F f_spindel skrev:
Blir kamera 2 bra inomhus om du låter den bli varm? Det är inte så att det sitter en plastfilm kvar framför linsen?
Denna vinter har varit besvärlig när det gäller imma på kamerorna. Så snart den relativa fuktigheten i luften överstiger 93-95 % så kommer problemet på alla kameror som inte sitter tätt under tak. Denna vinter har det, under mycket långa perioder, varit relativ fuktighet överstigande 95%.
Jag har 8 st. kameror ute, 2 st. på varje sida av huset. 3 st. sitter under bar himmel. De immar igen så snart den relativa går i topp. En kamera sitter på en gavelvägg ca 4 m under taköverhänget. Den immar igen ibland vid hög fuktkvot när vindriktning är ogynnsam. Övriga 4 kameror immar aldrig igen. De är monterade med Arlos fästarmar direkt under takfot. Men hittills har det inte hänt att någon sida av huset varit oövervakad eftersom kamerorna inte bara startar sig själv utan väcker upp omgivande kameror också och det fungerar trots imman
Jag valde att sätta upp fler Arlo kameror istället för uppvärmda kamerahus. Sådana kameror blir ju alternativet men blir våldsamt mycket dyrare än att ha lite fler Arlo.
 
F f_spindel skrev:
Blir kamera 2 bra inomhus om du låter den bli varm? Det är inte så att det sitter en plastfilm kvar framför linsen?
japp jag skiftade plats på dom och blev samma dåliga resultat igen.
 
HenFre HenFre skrev:
Denna vinter har varit besvärlig när det gäller imma på kamerorna. Så snart den relativa fuktigheten i luften överstiger 93-95 % så kommer problemet på alla kameror som inte sitter tätt under tak. Denna vinter har det, under mycket långa perioder, varit relativ fuktighet överstigande 95%.
Jag har 8 st. kameror ute, 2 st. på varje sida av huset. 3 st. sitter under bar himmel. De immar igen så snart den relativa går i topp. En kamera sitter på en gavelvägg ca 4 m under taköverhänget. Den immar igen ibland vid hög fuktkvot när vindriktning är ogynnsam. Övriga 4 kameror immar aldrig igen. De är monterade med Arlos fästarmar direkt under takfot. Men hittills har det inte hänt att någon sida av huset varit oövervakad eftersom kamerorna inte bara startar sig själv utan väcker upp omgivande kameror också och det fungerar trots imman
Jag valde att sätta upp fler Arlo kameror istället för uppvärmda kamerahus. Sådana kameror blir ju alternativet men blir våldsamt mycket dyrare än att ha lite fler Arlo.
Okej tack för svaret. Får bara acceptera då men tycker de e lite kasst ändå när den inne inte reagerar på rörelser (genom rutan) och den ute som reagerar inte ser något :(
När jag ändå har en expert här så har jag en fråga till.
Jag ska ge sambon inlogg till kamerorna, skickar en inbjudan som hon får via mail men sen skiter de sig, jag fattar inte hur hon får tillgång/ verkar inte funka eller så gör jag fel. som sagt nytt de här för mig.
 
JanneJanne123
Min ena kamera kan bli immig på grund av att den är placerad rakt ovanför ytterdörren så när jag öppnar kan den imma igen. Denna imma försvinner dock någon minut efter att jag stänger dörren. Din är inte placerad nära en frånluftsventil eller liknande?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Min ena kamera kan bli immig på grund av att den är placerad rakt ovanför ytterdörren så när jag öppnar kan den imma igen. Denna imma försvinner dock någon minut efter att jag stänger dörren. Din är inte placerad nära en frånluftsventil eller liknande?
Nej tyvärr inte, den sitter i altanräcket under överliggaren så att den skulle få lite "tak".
 
lira lira skrev:
Okej tack för svaret. Får bara acceptera då men tycker de e lite kasst ändå när den inne inte reagerar på rörelser (genom rutan) och den ute som reagerar inte ser något :(
När jag ändå har en expert här så har jag en fråga till.
Jag ska ge sambon inlogg till kamerorna, skickar en inbjudan som hon får via mail men sen skiter de sig, jag fattar inte hur hon får tillgång/ verkar inte funka eller så gör jag fel. som sagt nytt de här för mig.
Rörelsedetekteringen är så vitt jag vet infraröd. Fönsterrutor görs ju med beläggningar för att reflektera värmestrålning då det är kanske mycket begärt att det ska fungera genom fönster???
Sambon måste antingen logga in med din inloggning, men då knuffar ni ut varandra, eftersom Arlo bara tillåter en inloggning per konto. Eller så skapar sambon ett eget konto, kostar inget, till vilket du skickar inbjudan. Var så länge sedan jag och min fru löste det på det sättet så jag mins inte exakt hur vi gjorde det. Men den vägen måste du nog gå om ni vill kunna titta samtidigt
 
HenFre HenFre skrev:
Jag har en helt annan erfarenhet. Har haft mina kameror några månader kortare tid men inte alls upplevt det du tycks ha gjort.
Jag har 10 st. kameror, 8 st. utomhus och 2 st. inomhus. Köpte först 4 st. i ett paket och det paketet har inte varit bra. Två kameror från paketet har bytts ut av ARLO. Men övriga fungerar bra.
Särskilt efter senaste programrevideringarna. Tidigare utlöstes kamerorna på ljud, trotts att de inte skulle, och det resulterade i lite många filmer. Men nu fungerar de som jag önskar och då kommer bara aviseringar när det är personer på tomten, inte djur eller annan rörelse. Kamerorna filmar lite fler händelser men aviseringarna uteblir med mina inställningar.
Batteritiden varierar mellan 155 dagar och ned till 42 dagar omräknat till 10% kvar i batterierna. Allt beror givervis på hur använda scheman ser ut. Man byter ju både tidigare och senare beroende på situation, och tiden batterierna räcker är stigande eftersom antalet filmer är dalande. Antalet onödiga filmer minskar allt eftersom man lär sig systemet.

Idag är utomhuskamerorna på för filmning dygnet runt med undantag för de tillfällen då vi vistas i trädgården eller vet att vi ska gå extremt mycket ut och in.

Idag kör vi nästan enbart på läge "Schema" där vi då har associerat flera andra lägen allt efter tid på dygnet. Fungerar perfekt för vår del. Ger ett 50-tal filmer, en normaldag, som är 15 - 45 sek. långa.
//Henry
Men Henry, det där låter ju som om du inte alls borde vara nöjd. Du tycks ju ha fått anpassa din utrustning, dessutom i ett slags Interface som för mig är totalt obegripligt. Vad fan är Schema, Inställningar och Läge? Jag fattar ingenting av det; det är för mig en totalt obegriplig labyrint. Felet i mitt fall är nog att jag hatar att meka och greja. Betalar jag mer än 15 papp, och lyckas få upp kamerorna på väggarna, ja då räknar jag med att det bara ska funka, år efter år, efter år och absolut utan inställningar.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Men Henry, det där låter ju som om du inte alls borde vara nöjd. Du tycks ju ha fått anpassa din utrustning, dessutom i ett slags Interface som för mig är totalt obegripligt. Vad fan är Schema, Inställningar och Läge? Jag fattar ingenting av det; det är för mig en totalt obegriplig labyrint. Felet i mitt fall är nog att jag hatar att meka och greja. Betalar jag mer än 15 papp, och lyckas få upp kamerorna på väggarna, ja då räknar jag med att det bara ska funka, år efter år, efter år och absolut utan inställningar.
Jo, jag är jättenöjd. Klaga är enkelt. Påvisa hellre ett prisvärdare allternativ. Jag har hittills inget hittat.
 
Är det abonnemang på dessa kamror för att kunna använda molnet?
 
G Ganescha skrev:
Är det abonnemang på dessa kamror för att kunna använda molnet?
Ja, om man går över 5 st. kameror fordras abonnemang, annars är det gratis.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Är det någon mer än jag som har fått problem med ARLO? Så fort jag klickar på "Läge" i appen så kraschar den.
//Henry
 
inte nu iaf.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre HenFre skrev:
Är det någon mer än jag som har fått problem med ARLO? Så fort jag klickar på "Läge" i appen så kraschar den.
//Henry
Verkar som vårt problem också försvann medan vi sov.
Vi kunde inte komma in på läge via våra två konton. Apparna kraschade i båda telefonerna mot båda kontona igår kväll. Allt annat kunde vi göra utom att gå in på läge. Men idag fungerar båda igen.
//Henry
 
Är det någon annan än mig som har problem med att kolla in live stream via Netgear Arlo? Använder mig av en iPhone XS max och så fort jag trycker på live knappen i själva appen så hänger sig hela appen i 30 sek och under denna tid går det inte att stänga ned appen eller starta om telefon. Har haft detta problemet i ca 2 månader nu,

Sjukt irriterande!
 
P phattrance skrev:
Är det någon annan än mig som har problem med att kolla in live stream via Netgear Arlo? Använder mig av en iPhone XS max och så fort jag trycker på live knappen i själva appen så hänger sig hela appen i 30 sek och under denna tid går det inte att stänga ned appen eller starta om telefon. Har haft detta problemet i ca 2 månader nu,

Sjukt irriterande!
Förstår att det måste vara sjukt irriterande! Jag har inte eller har inte haft detta problem heller. Jag har en iPhone XR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.