D
Förstår...

Kan jag använda franska skruvar istället?

Dvs inga problem att frångå bygglovet på den punkten?
 
Skruvvalet omfattas inte av något bygglov. Jag vet inte på raken vad WTS 3,6 har för hållf värden men jag har svårt att tro att de skulle vara högre än en M10x120 t.ex.
 
D
Det börjar närma sig

När jag gjuter plinten för pelarna kan jag blanda expanderbetong och vanlig fulbetong? Alltså först gjuter jag lejonparten med fulbetong för att sedan bara göra sista undergjutningen med expanderbetong?
 
D Derbyboy skrev:
Det börjar närma sig

När jag gjuter plinten för pelarna kan jag blanda expanderbetong och vanlig fulbetong? Alltså först gjuter jag lejonparten med fulbetong för att sedan bara göra sista undergjutningen med expanderbetong?
Jag har inte riktigt varit med i tråden som de andra, så jag kanske inte har stenkoll på vad du ska göra. Men det är så man brukar göra, ja.
Att själva plinten är gjuten i betong och sedan undergjuts pelaren vid ett senare tillfälle med expander.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
D
Tack allihopa! Särskilt till Justus och Bosse

Balken är på plats!

Det blev en stålpelare i mitten.

Man monterar en balk i ett renoveringsprojekt med en stålpelare synlig i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En person installerar en stålpelare på en byggarbetsplats med öppet tak och synlig balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyinstallerad stålpelare i byggprojekt med OSB-skivor på väggen och träbjälkar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Nice :D(y)
 
D
Uppdatering.

På måndag levereras fönsterpartiet.

Det blev ett schuco ASE 80 Hi på 5920x 2090mm med två skjutbara fönster.
 
Vad spännande! Tänk vilken tid det har tagit.
 
D
Jag är nöjd!

Nybyggt svart trähus med stora fönster och byggmaterial framför under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freniño och 4 till
  • Laddar…
D
Stort tack till alla som bidragit med kunskap och idéer.

Utan er hade det troligtvis inte blivit av
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
A
D Derbyboy skrev:
Stort tack till alla som bidragit med kunskap och idéer.

Utan er hade det troligtvis inte blivit av
Det där ska du vara nöjd med! Snyggt jobbat, får man fråga vad partiet kostade?
 
D
D Derbyboy skrev:
Nu har de räknat på 90x315 men då är skjuvvärdet (?) för högt. Nedböjningen är dock perfekt.

[bild]
@justusandersson! Kan du utifrån den här bilden säga hur många mm nedböjning balken har vid full snölast. Jag håller på att fundera på om jag kan bygga ett skärmtak.

Tusen tack!
 
Tror du jag är ett orakel? Både @bossespecial och jag har väl räknat på det en gång, men det är inget jag kommer ihåg. Man behöver alla relevanta mått och uppgifter om man ska räkna fram nedböjningen. Men eftersom det är en känslig tillämpning med en balk över skjutfönster, tycker jag inte att du ska belasta väggen mer. Det är bättre att du gör ett skärmtak som står på fyra ben. Det kan dessutom bli elegantare.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D
Jag tror inte, jag vet att du är ett orakel men jag förstår och jag håller med.

Jag tänkte såhär:

troligtvis kan jag inte få bygglov för ett stort skärmtak 25 m2+ så då bygger jag bara ett litet (6-8 m2) tills dess byggrätten utökas (ca 5-10 år) och då kan jag kanske hänga det ovanför skjutpartiet.

För att få det snyggt menar jag att den bakre bärlina inkl stolor behöver fällas in i takstolen.

jag behöver åtminstone något litet eftersom skjutpartiet läcker in lite vatten i den undre skenan :(
 
D
Modernt enplanshus med stora fönster och träterrass under konstruktion i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.