Vill man inte ha lite springor nu med så det rinner igenom?
 
  • Gilla
Tosselino
  • Laddar…
Då har du jättespringor till sommaren.
Virket sväller och krymper.
 
Sommaren 2018 var den torraste på 150 år, då var mina springor 8-12 mm!
Nu feb-19 är det helt tätt, där det vara 8 mm i sommars.
Jag har riktigt trall 145x34 mm skruvad med rostfria A4.
Hade jag haft C4 lackerad järnskruv hade dom flesta skruvar rostat och brustit!
 
  • Gilla
emilgsson
  • Laddar…
undrar var alla köper sitt virke? Jag har byggt en enda uteplats, en enkel historia och där jag hade nå distanser, minns inte vad men det var väl typ nån tumstock eller nåt. Har aldrig noterat nå springor uppemot 10-12mm som en del verkar ha...........
Tycker de är ganska normala hela tiden typ.
 
Problemet löst, jag sålde huset, men tack för alla svar.
 
  • Gilla
Ekis9 och 1 till
  • Laddar…
H hallonkräm skrev:
Problemet löst, jag sålde huset, men tack för alla svar.
Lite overkill kanske, för ett litet missnöje med trallen, men tack för uppdateringen! (y):crysmile:
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Hur lång tid tar det innan 28x120 torkar helt och man kan vara säker på att avståndet som är just då är det som det alltid kommer att vara?

Mitt trallgolv är lite för tätt och har ingen lust att plocka upp allt.
Min har legat i fem år och är lika tät
 
T
Jag lägger alltid så tätt det går.
Hade gärna lagt med 1 cm överlappning om det gått.

Men beror på om det är söder eller norrsida, jag har bara söder sida så min altan blir varm och krymper mycket.
Har en norrsida eller skuggigt så kommer det förmodligen inte bli lika och då kanske en liten glipa är bra.

I somras hade jag jätteglipor men nu sitter det ihop igen, märkligt att det håller ihop.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mjölsered Mjölsered skrev:
Min har legat i fem år och är lika tät
Ja det är det som ”oroar” mig. Är väl iofs inte hela världen men det skulle gärna få krympa någon mm. Tyckte jag la avstånd på de torrare brädorna men tydligen inte tillräckligt :/
 
  • Gilla
ATH
  • Laddar…
Hur långt in på våren/sommaren ska man vänta innan trallen kan anses ha nått sin lägsta fuktkvot och krympt maximalt? Snackar vi redan i maj/juni eller snarare juli/augusti? Den ligger utan tak, i söderläge med full sol.

Jag följde tipsen om att inte köra något mellanrum då majoriteten verkade tycka att det i slutändan blev bäst. På slutet av sommaren fanns fortfarande inga synliga springor men regnvatten rann i alla fall igenom förutom på ett par ställen.

Nu året efter när all snö smälter och trallen har svällt efter vintern ligger allt vatten kvar. Det ser inte ut att ha blivit några skador av att trallen tryckt mot varandra, men det ser helt klart ut att vara på tok för tajt.

Återstår att se om det krymper något mer i år än vad det hann krympa förra året när det var nylagt. Annars måste jag nog försöka vara uppfinningsrik och få till större springor utan att lägga om allt.
 
Här är några bilder den första 20180724 den torraste sommaren sedan man började mäta.
Den andra 20190314 efter en våt vinter. För att passa en viss bredd lades trallen med 146,3 mm c-c Maj 2016, det är riktig trall 34 x 145 mm

Trall av trä med måttband som visar bredden mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trall av trä mätt med tumstock som visar 146,3 mm mellanrum mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
wotan
  • Laddar…
Svenskt trä har en uppdaterad syn på saken.
 
  • Gilla
MMarkstrom
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Här är några bilder den första 20180724 den torraste sommaren sedan man började mäta.
Den andra 20190314 efter en våt vinter. För att passa en viss bredd lades trallen med 146,3 mm c-c Maj 2016, det är riktig trall 34 x 145 mm

[bild] [bild]
Leif, för mig var det exakt lika. Hade säkert 15-16 mm springor när det var som torrast i somras. Nu är det helt tätt mellan brädorna igen. Har samma förutsättningar med A4 skruv och 145x34.
I min utopiska värld har jag gärna haft omvänt; att brädorna krympte när det regnade så att snö och regn kom ner på backen. Och sen när man vill "spela spel med kidsen" på sommaren ute på altanen så skulle det varit tätt och jämt :)
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Leif, för mig var det exakt lika. Hade säkert 15-16 mm springor när det var som torrast i somras. Nu är det helt tätt mellan brädorna igen. Har samma förutsättningar med A4 skruv och 145x34.
I min utopiska värld har jag gärna haft omvänt; att brädorna krympte när det regnade så att snö och regn kom ner på backen. Och sen när man vill "spela spel med kidsen" på sommaren ute på altanen så skulle det varit tätt och jämt :)
Som jag nämnt tidigare för några år sedan.
34x145 Trall kan man låta ligga lös.
Bara att skjuta ihop den på sommaren
 
För en månad sedan la jag 34x145-trall som var nytryckt en månad tidigare. Nu är trallen med andra ord ca 2,5 månader "gammal". Trallen var då tung och blöt. Jag pressade ihop trallen dikt an (helt utan springa). I dag är det på vissa ställen 8 mm springa och jag tror det kommer torka lite till. Till och med skarvarna har glidit isär. Lite för mycket mellanrum tycker jag.:(

Jag undrar om jag skulle ha lagt ut alla trall och låtit den torka ett par veckor först?

Vågar man lossa allt och skruva om, köra med bara 2 mm springa eller kan det ge problem på vintern? :thinking: :sweat:

Nytryckt trätrall med 8 mm springor och ett måttband som visar avståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av 8 mm springa mellan nylagda trätrallbrädor med måttband, två skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar 8 mm springa mellan nyinstallerade trallbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.