Hej

Håller på och renoverar badrum och stötte på ett klassiskt problem. Värmerören är dragna genom golvet.
Jag vill gärna hålla mig till reglerna för våtrum så jag beslutade mig och ta kontakt med en VVS firma så att de kan ordna de.

Svaret blev att det inte går utan att blia upp rummet jämte(är redan total renoverat).

Hoppas det finns någon på forumet som kan ge tips på hur detta kan ordnas. Känner till "klack" varianten men vill gärna få ut dem till väggen.

Bifogar med lite bilder och hoppas någon kan ge mig ett förslag som jag kan återkoppla till vvs snubben.
Golvet ska upp ca 12cm också och jag tänkte mig att det gick och skarva, vad säger ni?

Tack
 
  • Värmerör genom golv i pågående badrumsrenovering med delvis uppbruten betong och synligt träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör genomgår golvet i ett pågående renoveringsprojekt av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör dragna genom ett råbetonggolv i ett ofärdigt renoveringsprojekt av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det på bilderna? Golvvärme och radiator rör?
 
E
AdisCapa AdisCapa skrev:
Hej

Håller på och renoverar badrum och stötte på ett klassiskt problem. Värmerören är dragna genom golvet.
Jag vill gärna hålla mig till reglerna för våtrum så jag beslutade mig och ta kontakt med en VVS firma så att de kan ordna de.

Svaret blev att det inte går utan att blia upp rummet jämte(är redan total renoverat).

Hoppas det finns någon på forumet som kan ge tips på hur detta kan ordnas. Känner till "klack" varianten men vill gärna få ut dem till väggen.

Bifogar med lite bilder och hoppas någon kan ge mig ett förslag som jag kan återkoppla till vvs snubben.
Golvet ska upp ca 12cm också och jag tänkte mig att det gick och skarva, vad säger ni?

Tack

Är det inte möjligt att bocka in dom närmare väggen? och försöka få ut dom i ett fördelarskåp eller liknande. På detta vis kan ni skarva i skåpet och dra det vidare dit ni vill ha dom. Ska väggarna byggas ut något??
 
G ekaa88 skrev:
Vad är det på bilderna? Golvvärme och radiator rör?
På bilderna är allt värmerör. När huset byggdes så drog de tydligen värmen så att det skulle kännas som golvvärme. Fungerade rätt bra måste jag säga och han t.o.m kunnat behålla de om de gick
 
E epw skrev:
Är det inte möjligt att bocka in dom närmare väggen? och försöka få ut dom i ett fördelarskåp eller liknande. På detta vis kan ni skarva i skåpet och dra det vidare dit ni vill ha dom. Ska väggarna byggas ut något??
Väggarna ska bada byggas ut 13mm i form av gipsskiva. Har ej utrymme och bygga ut mer då det hade stört dörren.
 
S
Det är väl bara att skarva och så sätter du en inspektionslucka?
 
S Stadsfiskalen skrev:
Det är väl bara att skarva och så sätter du en inspektionslucka?
Som jag förstår det så får man skarva värmerör utan lucka också, det rekommenderas inte men man får.
Däremot så förstår jag inte varför VVS snubben menar att det inte går att skarva den.
 
E
AdisCapa AdisCapa skrev:
Som jag förstår det så får man skarva värmerör utan lucka också, det rekommenderas inte men man får.
Däremot så förstår jag inte varför VVS snubben menar att det inte går att skarva den.
För att han inte vill lämna garanti på detta eller har kunskap i området gissningsvis.
 
E epw skrev:
För att han inte vill lämna garanti på detta eller har kunskap i området gissningsvis.
Då borde väl ändå svaret vara"det går att göra så men vi kan ej lämna garanti" Då får jag väl avgöra vad som är bäst. Det jag vet att man inte får är just rör genom golv.
 
Staffans2000
Inkompetent hantverkare!
Visst går det. Som jag ser av bilderna, kan du svetsa på smidda muffar, och därifrån övergå till prisol. Lätt som en plätt!
 
Rickard.
AdisCapa AdisCapa skrev:
Då borde väl ändå svaret vara"det går att göra så men vi kan ej lämna garanti" Då får jag väl avgöra vad som är bäst. Det jag vet att man inte får är just rör genom golv.
Riktiga hantverkare med lite stolthet går inte med på att göra undermåliga jobb bara för att man inte lämnar garanti på det. Vågar/vill man inte lämna sitt namn på det så gör man inte jobbet, om fler tänkte så skulle kanske vi slippa alla dåliga jobb trådar på detta forum.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Riktiga hantverkare med lite stolthet går inte med på att göra undermåliga jobb bara för att man inte lämnar garanti på det. Vågar/vill man inte lämna sitt namn på det så gör man inte jobbet, om fler tänkte så skulle kanske vi slippa alla dåliga jobb trådar på detta forum.
Så ett "riktigt jobb" är att låta de sticka ur golvet? Det om något borde väl vara undermålig för de är tydligen klassat som förbjudet. Medans skarvar inte är det?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
[länk]
[länk]
[länk]

Muffen i röret, mässingsdelen i muffen och röret i mässingsdelen. Dessa delar under färdigt golv. Sedan fäller du in röret i väggen och bockar ut det på lämplig höjd -klart!

Staffan
Så den muffen är till för järnrör? Ungefär som gummimuffen till gjutgärnsavlopp? Sedan koppla ihop allt enligt dina instruktioner.

Skönt med ett riktigt svar och inte "han är hantverkare, han vet bäst". Jag vet att bruden får Anticimex var riktigt öppen med att rör genom golv ger en automatisk tvåa när de tittar.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
[länk]
[länk]
[länk]

Muffen i röret, mässingsdelen i muffen och röret i mässingsdelen. Dessa delar under färdigt golv. Sedan fäller du in röret i väggen och bockar ut det på lämplig höjd -klart!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
[länk]
[länk]
[länk]

Muffen i röret, mässingsdelen i muffen och röret i mässingsdelen. Dessa delar under färdigt golv. Sedan fäller du in röret i väggen och bockar ut det på lämplig höjd -klart!

Staffan
Behöver man dra åt muffen på något sätt? Eller håller den själv emot de lilla tryck som värme ger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.