A
Snailman Snailman skrev:
Kyl och Frys håller jag mig till Samsung, har funkat bra och har slät baksida.
Ugn, så har ju Neff ugnslucka som skjuts in i ugnen på ett smidigt sätt.
Har inte kylen börjat rosta innuti än?
Håller du rent bakom skivan i på baksidan?
Rinner inte avfrostningsvattnet ur frysen ut genom dörren på golvet ?
Eller har den slutat att frosta av?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Hej, mitt första inlägg/Svar här:)
Jag har haft köksbutik tidigare och skulle väl säga att Bosch/Siemens/Neff ( samesame ) är bra saker. Har själv haft Aeg och Electrolux (båda samma som Husqvarna) och de har gått sönder alldeles för fort och det var klart mer reklamationer på dessa märken. Även min gamla mor hade Husqvarna som gick sönder efter 5 år både diskmaskin och kyl. Jag har själv en side by side från samsung som är grym, inte ett fel på 12 år med kylt vatten och ismaskin.

Rolls royce är väl gaggenau, liebherr och miele är kanske en Porsche. Tycker alla tre är överprisade.

Siemens med systermärken är väl en Mercedes/BMW

Electrolux mfl en Nissan (snygg men ganska dålig kvalitet)
Whirlpool (Ikea) är kanske en Ford

Vi bygger själva hus nu och kommer välja Neff
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det är många år sen Ikea slutade med Whirlpool-varor och övergick till Electrolux, och nu har de visst börjat med något som är från Bosch också.

Har en Whirlpool-mikro från 90-talet som fortfarande går utan problem efter mer än 20 år.
Köpte en Ikea-mikro förra året. Det är en Whirlpool
 
S strophlex skrev:
Vad jag förstått så är det liebherr som tillverkar kylar och frysar åt miele.
Det stämmer. Tyvärr innebär det att Miele lämnar lägre garantier för dem. (Eftersom de inte tillverkar de själva)
 
Snailman
electroluxaren skrev:
Har inte kylen börjat rosta innuti än?
Håller du rent bakom skivan i på baksidan?
Rinner inte avfrostningsvattnet ur frysen ut genom dörren på golvet ?
Eller har den slutat att frosta av?
Det som har hänt är att en kombinerad kyl/ frys slutade fungera efter ett antal år, efter att ha haft ur kontakten ett par dygn, var det bara att plugga i den igen, den har gått några år till sedan dess, aldrig behövt frosta ur.

Har en kyl och frys från Electrolux sen 30 år som fungerar än, men inte kul att frosta av. En kombinerad kyl / frys gorenje, med två kompressorer, så pajade frysen efter typ fem år, kylen fungerar ännu.

En bosch kyl /frys fyrtio år gammal pajade för tio år sedan, kretskortet brukade ge upp på dem tydligen.

Elektrolux / med systermärken slog jag ur hågen efter att ha sett en Electrolux kyl eller frys för 15 år sen, på elgiganten med en hög plastdelar från handtaget på golvet under. Sen hörde jag vd:n för electroluxkoncernen i radio för 15 år sen som sa att de aldrig skulle producera sina vitvaror på andra sidan jorden (typ kina, korea) då det var ekonomiskt olönsamt för dem.

Så jag antar att Samsung driver sina företag effektivare än electrolux, eller att de subventionerar sina vitvaror på något sätt.[/QUOTE]
 
A
Du har alltså en produkt, en kombinerad kylfrys?
Mycket vanligt med dåliga avfrostningar.
Och dålig display i dörren.
Det är många som slutat sälja samsung, vilket är tråkigt då man gör en hel del pengar på alla reparationer.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
hus520 och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Den kombinerade har ingen display i dörren, har en separat kyl och frys med displayer också från Samsung, men de är inte ett år ännu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är många år sen Ikea slutade med Whirlpool-varor och övergick till Electrolux
Nej det stämmer inte alls, det mesta de säljer kommer från Whirlpool. Sedan har de något kylskåp som kommer från italienska AEG (ägs av Electrolux) men det är skräp det också.
 
J JeLö skrev:
Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.

Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.

Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?

Här hemma har vi liebherr kyl/frys enligt sambon är detta det bästa märket för kyl och frys. Spishäll, ugn och fläkt är av märket Witt. Samma där, enligt henne det bästa märket. Diskmaskinen är av ett märke som heter fisher och paykel. Tvätt och tork är av märket LG, med några speciella trummor som inte skadar kläderna. Väldigt nöjd med samtliga maskiner men dem kostade ju en bra slant..
Smeg ska man undvika då det brukar kallas för smeck :seenoevil:

Jag kanske ska tillägga att min sambo jobbade som säljare på vitvaror i 10 år så jag tror att hon har koll på detta ;)
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
J Jolle48 skrev:
Enl. en servicemontör som bl.a servade Siemens så skulle Neff vara ett kononmärke. Rätt så nytt i Sverige men på G.
Poängen är att vanlig människor köper inte RR. Vanliga människor i övre medelklass köper Mile och MB, BMW och Globalknivar mm. Mile kan ALLDIG bli en RR. Att köpa Mile är för de allra flesta en fråga om prioritering och vad man vill förknippas med. De flesta vill inte allokera så stor del till vitvaror. Att köpa en RR är totalt ouppnåeligt för flertalet. Hela poängen med RRs varumärke och prissättning är att det skall vara för det ytterst få. Mile är en dyr bredmarknads produkt. Jag tycker också att Mile gör kvalitets prylar. Men det är inte det som det handlar om.
 
M magnus138 skrev:
Jag har en från 80-talet som fortfarande går bra :) whirlpool Micro, alltså.
Whirlpools micro är typ outslitliga!
Men säger ju inte mycket om deras kyl/frys, dessutom är mina 2 micro (en har min far som får allt att gå sönder) tillverkade tidigt 90-tal. VIP20
 
J
I motsats till vad jag brukar gick jag emot alla bra rekommendationer jag fått härifrån och köpte istället Electrolux. :oops:
Liebherr lockade trots priset men där fanns ingen som passade storleksmässigt. Bosch och siemens hade någon som var 170-175cm men då med en inredning som inte passade oss.
Fick suverän hjälp på Lassessons i Sjöbo, och det dom kunde ordna fram som passade bäst var husqvarna eller electrolux. 5års garanti.

Så jag har i alla fall lyssnat på er avseende att undvika de stora varuhusen, att handla lokalt och välja något med 5års garanti. :)
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
D debbo skrev:
Whirlpools micro är typ outslitliga!
Men säger ju inte mycket om deras kyl/frys, dessutom är mina 2 micro (en har min far som får allt att gå sönder) tillverkade tidigt 90-tal. VIP20
Att dom var bra för 25 år sen behöver väl inte betyda att dagens produkter är outslitliga?
 
T tanker skrev:
Nej det stämmer inte alls, det mesta de säljer kommer från Whirlpool. Sedan har de något kylskåp som kommer från italienska AEG (ägs av Electrolux) men det är skräp det också.
Nja, när jag köpte kök 2013 så var iaf ugn, häll och diskmaskin electrolux, skulle tro att även kyl och frys var det.
AEG är tyskt...
 
useless useless skrev:
Att dom var bra för 25 år sen behöver väl inte betyda att dagens produkter är outslitliga?
Hm, jag tänkte nog så men skrev det aldrig
"Det var bättre förr"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.