43 498 läst · 201 svar
43k läst
201 svar
Snöslunga - modellerna som är bäst i test
Ja det sitter oftast tecumseh på canadiana, men inte är det några problem å hitta reservdelar.
Sist köpte jag en förgasare på ebay för 12$, kändes inte lönt å ens öppna den gamla för det priset..
Och generalrasar det så köper man en hondakopia - Loncin eller motsv.
Sist köpte jag en förgasare på ebay för 12$, kändes inte lönt å ens öppna den gamla för det priset..
Och generalrasar det så köper man en hondakopia - Loncin eller motsv.
Jag har en Gilson från -67. En liten 835 med B&S på. Vi är jämngamla
Fick den av grannen för den var så jävla svårstartad. Därför hade den heller inte gått så mycket. Jag sökte runt lite på nätet och insåg att man behöver uppdatera tändsystemet till det som kom på 80-talet och sedan är det bara att köra. Drog igång den för säsongen i förra veckan. Hällde på bensin och den startade på andra rycket.
Tung och jäklig? Ja. Bökig att köra med? Ja. Som ett träningspass. Går den bra? Alldeles utmärkt. Tuggar och går. Rejäl plåt i den. När vi fick 3-4 decimeter blötsnö för ett par år sedan fick jag köra även hos grannarna. Deras moderna slungor satte bara igen sig. Jag ser det som att vårda ett kulturarv.
Fick den av grannen för den var så jävla svårstartad. Därför hade den heller inte gått så mycket. Jag sökte runt lite på nätet och insåg att man behöver uppdatera tändsystemet till det som kom på 80-talet och sedan är det bara att köra. Drog igång den för säsongen i förra veckan. Hällde på bensin och den startade på andra rycket.
Tung och jäklig? Ja. Bökig att köra med? Ja. Som ett träningspass. Går den bra? Alldeles utmärkt. Tuggar och går. Rejäl plåt i den. När vi fick 3-4 decimeter blötsnö för ett par år sedan fick jag köra även hos grannarna. Deras moderna slungor satte bara igen sig. Jag ser det som att vårda ett kulturarv.
Jag råkar vara riktig norrlänning, har snöslunga men använder den rent sporadiskt... Igår var det säsongspremiär när snösvängen lämnat några kubikmeter på min nyskottade infart....R Robert-san01 skrev:
För det mesta skottar jag med min masi snöräv, den är både lättare, snabbare och bekvämare än snöslungan... Slungan kommer bara fram när det kommer rejält med snö eller som igår, när snösvängen visar sig, vilket inte sker så ofta.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Du ser! En riktig Norrlänning är fullt förberedd och använder rätt verktyg för uppgiften.Cheesen skrev:Jag råkar vara riktig norrlänning, har snöslunga men använder den rent sporadiskt... Igår var det säsongspremiär när snösvängen lämnat några kubikmeter på min nyskottade infart....
För det mesta skottar jag med min masi snöräv, den är både lättare, snabbare och bekvämare än snöslungan... Slungan kommer bara fram när det kommer rejält med snö eller som igår, när snösvängen visar sig, vilket inte sker så ofta.
Är du granne med smurfen72 inlägg #91?Guzzi skrev:Jag har en Gilson från -67. En liten 835 med B&S på. Vi är jämngamla
Fick den av grannen för den var så jävla svårstartad. Därför hade den heller inte gått så mycket. Jag sökte runt lite på nätet och insåg att man behöver uppdatera tändsystemet till det som kom på 80-talet och sedan är det bara att köra. Drog igång den för säsongen i förra veckan. Hällde på bensin och den startade på andra rycket.
Tung och jäklig? Ja. Bökig att köra med? Ja. Som ett träningspass. Går den bra? Alldeles utmärkt. Tuggar och går. Rejäl plåt i den. När vi fick 3-4 decimeter blötsnö för ett par år sedan fick jag köra även hos grannarna. Deras moderna slungor satte bara igen sig. Jag ser det som att vårda ett kulturarv.
Kommer inte snösvängen varje gång det snöat ? Om det kommer så lite snö så inte snösvängen skottar då skottar inte jag heller. Jag använder också snöslungan sporadiskt brukar skotta oftast med minigrävare med snöblad på.Cheesen skrev:Jag råkar vara riktig norrlänning, har snöslunga men använder den rent sporadiskt... Igår var det säsongspremiär när snösvängen lämnat några kubikmeter på min nyskottade infart....
För det mesta skottar jag med min masi snöräv, den är både lättare, snabbare och bekvämare än snöslungan... Slungan kommer bara fram när det kommer rejält med snö eller som igår, när snösvängen visar sig, vilket inte sker så ofta.
Blir nästan lite nostalgisk kommer ihåg att Gilson hade ställbart munstycke i botten på förgasaren vilket var rätt noga att justera efter ute tempen och att snö skruven stack utanför själva chassiet så snön rasade ner där man just skottat inga säkerhets handtag utan la man i växeln så gick den tills det tog stopp eller man la ur växeln men grymt bra med riktig 2 växlad växellåda och har för mig att man växlade med foten. Driften på Gilson var grym jämfört med Stigan jag köpte senare som hade gummihjuls drift vilket funkar rätt uselt men Hondan jag har nu har Hydrostadrift vilket är toppen och tror att i dag är det flera tillverkare som kör med hydrostat. Tror det var en sån här jag hadeGuzzi skrev:Jag har en Gilson från -67. En liten 835 med B&S på. Vi är jämngamla
Fick den av grannen för den var så jävla svårstartad. Därför hade den heller inte gått så mycket. Jag sökte runt lite på nätet och insåg att man behöver uppdatera tändsystemet till det som kom på 80-talet och sedan är det bara att köra. Drog igång den för säsongen i förra veckan. Hällde på bensin och den startade på andra rycket.
Tung och jäklig? Ja. Bökig att köra med? Ja. Som ett träningspass. Går den bra? Alldeles utmärkt. Tuggar och går. Rejäl plåt i den. När vi fick 3-4 decimeter blötsnö för ett par år sedan fick jag köra även hos grannarna. Deras moderna slungor satte bara igen sig. Jag ser det som att vårda ett kulturarv.
Problemet med en plog är väl att bli av med snön, våra kanter börjar närma sig en meter nu och var närmare 2 ifjol. Dock kan den ju vara bra att snabbt skjuta ihop snön med och sedan slunga den. En kollega hade faktiskt en plog på slungan som han först körde med på sin väg ca 100m lång innan han slungade remsan plogen lämnade. Det gick visst mycket snabbare än att endast slunga.