D
Sådär! Nu är jag på banan igen.

A-ritningar och K-ritningar:
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
D
....och så de underliggande beräkningarna:

Tusen tack!
 
D
Hur tyckte ni det såg ut, några kommentarer?

Mvh
 
Har du inte noterat våra gillanden?
 
D
Absolut det har jag. Lite för bra för att va sant tänkte jag kanske :)
 
Ska man vara petig så ska stolparna vara GL30h inte GL30c ;)
 
D
Haha, jag visste det.

Balkar med C och pelare med H.
 
D
Spännande då kommer bygglovet skickas in nästa vecka..

Det som är kvar att att konstruktören till kommunen även ska ange VKR som ett alternativ till mittpost.
 
Riktigt så noga har jag inte läst förstås. Men det var trevligt att få se genomritade handlingar. Värdet av det kan inte överskattas.
 
Du kanske vill ha lite beröm? Jag tycker du har varit väldigt ihärdig på ett föredömligt sätt. Fast lite tjatig ibland kanske...
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
D
Haha, nej då fast beröm är väl alltid trevligt. Dock har jag inte gjort ritningarna själv. Ni har en väldigt stor del i att jag orkade fortsätta. Bidragen i form av era synpunker har således varit en minst lika viktig del...

....och att ni stått ut med mitt tjat
 
D
I k-ritningen skriver konstruktören att VKR-plåten ska fästas med WT-T skruv men det känns fel.

Konstruktionsritning som visar länkbalk och kontaktplatta med beteckningen för skruvförband, WT-S 3.6x130.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men WT-T skruv är ju till för att försänkas i trä och enligt mig är huvudformen inte lämplig att skruva mot en platta. Vad säger ni?

WT-T skruv med försänkt huvud och gängor för användning i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den känns lite fel, både till typ och proportioner. Längden är nog i rätt härad men den verkar tunn och med fel skalle. Jag skulle föredra en fransk skruv. Jag tycker man ska se att där är ett skruvförband.
 
D
Vad menar du med ”se att det är ett skruvförband”?
 
Att man ser skruvskallarna. Förband ska inte bara hålla, det ska se ut som om de håller också! Det är en del av upplevelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.