S Stefan1972 skrev:
Har Indien liknande regler som vi då? I våran värld kanske det borde vara ett maskinskåp men måste det vara det där då?
Du har nog blandat ihop lite, jag har inte nämnt något om Indien bara kring bilden i #6619, den är från SE och under CE-flagg.
 
Svanströms sista video tycker jag platsar i denna tråden:
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Svanströms sista video tycker jag platsar i denna tråden:
[media]
Såg också detta och blir mörkrädd hur illa folk utför sina arbeten.
 
Svanström säger att man inte får skarva med Wago i centralen. Är inte centralen ett godkänt kopplingsutrymme?
 
Men deras slutsats angående stötarna från diskmaskinen är lite fel.
Visst det är 112V mellan maskinens jord och sann jord när inte eljorden är inkopplad, det är det även i tex en stationär dator som sitter i ojordat uttag.
Däremot är det inga strömmar att tala om.
Det enda som dom gjorde gällande DM var att dom kopplade in jorden, den grupper ligger över JFBn så strömmen personen kände var alltså lägre än vad JFBn löser på.
Att man får stötar av utrustning som har avstörningskondensatorer mellan fas-jord & nolla-jord när utrustningen sitter i ojordat uttag är ”allmänt känt”/”vanligt”.

Det dom säger vid 21:40 in i videon tycker jag låter fel ”kontakt mellan fas & jord med säkringen avslagen”, att det är kontakt mellan fas-nolla beror på att det är ansluten utrustning (lysrör mm, en 60W glödlampa har ca 63ohm), samt att det normalt är kontakt mellan jord-nolla när JFBn är tillslagen, så med andra ord är det inte konstigt att det är kontakt mellan fas-jord.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 5 till
  • Laddar…
A
mattiasp mattiasp skrev:
Svanström säger att man inte får skarva med Wago i centralen. Är inte centralen ett godkänt kopplingsutrymme?
Det vill jag också veta
 
Mikael_L
G ekaa88 skrev:
Såg också detta och blir mörkrädd hur illa folk utför sina arbeten.
Ja David satt inget doslock över dosan bakom DM, inte vad man kunde se i filmen i alla fall ... usch usch ... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Haha, jag tänkte precis samma sak :)
 
Varför byggde den första elektrikern om centralen över huvud taget?
 
Mikael_L
Fick sälja mer material?
 
Erik_Hansson skrev:
Det vill jag också veta
Det är intressant. Jag har också fått lära mig att kopplingar inte får förekomma i centraler. Däremot är isolerad presshylsa ok. Kan egentligen inte peka på något som skulle göra kopplingar otillåtet.
 
Mikael_L
Om centralen inte är ett godkänt kopplingsutrymme så får man rätt saftiga problem ... :D :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Notera vad jag skrev. Det är klart det är inte kopplingsutrymme. Jag menade dock att kopplingar typ. Wago inte får förekomma.
Kontentan är iaf. Att jag inte finner några bevis för ett sådant påstående.
 
Mikael_L
Jag har inte heller hittat några förbud i vare sig lag, föreskrifter eller standarder mot att ha en skarv i en centralkapsling, oavsett hur skarven är utförd.

Man kan ju alltid falla ner på "god elsäkerhetsmässig praxis", en fin slaskparagraf som kan få agera regel till precis vad som helst man vill tycka. :) :cool:
 
Jag har tagit hand om biledaren på EQLQ i Hagercentral ned snabbkoppling på noll- och jordskenor just med hjälp av Wago 222. Inte så lätt att få in biledarna i snabbplintarna.

Om det nu visar sig vara otillåtet får jag svår ångest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.