Intressant tråd!
Vi har samma problem, kylen och frysen fungerar inte bara sämre utan skåpet stängs helt av när det blir under en viss temperatur (Ca +10). Tyvärr hoppar det inte heller igång när temperaturen stiger vilket har förstört mycket mat så fort temperaturen sjunker på hösten..
Det ska bli intressant att se hur din lösning fungerar!
 
A
Vad som händer är att när omgivnings temperaturen dyker mot noll kommer kompressorn gå hela tiden samtidigt som varnings signalen för varm frys lyser/låter hela tiden.
 
elektroluxaren:
Om vi tänker bort omgivningstemperaturen lite...
Hur sker balanseringen mellan kyldel och frysdel med kombiskåp som bara har en kompressor?
 
A
M MagHam skrev:
elektroluxaren:
Om vi tänker bort omgivningstemperaturen lite...
Hur sker balanseringen mellan kyldel och frysdel med kombiskåp som bara har en kompressor?
Beror på vilken styrning det har
Det enklaste har en termostat vilken styr kylen och frysen åker med så att säga.
Allt köldmedia går igenom frysen innan det når kylen.
De avancerade har en ventil som styr till kyl resp frys
 
Samma problem hos oss i vår stuga. Har dock värme på. Men riktigt kalla dygn så orkar inte värmen hålla det över 10 grader i köket. Höjer/sänket därför värmen via nätet några gånger per säsong beroende på väder.
 
Jag har nu driftsatt det hela men nu börjar ju den kalla säsongen gå mot sitt slut så det blir nog först nästa vinter som det visar sig hur bra denna lösning funkar. Termostaten är nu inställd på att slå ifrån värmekabeln vid 12 grader.
 
A Avemo skrev:
Jag är säker på att det finns orsaker för att tillverkarna anger en lägsta drifttemperatur, men jag kan inte få ihop att det skulle ha med själva kylprocessen att göra.
Den förklaring jag har hört gäller smörjningen av kompressorn. Eftersom den inte går hela tiden så varierar temperaturen. I en för kall omgivning kommer kompressorn bli så kall när den inte går att smörjningen fungerar dåligt när den ska starta igen.
 
A
B b_hasse skrev:
Den förklaring jag har hört gäller smörjningen av kompressorn. Eftersom den inte går hela tiden så varierar temperaturen. I en för kall omgivning kommer kompressorn bli så kall när den inte går att smörjningen fungerar dåligt när den ska starta igen.
Kompressor ligger i oljan
i en frys går kompressorn mer när omgivningstemperaturen sjunker eftersom kondenseringstrycket sjunker och kyleffekten minskar den kan då inte kan hålla inställd temperatur. Redan runt 0 kan kompressorn gå kontinuerligt samtidigt som frysen larmar för att den är för varm, dvs den blir inte kallare än -14C
 
B b_hasse skrev:
Den förklaring jag har hört gäller smörjningen av kompressorn. Eftersom den inte går hela tiden så varierar temperaturen. I en för kall omgivning kommer kompressorn bli så kall när den inte går att smörjningen fungerar dåligt när den ska starta igen.
Den förklaringen har jag också hört. Efter genomgången i inlägg #36 förstår jag att frånsett eventuella smöjproblem kan också kylprocessen bli lidande av för låg omgivningstemperatur.
 
A
finns inga smörjproblem, om ni inte har det i era bilar oxå
 
I väntan på att Magnus återkommer med en rapport efter den pågående vintern kan jag flika in mina högst begränsade erfarenheter.
Jag har haft en Bosch kombi kyl/frys stående i en gäststuga vid sommarstugan i ca 8 år. Skåpet var begagnat när jag köpte det så det kanske är 10-12 år gammalt vid det här laget. Modell okänd just nu men den har bara en kompressor. Golvvärme i drift, har nog haft +5 som kallast inne när jag kommit dit. Jag har också kommit dit ofta vintertid, vilket inneburit många snabba temperaturväxlingar åt båda hållen. Jag har aldrig haft problem med att tempen i frysen varit varmare än 18-20 minus. När det varit normal rumstemp inne har kylen hållit plus 4-6 grader och frysen runt -18, så inställningen verkar ju vara avpassad för vettiga värden i normal drift.
Den har med andra ord fungerat ungefär som jag hoppats i flera år. Tills termostaten gav upp. Antog jag i alla fall att det var, den gick oavbrutet och det blev kallt som fan i både kyl och frys. Lösningen blev att jag av ren lathet - och lite grann av logistiska skäl, jag hade en timer liggande där och då, och den har blivit kvar - satte skåpet på en vanlig timer så att den gick ett par timmar och stängdes av ett par timmar. Det fick ju finjusteras lite grann så klart men nu har det gått på timern i ett par år utan att vare sig kyl eller frysdel vandrat speciellt mycket i temp. Kylen har ibland hållit under nollan, men då får jag justera timern lite bara.

Anywho, det verkar ju som att vissa skåp klarar låga temperaturer bättre än andra, men jag har dock aldrig haft minusgrader inne...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T ToRy skrev:
I väntan på att Magnus återkommer med en rapport efter den pågående vintern kan jag flika in mina högst begränsade erfarenheter.
Jag har haft en Bosch kombi kyl/frys stående i en gäststuga vid sommarstugan i ca 8 år. Skåpet var begagnat när jag köpte det så det kanske är 10-12 år gammalt vid det här laget. Modell okänd just nu men den har bara en kompressor. Golvvärme i drift, har nog haft +5 som kallast inne när jag kommit dit. Jag har också kommit dit ofta vintertid, vilket inneburit många snabba temperaturväxlingar åt båda hållen. Jag har aldrig haft problem med att tempen i frysen varit varmare än 18-20 minus. När det varit normal rumstemp inne har kylen hållit plus 4-6 grader och frysen runt -18, så inställningen verkar ju vara avpassad för vettiga värden i normal drift.
Den har med andra ord fungerat ungefär som jag hoppats i flera år. Tills termostaten gav upp. Antog jag i alla fall att det var, den gick oavbrutet och det blev kallt som fan i både kyl och frys. Lösningen blev att jag av ren lathet - och lite grann av logistiska skäl, jag hade en timer liggande där och då, och den har blivit kvar - satte skåpet på en vanlig timer så att den gick ett par timmar och stängdes av ett par timmar. Det fick ju finjusteras lite grann så klart men nu har det gått på timern i ett par år utan att vare sig kyl eller frysdel vandrat speciellt mycket i temp. Kylen har ibland hållit under nollan, men då får jag justera timern lite bara.

Anywho, det verkar ju som att vissa skåp klarar låga temperaturer bättre än andra, men jag har dock aldrig haft minusgrader inne...
Hej,

Jag har nu haft igång kylen och frysen hela vintern (hittills) med nämnda lösning utan grundvärme och kan ännu inte säga att det uppstått några problem. Det allra bästa hade nog varit att logga temperaturen bakom både frys och kyl för att få lite riktig data. Om min teori håller så värmer värmeslingan frysens kompressor tillräckligt och spillvärmen från frysens kondensor hjälper till att värma kylens baksida (kompressor + kondensor) tillräckligt för hyfsad funktion.

Då det inte har varit några längre perioder med "extrem" kyla där fritidshuset är så har det nog inte varit mycket kallare än 5-7 minusgrader i huset vilket visserligen ligger en bra bit under rekommenderad drifttemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.