Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ang. vad som är vitvarornas Rolls Royce, så tänker jag på

Gaggenau [länk],
Boretti [länk]
Bertazzoni [länk]

Nu snackar vi!
 
  • Gilla
hansdj
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är många år sen Ikea slutade med Whirlpool-varor och övergick till Electrolux, och nu har de visst börjat med något som är från Bosch också.

Har en Whirlpool-mikro från 90-talet som fortfarande går utan problem efter mer än 20 år.
Jag har en från 80-talet som fortfarande går bra :) whirlpool Micro, alltså.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag kan också flika in med att Smeg knappast är top notch. Det är bara design. Hållbarheten är skit. De tänker väl att folk vill byta design ofta.

Har Smeg diskmaskin 7 år gammal nu och den håller ihop med en massa buntband och har haft 2 reparationer. Allt plast inuti är rapplig med tiden. Den diskar inte rent på övre korgen längre. Ja jag "borde" köpa nytt men jag behöver en med hölje som kan vara fristående och som nybliven singel utan jobb får jag hoppas på att den överlever lite till.

Ett tips vad gäller diskmaskin: köp diskmaskin som har rostfritt på allt i diskdelen. Undantaget kan vara bestickshållaren. Men resten bör vara metall. Plast går sönder med tiden. Har haft 3 diskmaskiner alla har plast i diskdelen som gått sönder med tiden, men smeg har varit värst på den här punkten.

När jag var liten så minns jag diskmaskin där allt var metall inuti.


Och vad gäller premium... Premiumvaror idag betyder bara design och/eller tingeltangel som extratillbehör, "coola grejer". Hållbarheten på de dyra sakerna är lika dålig som de vanliga.

Av våra grejer så är det nog bara dammsugaren som hållt längst, Miele dammsugare 20 år gammal och går än. Ja den har varit misshandlad då någon jävla idiot dammsög upp slipdamm med den, men jag stoppade i tid, den var "ganska" varm, men trots det så funkar den än. *klappa*

Och förstås de beg gamla sakerna från dåtiden t.ex. mina gamla symaskiner från 50-talet. Det var grejer det. (ja, symaskiner, jag ska nog inte börja prata om dem, dagens är 100% skräp :D såvida du inte köper en för industrin/ateljen dvs inte från hushållssäljaren)

De räknar med att vi ska köpa nytt var 5:e år eller tidigare.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Det där låter ju vansinnigt att man ska borra hål eller skära bort tätningslist. Fungerar frysen som den ska ändå?
Vi har inga släta luckor i köket så jag tror inte det räcker med 3000 om vi ska bygga om överskåpen
Vi har inte släta luckor heller, så det blev alltså nya luckor också, i det priset. Men det lär ju bero på, nu har vi ett kök där det gick att få skräddarsydda skåp o luckor redan när vi installerade det för drygt 10 år sedan (Culimar). Skulledet ex. varit ett Ikea kök, så skulle det nog dels inte gått att få tag på luckan alls idag, dels hade det inte gått att få den 6 cm lägre.
 
useless useless skrev:
Istället för att borra kan man skära bort en cm av tätningslisten.
Spelar det ngn roll upptill eller nedtill?
 
Nej. Jag hade en frys utan öppningsförstärkningsmekanism där handtaget till slut lossnade. Jag skar av en bit av listen i nederkant av dörren och limmade fast handtaget med PL400.

Nu skulle jag aldrig köpa en frys utan hävstångshandtag eller pedal.
 
Som sagt, lösningen som Bosch har med en tryckutjämningsventil fungerar väldigt bra. Öppningsmekanismer är ju egentligen bara som en domkraft, de hjälper dig att öppna dörren med våld. Utjämningsventilen gör så att man inte behöver använda våld för att öppna dörren.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
useless useless skrev:
Istället för att borra kan man skära bort en cm av tätningslisten.
Eller helt enkelt trycka in gummilisten lite lätt med fingrarna samtidigt som man drar i handtaget, så listen släpper in luft för att lätta på undertrycket...
Enkelt knep som vi lärde oss redan under 70-talet, när vi tröttnade på att ersätta de usla fotpedalerna som ständigt gick sönder på kylen och frysen från Electrolux.
 
  • Gilla
DYEUffe och 2 till
  • Laddar…
Hmm. Är det fråga om volym? Jag har aldrig problemet med att öppna frysen men då har jag en kombinerad skåp, bor i lägenhet.
 
J
H hempularen skrev:
Vi har inte släta luckor heller, så det blev alltså nya luckor också, i det priset. Men det lär ju bero på, nu har vi ett kök där det gick att få skräddarsydda skåp o luckor redan när vi installerade det för drygt 10 år sedan (Culimar). Skulledet ex. varit ett Ikea kök, så skulle det nog dels inte gått att få tag på luckan alls idag, dels hade det inte gått att få den 6 cm lägre.
Vi har också ett skräddarsytt kök, smedstorps kök, med massiva ekluckor. Även om köket ser ut som nytt kommer där bli nyansskillnad på luckorna om vi sätter in två nya.
Köket är från 2003 men väldigt fräscht och vi är väldigt nöjda med det som det är. Känns fel att börja bygga om för att få plats med billigare eller bättre kyl och frys än electrolux.
 
Liebherr är ett Schweiziskt bolag som tillverkar entrepenad maskiner mm. bland annat kyl o frys och har rykte om sig att vara väldigt gedigna och hållbara.
Dyra men enligt den efterforskning jag gjort är det min nästa investering i vitvaror då jag vill ha något som håller så länge som möjligt.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är samma skit allting numera. Finns inget premium på det viset som förr. Nu är fokus på att tjäna så mycket pengar som möjligt istället och premiumgrejerna idag har ju bara blivit sånt de tjänar ännu mer pengar på just för märket.
Mina erfarenheter stöder ditt påstående.
Har bl.a. haft ett flertal Miele produkter, med usel kvalitet och vidimerade konstruktionsfel som Miele är helt kallsinniga att åtgärda efter garantitiden. Dessutom är servicen och reservdelarna svindyra jämfört med övriga märken.
En gång i tiden hade de bra kvalitet, men ej längre.

Köp produkter du gillar och som har 5 års garanti är mitt tips.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Använder Bosch och Siemens i kök och tvättstuga och är nöjd. Har inte haft några stora problem trots stor användning och att vitvarorna nu börjar bli några år.
Däremot gjorde jag ett misstag när kylskåpet behövde bytas och köpte ett Cylinda. Det satt ett Gram där tidigare och den gick utmärkt i över 10 år förutom att elektroniken fick bytas vid ett tillfälle, något som var hyfsat lätt att göra själv. Men Cylinda-kylskåpet blev ingen succe. Trots ganska stora mått utvändigt, mycket större än det Gram som satt där tidigare, är volymen invändigt fattig. Den är smal invändigt och det är svårt att hitta något som hamnat bakom. Dessutom är det stört omöjligt att få handtaget att sitta fast. Får skruva fast det gång på gång men bara inom någon vecka börjar det klappa igen. Nu öppnar vi skåpdörren i överkant istället och låter handtaget vara eftersom det lossnar så fort man tittar på det.
Har mycket svårt att tänka mig en Cylinda-produkt igen åtminstone inte kyl och frys.
 
Kul att höra andras erfarenheter av kyl och frys. Vi har just nu två stycken kyl/frysar från Electrolux där den ena frysen är trasig sedan ca 10 månader. Tycker inte det är någon idé att tillkalla reparatören någon mer gång på det skåpet. Han har redan varit där två gånger. Men då är skåpen från -98 och tillverkade i sverige. Så dessa E-lux skåpen har varit ett bra köp. Men ersättarna kommer inte att bli från E-lux efter allt som man har läst. Frågan är bara vad skall man satsa på. Går det att hitta några kyl/frusar idag som kommer att hålla lika länge som dessa har gjort? Där ena skåpets kyl/frys har går sedan starten utan rep. sedan -98 och det andra har haft 2 stycken reparationer sedan -98 och en kass frys sedan ca 10 månader.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.