Hej!
Säljarna till vårt hus lämnade huset en vecka innan vi fick tillträde. När de gjorde det stängde de av inkommande vatten från egen brunn. Samma dag som vi tillträde huset satte vi på vattnet igen och efter några timmar märkte vi att inkommande rör med vatten droppade, ställde en hink under och skulle täta det dagen efter. Röret är i något slags gummimaterial. Dagen efter när vi skulle täta stod det och småsprutade på fler ställen och insåg att vi behövde byta den delen av röret och ringde en rörläggare. Vår teori är att materialet som röret är gjort i har torkat under den tiden då det inte varit nåt kontinuerligt inflöde och det har uppstått sprickor som gjort att det började läcka.

Så till min fråga. Finns det någon möjlighet att få säljarna till att betala detta? Eller ligger detta fel helt på oss? Vad är rätt? Vi kunde omöjligt upptäckt det innan eftersom det inte läckte när säljarna ägde huset men p.g.a. gammalt hus är det kanske något vi skulle räknat med? Vad jag förstår är detta inte något som en besiktningsman tittar på vid en vanlig besiktning.
 
Vad är det för kostnad att få röret med läckan fixat?
 
Det går nog att resonera åt lite olika håll där.

Om det är ett rör av material som pga. ålder inte tål att torka, så skulle jag nog säga att detta är ett åldersproblem, röret var slut. Därmed ligger det inte på säljarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H HSP skrev:
Vad är det för kostnad att få röret med läckan fixat?
Det rör sig inte om några större summor men fick ta in en rörläggare på jourtid p.g.a. rädsla att det skulle pumpa in vatten i hela källaren. Några tusenlappar för ungefär 4 timmars arbetstid och ytterligare några för materialet, max 10000kr på den beräkningen vi fick.
 
Hemmakatten
Å andra sidan borde säljarna inte ha stängt av vattnet med tanke på de gamla rören.
 
M Madeleibe skrev:
Det rör sig inte om några större summor men fick ta in en rörläggare på jourtid p.g.a. rädsla att det skulle pumpa in vatten i hela källaren. Några tusenlappar för ungefär 4 timmars arbetstid och ytterligare några för materialet, max 10000kr på den beräkningen vi fick.
Kunde Ni inte stängt av vattnet istället?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Å andra sidan borde säljarna inte ha stängt av vattnet med tanke på de gamla rören.
???
 
Immobil Immobil skrev:
Kunde Ni inte stängt av vattnet istället?
Jo det kunde vi kanske ha gjort och fixat det en annan dag, men röret behövde oavsett lagas och vi behövde vatten.
 
Om det är "dolt fel" så ska väl säljana först ha en chans att först se och själva åtgärda skadan.
Nu har jag svårt att få det till ett dolt fel, gammalt rör i ett gammalt hus. kan hålla i allt mellan 50år eller 1 minut.
Förstår inte riktigt va du menar med gummimaterial, brukar vara plast eller metallrör.
Är röret av fel material så är det inte ett dolt fel efter en som lite kunskap har kunnat konstaterat det vid en nogran kontroll innan köp av fastigheten.

Vad sa rörfirman som reparerade skadan?
Hade de någon åsikt om vad läckan berodde på?
 
Ni kan läsa trådarna
Köpt hus från 1980. Läs til exempel inlägg 34
Nygammalt fel

Behandlar snarlik fråga som ger er vägledning
 
Man kan alltid fråga säljarna om de vill ta på sig reparationskostnaden....
säger de nej så är det ingen idé att bråka vidare för 10Tkr.
Det blir väl ett tvistemål i tingsrätt. vet inte om hemförsäkringens rättskydd ens gäller för tvister under ett halvt PBB.
 
H HSP skrev:
Om det är "dolt fel" så ska väl säljana först ha en chans att först se och själva åtgärda skadan.
Nu har jag svårt att få det till ett dolt fel, gammalt rör i ett gammalt hus. kan hålla i allt mellan 50år eller 1 minut.
Förstår inte riktigt va du menar med gummimaterial, brukar vara plast eller metallrör.
Är röret av fel material så är det inte ett dolt fel efter en som lite kunskap har kunnat konstaterat det vid en nogran kontroll innan köp av fastigheten.

Vad sa rörfirman som reparerade skadan?
Hade de någon åsikt om vad läckan berodde på?
Mina kunskaper om ämnet är tyvärr begränsade men bifogar en bild på röret i fråga. Nä inte mer än det uppenbara, att det är gammalt.
 
  • Gammalt rör och ventil ovanför en blå pump och en grå hink i ett betongrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K klimt skrev:
Ni kan läsa trådarna
Köpt hus från 1980. Läs til exempel inlägg 34
Nygammalt fel

Behandlar snarlik fråga som ger er vägledning
Tack!
 
H HSP skrev:
Om det är "dolt fel" så ska väl säljana först ha en chans att först se och själva åtgärda skadan.
Nu har jag svårt att få det till ett dolt fel, gammalt rör i ett gammalt hus. kan hålla i allt mellan 50år eller 1 minut.
Förstår inte riktigt va du menar med gummimaterial, brukar vara plast eller metallrör.
Är röret av fel material så är det inte ett dolt fel efter en som lite kunskap har kunnat konstaterat det vid en nogran kontroll innan köp av fastigheten.

Vad sa rörfirman som reparerade skadan?
Hade de någon åsikt om vad läckan berodde på?
Vi ringde säljarna som var här och tittade så han såg ju att det läckte men då var det i skarven och han menade bara att att vi skulle sätta en ny packning eller något sådant.
 
Oj det där var antikt, gummislangen sitter där för att inte föra vidare vibrationer från pumpen.

Och ska rörkrökaren ha 10papp för att sätta en flexslang dit så är jag i helt fel bransch
 
  • Gilla
  • Wow
tio_Pepe och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.