J JeLö skrev:
Givetvis är vårt kök byggt efter någon konstig standard som bara husqvarna använt sig av (180cm hög kyl och frys), så jag hade inte så mycket att välja på enligt den lokala handlaren. Men 19500:- var nån tusenlapp mer än jag räknat med!
Såg nu på elons hemsida att dom även hade electrolux med den höjden för 16000:-
Är det sämre kvalite eller bara sämre provision på dom eftersom han bara ville sälja husqvarna?
VARNING!! köp inte vare sig Husqvarna eller electrolux med den höjden.

Jag hade precis samma problem i Somras. Frysen började gå dåligt, 180cm hög. Jag var en millimeter ifrån att köpa nya Husqvarna just för att de och El lux är ensamma om den höjden. Så upptäckte jag att varken Husqvarna eller electrolux har någon luck öppnings mekanik på de skåpen (finns på Husqvarna 185 höga). Vårt gamla skåp hade en öppningspedal.

Och som jag misstänkte, det är helt omöjligt att öppna frysdörren utan mekanism. Det fanns sådana skåp igång i drift på Mediamarkt. Så jag kunde testa där. Öppna först dörren, stäng den, och försök öppna den igen. Vaccuumet som byggs upp när den nyinkomna luften kyls ner gör det omöjligt att öppna igen. När jag försökte öppna 5 minuter senare gick det fortfarande inte, Men om jag tog spjärn mot överdelen av skåpet och hängde hela mina 115 kg i handtaget så gick den att bända upp. Man kunde se tydliga skador på handtagsinfästningen, fler hade gjort som jag. Handtaget kommer att lossna inom ett år.

För mig blev det att lämna in skåpen över kyl o frys still snickeri för ombyggnad, och nya luckor. Kostade ca 3 000 extra, Nu har jag Bosch 186 höga skåp. Bosch (och Siemens) har en teknik med en vacuum ventil som jämnar ut trycket, inga problem att öppna dörrarna.

Obegripligt att Electrolux kan tillverka en så totalt värdelös, oanvändbar produkt. Jag diskuterade det med en säljare på en annan vitvarubutik, som berättade att man brukar lösa det genom att borra ett hål i dörren i underkant på Electrolux o Husqvarna, vore kanske lämpligt om det gjordes i fabriken....
 
Redigerat:
Istället för att borra kan man skära bort en cm av tätningslisten.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A
Jag skulle säga att Liebherr är Toyotan. Vi har många frysar på jobbet där vi behöver hög driftsäkerhet och lång livstid (museum). Och Liebherr är de som håller måttet. Ofta ska de vara gnistsäkra och godkända för brandsäkra vätskor, vilket iofs inte riktigt är konsumentprodukter i alla fall. Men att de tillverkas är ett gott tecken. Likt Toyotan kan man slänga ner frysen för trappen och skjuta den med hagelgevär, men den bara går och går. Och till relativt rimligt pris. Nackdelen, för vissa kanske, är att de ofta ser ut som pansarvagnar.
 
  • Gilla
mawno och 4 till
  • Laddar…
J
Det där låter ju vansinnigt att man ska borra hål eller skära bort tätningslist. Fungerar frysen som den ska ändå?
Vi har inga släta luckor i köket så jag tror inte det räcker med 3000 om vi ska bygga om överskåpen
 
  • Gilla
AndreasAskim
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Ett tips till er som har HQ frys. Om den pendlar i temp och tinar käket och går ner till typ -14 men inte lägre, så riv isär baksidan inne i frysen. Då finns en jävligt dålig skarv till tempgivaren som sitter i överkant frysen. Den skarven blir utsatt för kondens/fukt vid avfrostning. Löda eller skarva med ”grodögon”/Scotch Lock. Gratis rep som håller länge. Det var felet på min när serviceteknikern ville byta kretskort och givare för 3000. Jag vägrade. 2:a besöket ”kom han på” och fått tips av en kollega att det kunde vara detta felet. Ganska självklart konstruktionsfel och gjort för att pajja efter några år ( mina från -11 och pajja -16 ) Så jag vägrade betala för 2 besök. Funkar fortfarande. Ett tips bara
 
  • Gilla
Guiden
  • Laddar…
N
M MagicFingers skrev:
om jag får säga mitt så är cylinda, en dacia i sammanhanget. den går kanske men låter mkt och hur kul är det med ett vinande ljud när man vill äta i köket.....

kanske en Miele eller Smeg räknas som top notch...

hade en Gram ett tag också... den började brinna baktill... :/....
Smeg har det varit mycket klagomål på vad gäller kvalitet. Är överrklamerat skulle jag säga.
https://se.trustpilot.com/review/www.smeg-service.co.uk
 
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Hej!
Du kanske kan laga din frys istället. Har kopierat in en länk från 2016 som handlar om att byta en kondensator i styrelektroniken på ett kylskåp. Men samma gäller även för frysar. Har själv lagat mina Husqvarna prylar, både kyl och frys flera gånger. Hela tiden samma fel. Dessutom lagat en kyl från Bosch på samma sätt. Det beror alltså på vilket sätt din frys la av. Läs länken och begrunda.

https://www.byggahus.se/forum/threads/kompressor-vill-inte-starta-till-frys-siemens.270266/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Efter 17 år i branschen som oberoende handlare.

Miele är den enda tillverkaren som tillverkar allt i sina maskiner själva, inkl. Kretskort.
De är också den enda tillverkaren som har som livslängdsmål över 10 år. 20 på vissa produkter.
Ingen annan vill uppge vad de tillverkar mot men 6år verkar vara normen.
SMEG är en ren designprodukt med billiga komponenter invändigt. Vi sålde Smeg till alla som insisterade, men informerade och kallade det internt ”Smäck”
 
  • Gilla
Thomas.M och 12 till
  • Laddar…
Håller på och bygger hus nu och det blev att vi valde alla vitvaror från Miele, kändes som bra kvalitè.
Har haft Smeg i ett tidigare hus och kände mig inte alls nöjd med kvalitèn känns mer som designen är det viktiga där.
 
  • Gilla
RJMS och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag bedömer att det som kommer närmast RollsRoyce statusen i dag är Liebherr. de delar vissa komponenter med Miele.
tillverkade i Tyskland.
all de övriga märkena här i tråden är gjorda med helt annan teknik i Ungern, Turkiet, Korea och Frankrike.och de kommer inte in i mitt hus.
håller med. liebherr och miele har service och delar. kostar mer men det är skillnad i kvalitet. jag har en liebherr kyl sen 2010 och det mesta andra från miele från samma år inget krångel men framförallt kan de servas o repareras. (Nån hylla och fryslucka som ungarna krossade) jag köpte en del miele som utställnings ex för att få ner priset. ingen som har rea på de grejerna. vissa andra märken är prisade väldigt olika på olika marknader så ibland billiga i tyskland o ibland i polen....
 
electroluxaren skrev:
Jag bedömer att det som kommer närmast RollsRoyce statusen i dag är Liebherr. de delar vissa komponenter med Miele.
tillverkade i Tyskland.
all de övriga märkena här i tråden är gjorda med helt annan teknik i Ungern, Turkiet, Korea och Frankrike.och de kommer inte in i mitt hus.
Vad jag förstått så är det liebherr som tillverkar kylar och frysar åt miele.
 
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Jag har bra erfarenhet av Cylinda och Miele förutom diskmaskinen som jag retar mig förbannad på varje dag.
Bestickkorgens grepe är så låg att man sticker sig på vanliga gafflar o knivar (IKEA) som står i korgen, hade jag haft råd hade jag kastat ut den trots att den är ny och fick bästa testresultat av Råd o Rön. Köp lokalt o berätta för leverantören att du väljer dem bara för en god, framtida service, instämmer de inte, ta nästa.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J
S Spirit78 skrev:
Ett tips till er som har HQ frys. Om den pendlar i temp och tinar käket och går ner till typ -14 men inte lägre, så riv isär baksidan inne i frysen. Då finns en jävligt dålig skarv till tempgivaren som sitter i överkant frysen. Den skarven blir utsatt för kondens/fukt vid avfrostning. Löda eller skarva med ”grodögon”/Scotch Lock. Gratis rep som håller länge. Det var felet på min när serviceteknikern ville byta kretskort och givare för 3000. Jag vägrade. 2:a besöket ”kom han på” och fått tips av en kollega att det kunde vara detta felet. Ganska självklart konstruktionsfel och gjort för att pajja efter några år ( mina från -11 och pajja -16 ) Så jag vägrade betala för 2 besök. Funkar fortfarande. Ett tips bara
Så har den gjort tidigare ett par gånger. Och i somras när det var som varmast klarade den inte att hålla inställd temp. Men nu skenade tempen ganska snabbt. -2 var det i den när jag till slut stängde av den. Kompressorn gick hela tiden.
 
J
Leonardo51 Leonardo51 skrev:
Hej!
Du kanske kan laga din frys istället. Har kopierat in en länk från 2016 som handlar om att byta en kondensator i styrelektroniken på ett kylskåp. Men samma gäller även för frysar. Har själv lagat mina Husqvarna prylar, både kyl och frys flera gånger. Hela tiden samma fel. Dessutom lagat en kyl från Bosch på samma sätt. Det beror alltså på vilket sätt din frys la av. Läs länken och begrunda.

[länk]
Följde en felsökningsguide jag hittade på nätet. Enligt den var det antingen kompressorn, läckage på kylmedie eller stopp i kylsystem.
Temperaturen ökade trots att kompressorn hela tiden gick.
 
Vi byggde om köket helt och hållet för litet mer än fem år sedan. VI satte in kyl, frys, kombiugn och induktionshäll från Cylinda. Den vanliga ugnen fick bli Husqvarna.

Samtliga prylar från Cylinda (utom hällen!) har fått bytas ut och flera av dem (Kyl och Frys) under garantitiden.

För kyl-frys var det elektroniken som pajade så att de inte kylde alls. Det fanns inga delar att få heller (trots att det vid det laget inte gått så lång tid...) så de byttes ut.

Kombiugnen gick alldeles nyss i och med att gångjärnet till luckan brast. Som vanligt inga delar samt att Cylinda inte längre har motsvarande i sitt sortiment.

Så de är min förstakandidat för att hamna i läget "Dacia" (eller "Yugo") om man jämför med bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.