern verkade vara fin "på pappret". Kan du bencha uppkopplingen för att se om det förekommer packet loss? Denna sida kan mäta om det t.ex. förekommer jitter på paketen: http://www.dslreports.com/tools/puma6

Hoppas att man kan blåsa om den med OpenWRT någon gång. Själv köra jag av ren princip inte någon Kinesisk firmware (dammsugaren är enda, och den är isolerad på gästnätverket).
 
Z Zakalwe skrev:
Synd, routern verkade vara fin "på pappret". Kan du bencha uppkopplingen för att se om det förekommer packet loss? Denna sida kan mäta om det t.ex. förekommer jitter på paketen: [länk]

Hoppas att man kan blåsa om den med OpenWRT någon gång. Själv köra jag av ren princip inte någon Kinesisk firmware (dammsugaren är enda, och den är isolerad på gästnätverket).
I mina ögon är det väldigt troligt att det är något mjukvaru-vajsing. Nu under kvällen när jag försökt mäta och logga möjliga fel så har jag inte heller fått det att uppträda, så jag blir inte klokare över vad det kan vara heller.

OpenWRT är i dagsläget inte nåt stöd för, men det är uppenbart från deras Wiki att de hoppas få in stödet för HiSilicon-kretsar. De Huawei-modeller som stödjs idag verkar mest vara Broadcom-baserade. Jag har hittat en fork av OpenWRT där en individ börjat försöka få det att rulla på HiSilicon-baserade saker, och han verkar skriva en blog i ämnet också (som dock är på Ryska, eller annat språk med kyrilliskt alfabet): https://github.com/ZigFisher/chaos_calmer

Min förhoppning och tro är att den burk jag tänkte nyttja som mjukvarurouter istället kan köras som testbänk, och köra TRex (https://trex-tgn.cisco.com/) med lite olika konfigurationer. Ursprungligen trodde jag att det skulle räcka bra att köra L2-tester och testa hur den faktisk throughputen med lägre paketstorlekar är, men baserat på mina erfarenheter under helgen så får jag nog trappa upp testerna till L4 för att se om jag kan reproducera de problem jag stött på. Enda frågetecknet jag har just nu är om Mellanox ConnectX-3 eller Solarflare 5122 NIC:en jag väntar på leverans av har fullt DPDK-stöd i Linux.
 
Har följt denna tråd nu ett tag.
Jag har samma ambition som trådskaparen med 10Gbit/s-uppgraderingen här hemma i Torpet. Förutom att jag inte har tid att köra ett 10Gbit/s-projekt på mjukvaruvis (är fullt medveten om att det kostar en massa pengar i slutändan. Men smakar det så kostar det).

Jag kör faktiskt Huwaei-routern som AP just nu med en switch (10Gig 16-port) plus min befintliga ASUS-mesh (Gigabit-only) sen i fredags och måste säga att jag inte upplevt samma problem som dig.

Allt funkar klockrent. Har inte touchat nåt i Huwaei-routerns inställningar än (kommer ju inte in i Admin-delen ännu pga lösenordet inte alls finns som lovat på minasidor hos Bahnhof eller ens i bekräftelsebrevet; har ett ärende hos support men inget svar än).

Tyckte att det var skönt att slippa den gamla hemmabygge till SFP-lådan man fick köra med tidigare mot fiberuttaget. Nu är allt inbakat in i Huwaei-routern, snyggt och prydligt.

Har en ASUS RT-AC5300 (USA-import förinstallerad med OpenWrt; ser ut som en ful spindel som frun hatar över allt annat på denna jord) i en mesh med en ASUS AC68U på vardera sidan om huset som är ca 170 m2. Vi bor i ett gammalt torp som byggts ut genom åren. Mittemellan gamla och nya delen har vi ogenomträngliga timmerstockar som blockar alla signaler, därav behovet av en mesh; funkar klockrent då jag kommer åt WIFI från garaget, Attefallgästhuset och även hemmagymmet - en tredje mindre stuga en bit bort. M.a.o en liten fågel skulle lätt stekas av all strålning från denna ASUS-spindeln .

Fiberinstallationen fick vi in först i området via Telia Öppen Fiber för flera år sen (trådbunden via elstolpen precis utanför, då jag vägrade förstöra vår fina gräsmatta och dessutom pröjsa 19000kr för besväret). Bytte sen till Bahnhof då Telia var för fyrkantiga och dessutom fick vi (då) samma hastighet (1Gig) för nästan halva priset via Bahnhof. Med fördelen att vi då fick en leverantör som ligger i framkant.

Jag var som dig bland de första med att anmäla mig till 10Gig-dealen från Bahnhof (fick vänta länge iofs) och dessutom hoppade jag på en gång på Huwaei-routern-dealen.

I mitt jobb hanterar jag extremt stora videofiler (10-100+ TB beroende på kompression, codec och längd). VR-material upp till 5K i upplösning - 5120x2560 i 60fps, lite över 7x mer pixels än 1080p full HD) som drar iväg i filstorlek rätt snabbt. Har bättre uppkoppling hemma i Torpet än vad vi har på kontoret (till och med tidigare när jag ”bara” körde med en 1Gig upp/ned).

Jag kör mixade miljö hemma (Mac/PC) men föredrar att jobba i Mac-miljö via en 10Gig Thunderbolt 3-omvandlare, SSD-diskar, 4K-skärmar mm vilket ju inte blir så billigt när det kommer till hårdvaruinköp.
 
  • Gilla
zdmh100 och 1 till
  • Laddar…
S sotman skrev:
Har följt denna tråd nu ett tag.
Jag har samma ambition som trådskaparen med 10Gbit/s-uppgraderingen här hemma i Torpet. Förutom att jag inte har tid att köra ett 10Gbit/s-projekt på mjukvaruvis (är fullt medveten om att det kostar en massa pengar i slutändan. Men smakar det så kostar det).

Jag kör faktiskt Huwaei-routern som AP just nu med en switch (10Gig 16-port) plus min befintliga ASUS-mesh (Gigabit-only) sen i fredags och måste säga att jag inte upplevt samma problem som dig.
Jag hoppas detta är standarden, och att jag upplevt en avvikelse. Ska väl göra en reset av enheten och försöka köra igång den från scratch utan att ändra för mycket på konfigurationen och se om det gör någon skillnad för stabiliteten. Inte för att jag ändrat så mycket mer än IP-serierna och stängt av WLAN, men ändå.

Det är väl ingen omöjlighet att någon av grannarna satt upp en ny AP eller annat som ger lite mer störningar, men det kändes överlag som om det var lite för "bra" timing för att det skulle sammanträffa. Time will tell.

Däremot kommer jag absolut, till alla vi ägares nytta, hårdbänka den för att se var/när/hur den bär eller brister. Nån nytta och nöje måste jag ändå få ut av hårdvaran jag skramlat på mig med syftet att bygga mjukisroutern. :)
 
  • Gilla
sotman
  • Laddar…
S sotman skrev:
Har en ASUS RT-AC5300 (USA-import förinstallerad med OpenWrt; ser ut som en ful spindel som frun hatar över allt annat på denna jord)
Been there! Jag löste det genom att hänga accesspunkten på väggen och en tavla över. Med lite distans då för ventilation. Så nu kan jag ha accesspunkten på väggen i vardagsrummet utan att någon höjer på ögonbrynen, eller att "hon som bestämmer sådant" tycker illa vara.

Så det stalltipset.
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.